All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras   

  1. Igår
  2. Jag tror båda fallen är lika korrekta, men att man i instruktionen anger direkt i inteno eftersom man inte kan förutsätta att alla kunder har router i sina tjänster. Jättebra felsökning förresten!
  3. "Ja, det har väl varit standardförfarande sedan Telia började med digital-TV boxar? " Nja inte som jag tolkar det. I villa installationen rekommenderas en kabel från medieomvandlaren direkt till TV-boxen. Se till exempel följande länk https://www.oppenfiber.se/anslut/villa/kom-igang-med-din-fiber.
  4. Vi får inte fram kanal 1 2 o 4 bla vad är fel?
  5. Ja, det har väl varit standardförfarande sedan Telia började med digital-TV boxar?
  6. Eureka!!! Jag har nu kopplat TV-boxen till routern istället för som tidigare med kabel direkt till Mediaomvandlaren. Peppar peppar, nu verkar det fungera. Har kört i drygt 45 minuter med datorn och Epic Games Launcher igång, utan en enda frysning av bilden. Routern verkar "klara jobbet" bättre än mediaomvandlaren. Mycket märkligt men jag är (åtminstone tillfälligt) nöjd, och kanske någon annan kan ha nytta av detta... Kanske kanske - rekommenderad konfiguration borde vara att koppla TV-box till router med kabel och undvika direktanslutning till mediaomvandlare???
  7. Jag köpte en ny Arris-box förra året och efter ett tag och i samband med någon systemuppdatering går det inte att överföra inspelat material från boxen till en DVR. Det går inte heller att spela in på min DVR via boxen. Jag har även ett antal Motorola-boxar med HD och där kan jag fortfarande överföra och spela in på DVR. Hur kan jag lösa problemet på min Arris?
  8. Konfiguration: Telia Fiber för bredband och TV (ingen telefoni) Mediaomvandlare: Inteno Router: TG799vn v2 TV Box: Motorola VIP1963 inspelningsbar 1) TVboxen är inkopplad med ethernetkabel direkt från Inteno - dvs passerar ingen router eller switch. 2) Från Routern går det ut två ethernetkablar; En till en switch på övervåningen och en kabel till en switch på undervåningen. Routerns WiFi är avstängt då vi har en ubiquiti AccessPunkt på övervåningen (som täcker hela huset) Problem: TV bilden fryser till och från. Nu på slutet var det hela tiden ca 4 minuter mellan frysningarna. Två sätt att lösa upp frysningen. a. Kanalbyte - inte till samma kanal men till annan kanal. b. Stänga av TimeShift. Obs bilden fryser efter ca 4 minuter även om TimeShift är avstängd, då får man slå på timeshift (löser inte upp frysningen) och sedan stänga av timeshift igen, det löser upp frysningen. "Root cause": Efter många tester insåg jag att Inteno inte lyckas isolera mitt LAN från TV-tjänsten. Det framgick ju även av den tidigare diskussionen med chromecast-problem. Det visade sig att ifall en specifik dator på LANet var avslagen så uppträdde inte felet (åtminstone inte med samma frekvens). Om jag startar upp datorn, utan att starta några program överhuvudtaget så återuppstod problemet med frusen bild var fjärde minut. Jag öppnade aktivetetshanteraren och gick igenom vilka bakgrundsprocesser som körs på datorn och tittade vilka av dom som ibland verkade skicka någon information på LANet. Det visade sig att ifall jag stängde ned "epic games launcher" så försvann problemet - i all fall gick frekvensen ned från ca 4 minuter till över 60 minuter. Konsekvens: Epic Games Launcher - startas i samband med vissa spel. Bland annat det väldigt populära spelet "Fortnite". Om min son får välja så är Fortnite mycket viktigare än TV, så jag har hittat vad som triggar felet men jag har inte en lösning som är hållbar. Jag har tagit bort Epic Games Launcher från listan av program som autostartas, vilket gör att det krävs mer än att datorn startas upp. Men ganska ofta överlappar hans spelande med vårt TV tittande och det fungerar inte. Lämnas datorn på efter spelande så är Epic Games Launcher igång även om Fortnite har stängts ned. Stänger man ned EpicGamesLauncher vid frysning, så löses bilden upp efter en stund. Mediaomvandlaren borde kunna isolera tjänsterna 100%??? Den felsökning som jag har genomfört har kostat mig många timmar och då har jag viss vana av nät och felsökning. Hade det här hänt någon av mina syskon, min pappa eller svärföräldrar så hade de inte lyckats hitta felet. Min gissning är att "epic games launcher" med viss frekvens skickar några paket uppströms, förmodligen kontrollsignalering. Dessa borde skickas från Routern till mediaomvandlaren och hanteras på ett separat VLAN skiljt från TV-tjänsten. Paketen ska sedan skickas från Routern via mediaomvandlaren och vidare upp mot Internet. Men av någon anledning verkar mediaomvandlaren "routa" dessa ner till TV-boxen som fryser bilden. Tidigare har det varit chromecast, nu Epic Games Launcher" - snart är det nästa program, app, dongle -> därför måste nog TV-systemlösningen och tjänsteisoleringen göras mer robust. Tips? Kommentarer?
  9. Jag har köpt en ny iphone x men kan inte ta emot sms. tidigare hade jag en samsung s9. Någon som vet vad det beror på!
  10. Kan inte hålla med om det, har provat asus, men den har dålig wi-Fi täckning och var inte särskilt stabil 799xtream , den jag har, har gått i drygt ett år utan avbrott, visst kan man önska mer men slipper jag strula så är jag nöjd en sak som kan påverka är att routern endast förmedlar internet, tv och telefon tappar jag direkt från mediaomvandlaren
  11. ASUS ligger nog, får man konstatera, i en helt annan liga när det gäller kvalitet än vad Technicolor gör. A
  12. Telias router Technicolor Extreme har skapat mig gråa hår och många timmar i kö till supporten med både trevlig o mindre kunnig personal. Routern kopplar ner sig och startar om sig, tappar internet men kan behålla tv signal kan vara lite olika fenomen. Har bytt ut routern två ggr så har provar tre st routrar hemma och haft samma fenomen med alla tre, skumt rycker jag, Har felsöka efter konstens alla regler med nya kablar, hubbar bytt eluttag så den ligger på en annan fas mm, men något i mitt hem stör ut routern och jag vet inte vad tröttnade på detta och köpte då en egen router en Asus kopplade upp den gick in och ställde in den för IP tv och vips så funkade allt och har så nu gjort i över en månad utan avbrott eller dyl, hastigheten på det trådlösa ligger 100/100 det gjorde det inte innan.
  13. Senaste veckan
  14. Hej hopp! En liten kommentar bara. Det är nog inte bara en chromecast som den klarar utan problemet med chromecast var att en gammal programvara i dom fullständigt sänkte nätverket genom massanrop under kort tid. Som du skriver finns det flera olika anledningar till ev frysningar och bara symptomen är lika. Ungefär som att man är sen till jobbet, men det kan bero på trafiken eller bilen eller att man tankat diesel. Typ ungefär :-)
  15. Hej. Jag har boxen arris vip 4302 Jag har tre frågor. #1 Varför kan man inte se någonstans att boxen spelar in. Varken på själva boxen eller på tvn. Enda sättet är att gå in i inspelningar. #2 efter senaste uppdateringen när man scrollar i youtube så följer inte själva indikatorn med så man ser inte hur långt man scrollat. Är detta felanmält? #3. Jag upptäckte nyligen att jag kan spela in ett program på tvn och samtidigt switcha till Netflix, youtube etc. visste inte det. Finns det någon manual för Telias tv tjänst?
  16. Det är ju bra , då slipper man gå in på webmailen för kontroll stup i ett, så ser man direkt vilka som är / är inte spam - lätt att rensa direkt
  17. Tidigare kunde man välja att ha Telias spamfilter inkopplat med viss risk att en del korrekta email betraktades som spam och hamnade i Skräppost-mappen. Bra funktion tyckte jag. Nu verkar detta ha upphört. Allt skräp skickas vidare till mobil eller Outlook med tillägget "suspected spam". När och varför har detta ändrats? Eller är det jag som inte fattar hur man skall göra, nya krav på mig gammal pensionär?
  18. Med Telias nya layout för att administrera Thomson-routern TG789 v2 försvann möjligheten för mig som admin att döpa mina anslutna lan-enheter- Överhuvudtaget tycks möjligheterna att som admin göra något överhuvudtaget numera - förut kunde en ju välja att gå "djupare" och göra en del inställningar. Eller är det något jag missar? Känns lite pråligt att kallas för admin om en inte kan göra något....
  19. 56 saiT sade:"Hur ser jag att tråden är gammal och död? De senaste inläggen var inte särskilt gammalt." Nejdå...denna tråd är varken gammal eller död.. .:) Jag startade den i augusti i år så den är i högsta grad levande...Problemet med frysningar av TV-bilden kan säkert ha flera orsaker och efter omfattande kontakt med Telia som delvis finns beskriven i mina inlägg under hösten har jag förstått att Telia inte har någon koll på detta problem som i vårt fall nu faktiskt har lösts. I vårt fall hjälpte det alltså inte med att byta routrar, koppla om kablar, byta kablar mm utan det som löste upp det hela var som jag beskrivit tidigare helt enkelt att koppla bort en av våra två Chrome cast. (det var dock inte Telias förslag att pröva detta utan ett privat initiativ) Mr Knowitall har länkat till en artikel i ett tidigare inlägg där problemen med Chrome cast finns beskrivna. Sedan vi kopplade ur den ena casten har allt fungerat ...Uppenbarligen klarar Telias router bara av att hantera anrop från EN chrome cast. ..men som sagt: det kan säkert finans andra orsaker också till frysande av TV-bild...
  20. 1) Vad jag ser att det finns de som bytt routrar till nyare och som inte blivit hjälpta. Som sagt har jag enligt Telias rekommendation en nätverkskabel direkt från mediaomvandlare. 2) Hur ser jag att tråden är gammal och död? De senaste inläggen var inte särskilt gammalt. 3) Kund till Kund! Ja? Vi är Telia kunder! Ska jag starta en ny tråd? 4) Jag ser till att uppdatera google home (chromecast) appen på alla enheter, fast den tjänsten ska ju vara helt separerad Från TV tjänsten före Routern. De separeras väl på olika Vlan?Om det inte funkar startar jag en ny tråd.
  21. Idag- den 14 december- fungerar Telia Play igen i Chrome...det lade ju ner den 10 november efter en uppdatering så det tog alltså en dryg månad för telia att komma ikapp/synkronisera sig med Chromes uppdateringar...men .antagligen lägger telia play på chrome ner igen vid nästa uppdatering så jag kan lika gärna fortsätta att använda appen för den fungerar ju utmärkt.
  22. Någon som fått någon vettig förklaring från Telia? Vi har samma problem, bilden fryser sedan i somras. Vi har Telia fiber, nätverkskabel direkt från mediaomvandlare till TV box (Motorola VIP 1963). Samma konfiguration har fungerat utan problem i flera år men nu helt plötsligt så fryser bilden. Byter man kanal så löser det problemet. Ev blir det tätare och tätare mellan stoppen. Provade för ett tag sedan att starta om både medieomvandlare och TV box och det kändes som avbrotten blev glesare.
  23. Ok, missade att du ramlat in i en gammal död forumtråd! Forumet är bara kund till kund så du får kontakta Telia helt enkelt.
  24. Vilken router har ni? Har också fiber och upptäckte i somras att jag hade rätt till gratis uppdatering till deras extreme router. Det, ihop med min nya Arris 4302 digitalbox ger mig bekymmerslös och störningsfri TV. Min gamla vip 1963 fick flytta upp till gästrummet... Fast jag kör ju TV via min router och inte mediaomvandlaren (Inteno) Sen är det ju en väldigt gammal tråd du skriver i, bra eller dåligt behandlas i andra trådar just nu...
  25. Någon som fått någon vettig förklaring från Telia? Vi har samma problem, bilden fryser sedan i somras. Vi har Telia fiber, nätverkskabel direkt från mediaomvandlare till TV box (Motorola VIP 1963). Samma konfiguration har fungerat utan problem i flera år men nu helt plötsligt så fryser bilden. Byter man kanal så löser det problemet. Ev blir det tätare och tätare mellan stoppen. Provade för ett tag sedan att starta om både medieomvandlare och TV box och det kändes som avbrotten blev glesare.
  26. Du har inte funderat på att kontakta Telia?
  27. Hej Hur gör jag för att skicka tillbaka mitt gamla moden? Fraktlapp saknas Mårten
  1. Ladda in mer aktivitet