All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras   

  1. Igår
  2. Product Vendor Technicolor Product Name Telia WiFi-router Plus Software Version 17.2 Jag har aktiverad VPN server på routern. Noterad ip adress, secret key, username och lösenord. Tyvärr går det inte att nå VPN server. Jag misstänker att jag öppnade fel port: Port 1 TCP/UDP WAN:1701 LAN:1701 till:IP-av-VPN-server Port 2 TCP/UDP WAN:4500 LAN:4500 till:IP-av-VPN-server Port 3 TCP/UDP WAN:500 LAN:500 till:IP-av-VPN-server Hittar tyvärr ingenstans vilka port är rätt och jag hoppas här på ett svar av någon som kan. Tack på förhand.
  3. Perfekt ! 👍
  4. Vad du än kopplar in så kan du inte ha två routrar som delar ut ipadresser i samma nätverk. Går det inte att stänga av dhcp i din D-Link så finns billiga wifi extenders överallt. T ex Kjell o Co har en stor kunskapsdatabas där sånt här beskrivs pedagogiskt.
  5. Problemet löst....böt helt enkelt webbläsare....DMZ aktiverat och WIFI avstängd... så nu funkar det 👍
  6. Hej, Jag har en Telia Wifi router Plus v3 som i stort sett allt är kopplat via. Dock så räcker inte WIFI signalen i hela huset och jag har en D-link router DIR 655 liggande som jag tänkte jag kunde använda dels att koppla in dator via LAN och sen Wifi där inte Telias router räcker. Dock vet jag inte alls hur jag gör för att få detta att fungera. När jag dessutom går in på de avancerade inställningarna och Devices för Telia routern så just den porten som jag har dragit kabel mellan Telias router och den D-link inte är aktiv under status som alla andra Ethernet portar. Tacksam för hjälp!
  7. Jag tråcklade fram 25 m cat6 nätverkskabel mellan min router i arbetsrummet på övervåningen, under några trösklar (som jag tillfälligt fick lyfta på) via en trappa och genom en gipsvägg ner till TV:n i vardagsrummet. Överblivet kabel-sling gömdes bakom en bokhylla. Aldrig ångrat jobbet. Aldrig några bildstörningar...
  8. Lite luttrad från andra webbsajter som jag är så har jag nån sorts filter på glasögonen så att jag sällan ser såna där "tyck till" eller "Rate me"-knappar, och jag är kanske lite tveksam till ifall nån verkligen bryr sig om vad jag tycker. Nån av webbhandelssajterna jag besökte för allra första gången för nåt tag sedan inledde sin relation med mej med att slänga upp en jätteblaffa över hela skärmen där de bad mig betygsätta dem, och jag hade då inte mycket mer än hunnit knappa in adressen till deras sida. Lite svårt då. Jag visste ingenting om deras utbud, eller vilken prisnivå de höll eller vilka frakt- och returvillkor som gällde, eller hur svårt eller lätt det var att beställa nåt av dem. De kunde åtminstone väntat tills jag lagt en beställning. Skulle man kanske skriva att det var lite svårt att se vad som stod på deras sida och omöjligt att beställa nåt eftersom det var en stor enkät-popup som skymde? Men visst, en sån feedback-knapp med en dialogruta kan ju fungera, särskilt om man märker att man får nån sorts respons. Den är aningen lite mer tekniskt komplicerad än en tråd i ett forum kan tyckas, men tekniken har ni säkert redan på plats. Ofta kanske inte det mest primära är att sätta ett visst antal stjärnor på en sida utan bara påpeka en liten detalj eller fråga om en viss funktion, och då kanske forum-modellen är bättre. Funktionen är inte helt överlappande, så båda alternativen kan ha sitt berättigande.
  9. Sant! En feature som kommer semi-automatiskt när vi flyttar in forumet under telia.se/forum (eller liknande) är att det vi kallar "Tyck Till" komponenten kommer att ligga med på alla sidor. Känner du att detta är ett naturligt sätt för er att lämna den sortens feedback du pratar om, eller är det bättre att göra det som del av forumet?
  10. Ja, det tror jag alla kan vara intresserade av. Hittar man t.ex. något fel med en Telia-produkt eller har nån fråga om förbättring så är det ju naturligt att man vänder sig till Telias support angående just den produkten, men får man nåt problem i forumet eller hittar nåt direkt fel i funktionen, vart vänder man sig då? Exempel: Jag har för ett tag sedan märkt att ifall man klickar på Telia-logon längst upp till vänster, i ett sidhuvud som ser ut som alla andra Telia-sidors sidhuvud, då hamnar man inte på startsidan på Telia.se som man gör på andra Telia-sidor utan på forumets startsida. Varför då? Där finns ju en startside-knapp precis under. Det är inget allvarligt fel, och jag kan leva med det, men ett enkelt påpekande om det i en sådan forumsektion hade kanske räckt för att det fixades på sikt, eller att jag fick en kort förklaring varför det ska vara så.
  11. Uppdaterad skiss med lite tweaks. Tankar?
  12. @Asawid och @Dan Altemyr jättebra input! Jag ska försöka svara så gott jag kan. Håller med om att sektioner under "feedback" bara bör läggas till om ett team på Telia specifikt efterfrågat att de vill ha ett, och har kapacitet att delta i en diskussion med forumanvändare. I forumteamets fall känns detta naturligt, men att möjliggöra liknande diskussion med andra på Telia (om detta kan göras på ett tydligare sätt) är i så fall något som skulle växa fram över tid, tror vi. Och ja, jag är med på att det kan vara förvirrande med att en avdelning innehåller Teliafolk och en inte. Ska vi ha kvar en sån avdelning behöver det finnas en tydligare avgränsning mellan de två fallen. Jag tar den med mig! Förstår, och jag är så glad att få input om just detta. Tar gärna emot fler synpunkter här då "community", som ni säger, är ett stort avsteg från hur vi representerar forumet idag. Vår tanke var att det inte bara skulle kunna innehålla ett forum, men även annat content som hänger löst just nu, exempelvis bloggar osv. Vad tänker ni om ett sånt upplägg? Är detta något du tycker är relevant för *alla* användare, eller enbart för mer erfarna? Tror du/ni att mindre erfarna forumanvändare ens söker sig till ett sådant?
  13. Kanske inte det svar du vill ha, men oavsett vad folk och försäljare säger så är den stabilaste och bästa anslutningen mellan TV-box och router en kabel. Det kan förvisso vara lite knepigt och det kan behövas en del spikande, kontaktklämmning och borrande, särskilt jobbigt blir det ifall betong ingår i ekvationen, men i så fall blir det ändå problem med trådlösa alternativ.
  14. Att ingen svarat på denna tråden kan bero på att du vänt dig till detta kund-till-kund-forum och inte till någon av Telias support-kanaler. Köper du till kanaler till ditt TV-utbud så bör de dyka upp som nya kanaler i boxen på tidigare tomma kanalplatser. Den gula eller gröna knappen längst ned på fjärren ger två varianter på kanallistor du kan använda att bläddra i och se om du hittar dina nya kanaler. Eventuellt kan du behöva starta om TV-boxen innan kanalerna dyker upp (antingen använder man en strömbrytare på baksidan eller så drar man ur powerkabeln en stund) Har du fortfarande inte de nya kanalerna efter nästan tre månader så bör du kontakta Telias support, antingen på telefon eller på deras chatt på supportsidorna på Telia.se. De har även en facebooksida.
  15. Jag hänger på och funderar runt "Feedback" -avdelningen. Vad tänker ni (Telia) er själv om hur den avdelningen ska se ut? Vad vill ni se i avdelningen (Feedback är ju en rätt svepande, lite luddig term)? I vilken utsträckning kommer Telia att delta i den? Om det inte finns en tydlig Telia-närvaro där är det ju en ganska meningslös avdelning. Närvaron kan bestå i något så litet som att man visar att man läst det som skrivits och i de fall det är lämpligt för det vidare till lämplig person/avdelning. Samtidigt som jag säger att en feedback-avdelning är meningslös utan deltagande av Telia blir det också lite förvirrande om en avdelningen innehåller Telia-folk, men inte resten. Då behöver avdelningarna hållas isär tydligare. Kanske genom rubrik "Feedback till Telia" (med en kort förklarande text om vad man avser med "feedback") respektive "Fråga anda användare" (se nästa stycke) Jag skulle också gärna se att något annat än "community" används. Det är ganska många äldre personer (eller för all del personer i alla åldrar som inte har för vana att hänga i forum) som har funderingar i detta nuvarande forum och för många av dem är inte "community" något självklart. Skriv hellre "Fråga andra användare" eller något i den stilen.
  16. I skärmdumpen ser man rubriken "Feedback". Om man antar att det betyder återkoppling från kunder till Telia så fungerar inte det ifall det inte finns någon form av bevakning från Telias sida. Det skulle kanske faktiskt kunna vara en bra idé att någon eller några representanter från Telia deltar i diskussionerna, inte då som direkt kundsupport utan mera för att klargöra vad som gäller i olika frågor, t.ex. tekniska specifikationer eller abonnemangsregler i stället för att andra forumdeltagare sitter och spekulerar och i värsta fall kommer med felaktig information. Jag skulle gärna se en egen avdelning i forumet där man enbart diskuterar just forumets funktion och vad man skulle vilja förbättra/ändra. Denna tråd skulle platsa där.
  17. Det är väl klart att vi måste skärpa oss, vi försöker ju hela tiden vända oss till Telia i forumet fastän alla vet att det är ett användarforum . En liten pluspoäng till Christina62 i alla fall att hon uppenbarligen använt sökfunktionen och letat upp tråden i stället för att starta en ny likadan. Personligen har jag lite svårt för att knyta mig till en IT-leverantörs mailtjänster. Skulle mina levnadsförhållanden ändra sig på ett sådant sätt att jag inte längre kan ha en specifik leverantör av IT-tjänster, då tappar jag ju även mailtjänsten med tillhörande etablerad e-postadress etc. Det allra bästa vore att registrera sin egen subdomän under .se och därefter bakom kulisserna länka ihop den med någon etablerad tjänsteleverantör, men det är meckigt och kostar pengar. Jag använder mig därför av Googles mailtjänst, där är det inga problem med utrymme i alla fall, även om där är en del storebrorsvibbar ibland, men jag är inte så värst konspirationsteoretisk. Jag har kvar ett Telia.com-konto, ifall nån kommer ihåg den adressen till mig, men jag låter Google poppa det kontot, så mailboxen på Telia är därför nästan alltid tom.
  18. Update.....ny mjukvara nerladdad och gränssnittet ser nu ut som i guiden.....tyvärr så går det inte att "klicka" på nån inställning alls under "Advanced interface" , nån som vet varför??
  19. Senaste veckan
  20. Och där fick en två år gammal tråd liv. Varför ska vi forumdeltagare skärpa oss, vi är bara kunder hos Telia
  21. Väntar fortfarande på att ny mjukvara ska laddas ner.....så än kan jag inte ens försöka för gränssnittet i min nuvarande mjukvara inte tillåter bryggning....skönt att du verkar fått det att funka👍
  22. Jag prövade på nytt efteråt och då helt plötsligt funkade det. Har även gjort omstart av Telias router efteråt för att se att ändringarna ligger kvar. 👍 Pröva igen även du ?
  23. Att epostlådan ständigt blir full är ju lite komiskt, känns som man fortfarande befinner sig i internets linda, drygt 30 år sedan. Måste vara pinsamt för Telia, höj ambitionen och ge oss kunder några GB, jag gillar att vara helkund hos någon leverantör, men det är inte lätt att vara just detta hos Telia, skärpning tack!
  24. Tänkte inte på det . Lösenordet kan man ändra själv och har man gjort det och glömt bort det så är det factory reset som gäller. Jag hittade manualen för ZTE-routern, och standard-lösenord om man inte ändrat det är "password". Det finns inget användarnamn att fylla i. Lite fakta från manualen: Browser home page http://192.168.0.1 Administrator login password Default SSID TPW4G_xxxx This is displayed on the screen when the device is powered up. Default Wi-Fi Key 10 characters which are case sensitive. This is displayed on the screen when the device is powered up Restore defaults From the powered up state: Open the SIM slot on the device. Locate the Reset button and use a small object such as a pin or paperclip to press the button. Hold the Reset button for five seconds until the display shows ‘Resetting’ All passwords and settings will be restored to defaults and the hotspot will reboot. Use the default credentials on the screen to log back onto your device.
  25. Söker man på "E-SIM" i det här forumet så hittar man 15 olika trådar med samma fråga. Jag ställer mig därför lite frågande till varför man startar en tråd till med samma fråga. Svaret är fortfarande att Telia inte verkar vara särskilt intresserade av att lansera denna företeelse i Sverige. Inte än i alla fall.
  26. Det är nog admin-lösenordet som avses, inte WiFi-lösenordet. Brukar vara av typen 0000, admin eller något annat enkelt om man inte ändrar det. Jag har en sådan router själv, men har den dessvärre utlånad så jag kan inte kolla mot den. Tillägg: Prova användarnamn:admin lösenord:admin
  27. Här i forumet (du vänder dig till andra användare här, inte Telia) kan vi bara gissa, men efter vad jag hört från folk som försökt få besked från Telia så har de inte fått något. Verkar inte vara jättenära i alla fall.
  1. Ladda in mer aktivitet