All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras   

  1. Idag
  2. Igår
  3. Kör Arris tv-box och Nvidia shield. Ibland slutar Nvidia shield-fjärren att fungera på shielden och jag ser på Arris-boxen att den tar emot signalerna från shield-fjärren istället (blinkar varje gång jag trycker på fjärren). Mycket märkligt. Finns det något sätt att lösa detta på?
  4. Senaste veckan
  5. Det är inga problem eftersom man kan koppla en enkel switch efter routern och sätta boxarna efter switchen.
  6. Det är en delikat fråga då man kan ha 4 tvillingabonnemang , låt säga att det funkar som Telias anvisningar så kopplar man en till intenon och fyra till routern (som är kopplad till intenon) men då har man ingen plats kvar till datorn Det vore intressant att veta hur Telia tänkt detta
  7. Du kan möjligen ha en box eller Apple-TV på gul port i Intenoswitchen, alla övriga måste anslutas till Telias router som du kopplar mellan wan-porten på routern till röd port på Intenoswitchen. https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digital-tv-via-fiber-med-tradlos-router
  8. Ja 4st digitalboxar och jag får bara igång 2 st. 1 st på LAN 2 Gult uttag (Telias) 1 st på inkommande fibermediaomvandlare LAN 2 Gult uttag (Apple-TV) Har försökt med en switch som jag har anslutet till LAN 2 gult uttag och sedan till Apple-TV och 2 sista digitalboxar men det funkar icke, finns det en speciell switch för digitalboxar (TV-switch?)
  9. Under sker tydligen ibland. Då hoppas jag att löser sig.
  10. Vet inte riktigt hur du menar nu? Tre digitalboxar och Arris 4302 som ju också är en digitalbox för TV blir fyra digitalboxar...?
  11. Fibern kommer in till en mediakonverter som är kopplad till en Intenoswitch. Intenon har portar för surf och TV. Man ansluter normalt Telias router till surfporten (röd port) och kopplar man sen digitalboxar och datorer till lanportarna på routern så klarar den att separera ip-TV och surf automatiskt. Har man bara en digitalbox för TV så kan den anslutas direkt till gul port på Intenoswitchen. Övriga portar är för framtida tjänster.
  12. Hej, Nej, ni kanske inte kan hjälpa mig direkt. Dock vart jag, kors i taket, kontaktad av en ”samordnare” från Telia... de har ju misslyckats tre gånger innan så vem vet vad som gjorde att de fick tummen ur plötsligt.
  13. För att avsluta abonnemang måste du kontakta Telia, tror aldrig det varit möjligt att göra sånt online.
  14. Hej Dan! Jag har läst vad du skrivit och beklagar att du inte har fått ngn hjälp lr förståelse från Telia. Det är tyvärr inget som vi andra Teliakunder i detta kund till kundforum kan hjälpa dig med vilket klart framgår av texten på Startsidan. Vill du att ditt meddelande ska nå Telia så får du söka andra vägar, förslagsvis deras FB-sida lr hitta en mailadress. Som avslutning önskar jag dig en Glad Påsk.
  15. Har provat med detta, en kabel från Port2 =Lan2 till en switch funkar inte! så i dag har jag kopplat in Telia ARRIS på LAN2 GUL i TG799 och APPLE-TV i Mediaomvandlaren LAN2 GUL det funkar men vart kopplar jag in Beovision Digital TV ? och Androidboxen har prövat alla andra LAN Uttag Inget fungerar. Kopplar jag till Gul LAN-port fungerar det Kanon
  16. Hej Telia, Jag har varit kund hos er sedan 1991 i olika former och med olika abonemang. Har haft bredband från er i över 10år, fast telefoni i över 15år. Tv har jag haft via boxer då ni tidigare inte haft någon riktigt bra lösning som fungerat för mig där jag bor. Jag vart kontaktat av en säljare som medelade att ni nu hade en bra lösning som dessutom skulle bli billigare för mig. Efter att funderat ett tag så tog jag kontakt med er för att höra lite mer ingående vad som ingår, vad det kostar och hur det skulle fungera. Jag fick prata med en mycket trevlig säljare som förklade hur allt låg till och vad det skulle konsta att ta både bredband, telefoni och tv via er. Jag fick reda på att jag var tvungen att "köpa" digitalboxen för strax under 700:- vilket jag tycket var lite dyrt. Jag frågade om det var en inspelningsbar box. Jaja men det är det svara er säljare. Efter att pratat vidare om diverse andra saker och vi är i det läget att det är dags att göra beställningen så frågare jag än en gång, bara för att säkerställa för mig själv, att boxen jag köper är en inspelningsbar box. Svaret bli japp det är det. Fint, jag tecknar mig för ett av era "paket". Några dagar senare få jag en avisering om att jag har en försändelse att hämta ut... i Knivsta. Då har ni skickat det till fel ombud, ett ombud som ligger 3,5mil från där jag bor. Jag kontaktar er och frågar hur vi löser det. Ni erbjuder mig att skicka det till rätt ställe, men det i värsta fall ta över en vecka, då ni måste återkalla paketet och skicka det igen. Jag föreslår att de ni kan väl skicka ut ett nytt till mig som är rättaviserat och så tar behåller ni det ni skickade fel när det retuneras. Men det går inte. Så det slutar med att jag sätter mig och åker de 7milen för att få mitt paket och komma igång med det jag beställt. När jag kommer hem och kopplat upp utrustningen uppdagar det sig snabbt att jag inte alls fått en inspelningsbar box. Jag kontaktar er nästkommande vardag så ni kan lösa det. Svaret blir, nä du ska inte ha en inspelningsbar, den är mycket dyrare. Jag förklara vad jag blivit lovad och tycker att det är väl bara att ni skickar ut det vi avtalat. Men nej, det är ett misstag och telia kan inte skicka ut en massa saker gratis. Jag står på mig och tycker vi har ingått ett avtal där ni lovat mig en inspelningsbar box till ett visst pris då är det väl bara att stå för det. Sen påtalar jag att ni har ju spelat insamtalet så det är bara att lyssna av det och se vad som sagt. Jag får svaret att ni skall återkomma. Återkopplingen blir, det är ett misstag av en av mina kollegor men vi kan tyvärr inte skicka ut en hårddisk gratis trots det. Men vill du så kan vi häva hela köpet?!?! Så det du säger är att istället för ett "VI är verkligen ledsen för vårt misstag, klart vi skickar ut boxen som avtala, och kanske till och med bjuder på en lite kompensation som en gratis film eller något väljer ni alltså att ge mig kalla handen. Efter att blivit runtkopplad till minst tre olika peroner på olika avdelningar så ger jag upp, grattis ni vann, och gör som man gör som svensk, knyter näven i fickan, muttrar och gårvidare. Efter att kopplat in boxen kostaterar vi sedan rätt fort att bilden på tvn inte är vidare bra, det pixlar sig, blir orange och svart. Internetuppkopplingan laggar, går inte att surfa och ip-telefonin fungerar väldigt sporadiskt. Jag gör en felanmälan hos er, efter några yterligare samtal så skickas en tekniker och gör något i "stationen". Ni anser att problemet är lösta, men så är inte fallet. Jag kontaktar er igen, blir lovad en åtgärd och ett "färdigt" datum. Dagen då det skulle vara ågtärdat ringer man från Eltel. Ursäktar sig för att teknikerna har varit så fullbokade att de inte har hunnit med. Nu är det bara det att teknikern bor i mitt område, jag har pratat med honom. Han har inte ens fått arbetsordern på det jobbet. Jag konfronterar henne med det och situationen blir lite jobbig för henne. Jag meddelar att jag kommer ta kontakt med Telia och berätta hur deras underleverantöre behandlar deras kunder. 15min senare har teknikerna arbetsorden. Jag kontaktar er och man säger, det här är allvarligt, jag kommer rapportera det vidare och vi kommer ringa upp dig i ärendet om en till två arbetsdagar, tack så jätte mycket för inforamtionen och man lovar att hålla mig uppdaterad på hur det går ärendet i övrigt. Ingen ringer upp mig. Jag kontaktar er ingen, frågar varför man inte ringt som man lovat. "jag ser att de skulle göra det, vet inte varför men jag tar tag i det så kommer de ringa upp dig senast under morgondagen... nä ingen ringer. Tiden går, teknikern föröker lösa problemet och lägger en "övervakning" på systemet. Det slutar iaf med att han konstaterar att felet ligger i backen mellan mitt första uttag och stolpen utanför. Han säger att han lämnar över ärendet till kabelgruppen, inte ett pip från er på Telia. Så mycket för att hålla mig uppdaterad. Dagen då man lovat att felet ska vara åtgärdat ringer man från Eltel igen, vi måste tyvärr skjuta på färdigställande ytterligare en 10 dagar, teknikerna har så fullt upp just nu (känns lögnen igen). Jag har redan innan via mina kontakter fått reda på att man inte heller denna gång har skickat ut någon arbetsorder. Jag konfrontera henne med det och får ett snorkigt svar att det är visst gjort , sen snäser hon ett ha en trevlig kväll och lägger på luren i örat på mig. Imponerande kundbemötande, att bli sur för att man blir påkommen med sin lögn. Jag ringer till er på Telia ingen. Drar hela historien igen, blir som vanligt kopplad runt och får prata med minst tre olika personer. Jag ifrågasätter hur ni tänker lösa det hela, jag betalar för tre tjänster jag inte får, jag får ingen uppdatering på läget osv. Jag erbjuds en dongel så jag iaf kan surfa och se på tv via telia play, för telefonin går inte lösa. Men då får jag betala 295:- för dongeln. Jag frågasätter det rimliga i att jag ska behöva betala ännu mera för att ni inte klara av att leverera det ni lovat. Men nä det är bara att betala eller vara utan. Jag föreslår då att de får skicka över bara sim-kortet, jag kan lösa dongel själv. Vilket man lite motvilligt gör, för det går ju inte att garantera att det kommer fungerar om jag inte har er dongel. Jag lyfter även fram att ni inte ringt mig som lovat. Man lover en tredie gång att nu ska de ringa, men det kan ta upp till tre arbestdagar för de har så mycket att göra... ingen ringer heller denna gången. Jag lyfter även frågan om hur ni tänker kompecera mig, då säger man att jag kommer kompenceras genom att man kommer dra av för den tiden jag inte haft tillgång till tjänsterna när allt är löst. Jag hävdar att det är ingen kompensation, det är bara en justering för att man tagit betalt för något man inte levererat. Jag förklara att en kompesantion är att en infivid eller organisation erhåller något extra som lite plåster på såren för att man fått stå ut ett obehag eller inte fått det man lovats i tid. Jag möts av total oförståelse och svaret: det där får du ta med vår faktura-avdelning det kan jag inte hjälpa dig med. Jag blir kopplad och får pratar med dem, där säger de att vi gör aldrig kompensationer, men vi får se på det när ärendet är löst. Nu vet ju jag att ni har kompencerat folk när det inte fungerat, för det gjorde ni bland annat när bredbandet inte fungerade för min svärföräldrar. Jag försöker i alla falla få igång min play-tjänst nu i helgen. Nä det fungerar inte. Det går inte att registrera, det är helg och jag har ingen möjlighet kontakta er under den tiden det går att få någon support då. Idag onsdag får jag tillsist prata med en tjej hos er som efter 45min lyckas få igång min play-tjänst. Jag efterfrågar även denna gången att bli kontaktad av "chef", förklara alla vänder jag haft och vad jag blivit lovad. Hon förklarar att hon inte kan sätta mig i direkt kontakt med någon nu. Men hon lovad dyrt och heligt att de ska kontakta mig under dagen och om det säger att det inte går idag så ska hon personligen återkomma till mig idag och ge mig en tid för när jag kommer bli kontaktad. Ursäkta mig skeptisism över att detta kommer att ske, men känner att jag numera har ett ganska gott belägg för att misstro henne/er. Så nu frågar jag er, hur tycker ni att vi ska lösa detta. Hur ser ni på hur ni behandlar era mig/ era kunder? Som jag ser det: Ni bryter mot ett avtal vi har slutit. Avtalet slöts via telefon och där med muntligen. Men ett muntligt avtal är som ni vet lika giltigt som ett skriftligt rent juridiskt. Vilket gör ert handlande olagligt rent juridiskt och helt vedervärdigt och oseriöst rent moralisk. Att ni sedan har underleverantörer som sköter nätet åt er som ljuger för era kunder och när man lyfter detta till er så låter det som ni tar det på allvar, men man kan ju inte göra annat än tro att ni struntar även i detta då ni inte åkterkommer i ärendet så som ni lovat. Ni har en organisation som är segrigerad så pass mycket att det inte finns någon som är villig att ta ett helhetsansvaret, någon form av sammordnar. I mina ögon kan jag inte se det på något annat sätt än att detta är en genomtänkt taktik och strattigi från er sida på vilket ni försöker få oss kunder att ge upp genom för att det helt enkelt blir för krångligt och tidsödade att dra i det.
  17. Hej RoNa! Vi har ingen möjlighet att konfigurera telefonerna på ett sånt sätt så de skickar SMS om och om igen. Inaktiverar man och aktiverar ett konto så skickas alltid ett aktiverings-SMS till Apple i Storbritannien oavsett vilken operatör man använder sig av. //Max
  18. Det låter som det är Telia som vill "chasha in" och inte Apple. Det finns kanske en Telia moderator som läser detta som kan ge svar?
  19. mediaomvandlaren, inteno, splittar data -tv- tele men dataporten skickar med tv och tele till Telias router varför har man gjort så här, för möjligheten att ha olika leverantörer av data -tv- tele
  20. Jag tror tyvärr inte att det är möjligt. Jag tror att det fanns nåt experiment för några år sedan med en eller ett par samsung-apparater som hade en slags mjukvarubox för telia, men jag tror det rann ut i sanden. Tyvärr så går det heller inte att installera Telia Play på en android-tv, det hade annars varit en möjlighet. E nvariant är att ansluta en chromecast om inte TV:n själv har sån funktion och sedan casta från en surfplatta eller mobiltelefon
  21. Jag har för mig att routern från telia man har hemma har funktionalitet för att separera trafiken från den inkommande TP-kabeln i TV, Internet och telefoni, och har man inte med den funktoinalitetet utan kopplar signalen direkt till en dator så måste datorn ha den förmågan att hitta den del av IP-trafiken som når ut på internet och inte hamnar i Telia-TV:s server. Det tror jag inte är något som finns i en normal dator. Man kan koppla in en alldeles egen router i stället för den som Telia tillhandahåller, men man måste även då skruva en del i inställningarna i den routern. Eller så är det kanske så att det inte är routern som det är fel på utan antingen "Inteno" som jag inte riktigt vet vad det är men gissar att det är nån slags mediaomvandlare, eller att det blivit fel borta i Telias router. Jag antar att den IP-adress som routern hemma har fått när den startade upp ligger låst i Telias router under en viss leaseperiod. Den borde dock inte vara så värst mycket längre än ett dygn kan man tycka, annars skulle det generera alldeles för många supportärenden hos Telia om att friställa IP-adresser. Jag tror inte att den där Intenon har någon DHCP-funktion utan det är routern hos Telia som delar ut IP-adressen, så det hjälper inte att stänga av Itenon. Det är jämförbart med att stänga av och på en nätverksswitch.
  22. Kan jag få in min tv från Telia i min smart-tv ( Philips med Android). Jag menar så jag slipper min gammalmodiga vip1963?
  23. Jag har ingen bra lösning, ringa Telia- de kanske vet eller har någon serviceingång, Telia finns visst på Facebook också och de ska tydligen svara snabbt där
  24. Jag tror inte att du ska ansluta någonting annat än TG799 till det du kallar mediaomvandlaren och sen ansluta allt annat till TG799, och om inte hålen i den räcker till med en nätverksswitch emellan.
  25. Enligt rubriken i denna 9 (nio!) år gamla tråd gäller det Halebop. Då får man vända sig till... Halebop! Halebop har mycket bra support över chatt.
  26. Ja jag har använt sökfunktionen,utan att lyckas. Jag kanske använde fel sökort. Vet du vad låsskärmstext heter på engelska? De orden jag kom på ledde mig inte vidare. Jag har även försökt att öppna ett konto för att ställa en egen fråga men när jag klickar på knappen 'Sign up now' får jag ett 404 felmeddelande
  1. Ladda in mer aktivitet