Gäst Admin

Hastighetstips – checklista för att påverka hastigheten

13 inlägg i detta ämne

Här följer några punkter om vad som kan påverka din hastighet:

• Kontrollera att modemet är inkopplat på det första telejacket. Parallellkopplade jack och felaktiga förlängningskablar kan ge störningar i anslutningen.

• En äldre dator kan behöva uppgraderas med mera minne, snabbare processor, grafikkort och nätverkskort för att kunna hantera snabba förbindelser mot internet.

• Trådlösa telefoner, larm och förlängningskablar kan orsaka störningar på ADSL-anslutningen. Testa med att koppla bort allt utom modemet från jackslingan.

• Stäng öppna program, varje aktivt program tar sin del av datorns totala kapacitet, speciellt fildelningsprogram.

• Rensa din hårddisk, plocka bort program du inte använder och töm temporära internetmappar med jämna mellanrum. För att frigöra utrymme på hårddisken kan du använda defragmenteringsprogram.

• Ha en säker brandvägg och ett säkert antivirusprogram.

• Trasig nätverkssladd, modem, router eller annan utrustning är kan ge låga hastigheter och instabil uppkoppling.

• Det finns begränsningar i tekniken. ADSL gör det möjligt att sända data med mycket hög hastighet via telefonnätets kablar. Det är en asymmetrisk teknik, vilket innebär att kapaciteten inte är lika hög i bägge riktningarna. Att ladda hem data går därför avsevärt fortare än att skicka data.

Mer information om hastigheter och checklistan finns på: https://www.telia.se/privat/support/info/detta-paverkar-din-hastighet

"För att frigöra utrymme på hårddisken kan du använda defragmenteringsprogram."

defragmentering har ju inte så mycket med utrymmet på hårddisken att göra utan görs ju för att snabba upp läsningen av filer på hårddisken där block med filernas data på disken flyttas för att optimera läsningen av dessa.

Likväl finns det ett visst samband mellan fragmentarisering och utrymmesbrist.

A

... men inget samband mellan hastigheten på bredbandet och utrymmet på hårddisken...

Rent löjligt.... och okunnigt...

Lika löjligt är ...... "många använder nätet på kvällstid"... klart att ju fler som försöker "dricka" ur samma "pip" får lite var... det är väl upp till den som håller i pipen att se till att alla får lika mycket...

Om hårddisken börjar bli full kan man nog uppleva att vissa funktioner i bredbandet går saktare, jo. Du kanske glömmer att minnet normalt swappas och att filer du hämtar ska skrivas till disk?

A

Om hårddisken börjar bli full kan man nog uppleva att vissa funktioner i bredbandet går saktare, jo. Du kanske glömmer att minnet normalt swappas och att filer du hämtar ska skrivas till disk?

A

Är absolut ingen motståndare till vare sig städning/rensning av "skräpfiler" och defragmentering av hårddisken snarare tvärtom, ju mer man håller efter desto bättre. Men... :)

Teoretiskt sett är det möjligt att läs och skrivhastigheten till/från hårdisk skulle kunna påverka bredbandshastigheten... men inte särskilt troligt.

Det krävs att man har en gammal dator som är minst 7 år gammal, kanske snarare minst 10 år... för att komma ned i de "låga" hastigheter som krävs för att skriv/läshastigheten till/från hårdisken skulle kunna påverka hastigheten på bredbandet, även om utrymmet är dåligt eller den är mycket fragmenterad...

En 7 år gammal dator/hårddisk skriver/läser i 40-50 Megabyte/s.. normalt utnyttjad och fragmenterad och säg kanske i sämsta fall 10-20 Megabyte/s (MB/s) om den är mycket fragmenterad och har dåligt utrymme... (En ny dator och hårddisk idag minst100-200 Megabyte/s)

Vadå?? 10-20 Megabyte/s, jag har ju ett Bredband med 100 Megabit/s och det är ju bara 10-20% av vad jag betalar för.. Eller??

Det är ett vanligt missförstånd, (som att jämföra äpplen o päron) att man blandar ihop "bit" och "byte".

När man pratar om hastigheter för nätverk/bredband använder man "bits".

När man pratar om storlek på filer pratar man om "bytes".

Visst är det förvirrande.. :)

Så åter till det teoretiska, det är nämligen så att 1 byte är =8 bit, dvs 1 Megabyte (MB) är = 8 Megabit (Mbit)...

Alltså för att ladda ned en fil i 1 Megabyte/s (MB/s) krävs ett bredband med 8 Mbit/s

och för att vända på det....

Om man har Bredband 100 Mbit/s så är den största maximala hastigheten man kan ladda ner filer i är 12,5 MB/s, Bredband 60 = 7,5 MB/s, Bredband 30 = 3,75 MB/s, Bredband 8 = 1 MB/s och Bredband 2 = 256 kilobyte/s. (KB)

Däremot finns det mycket annat som påverkar hastigheten, framförallt om man har en snabb bredbandsuppkoppling.

Naturligtvis så har "nätverkshårdvaran" stor betydelse, såsom modem, ev router, nätverkskort och och vad man har för nätverkskablar.

Men en sak som ofta inte nämns av ISP är systeminställningarna, att optimera TCP/IP inställningarna kan ge många Megabit/s extra. I Windows är "defaultvärdena" för detta inte helt optimala, framförallt inte för snabbare uppkopplingar. Det kan löna sig att testa lite, finns många bra sidor på nätet som tar upp detta och även program som fixar det med automatik.

Janson

Är absolut ingen motståndare till vare sig städning/rensning av "skräpfiler" och defragmentering av hårddisken snarare tvärtom, ju mer man håller efter desto bättre. Men... :)

Teoretiskt sett är det möjligt att läs och skrivhastigheten till/från hårdisk skulle kunna påverka bredbandshastigheten... men inte särskilt troligt.

Det krävs att man har en gammal dator som är minst 7 år gammal, kanske snarare minst 10 år... för att komma ned i de "låga" hastigheter som krävs för att skriv/läshastigheten till/från hårdisken skulle kunna påverka hastigheten på bredbandet, även om utrymmet är dåligt eller den är mycket fragmenterad...

En 7 år gammal dator/hårddisk skriver/läser i 40-50 Megabyte/s.. normalt utnyttjad och fragmenterad och säg kanske i sämsta fall 10-20 Megabyte/s (MB/s) om den är mycket fragmenterad och har dåligt utrymme... (En ny dator och hårddisk idag minst100-200 Megabyte/s)

Vadå?? 10-20 Megabyte/s, jag har ju ett Bredband med 100 Megabit/s och det är ju bara 10-20% av vad jag betalar för.. Eller??

Det är ett vanligt missförstånd, (som att jämföra äpplen o päron) att man blandar ihop "bit" och "byte".

När man pratar om hastigheter för nätverk/bredband använder man "bits".

När man pratar om storlek på filer pratar man om "bytes".

Visst är det förvirrande.. :)

Så åter till det teoretiska, det är nämligen så att 1 byte är =8 bit, dvs 1 Megabyte (MB) är = 8 Megabit (Mbit)...

Alltså för att ladda ned en fil i 1 Megabyte/s (MB/s) krävs ett bredband med 8 Mbit/s

och för att vända på det....

Om man har Bredband 100 Mbit/s så är den största maximala hastigheten man kan ladda ner filer i är 12,5 MB/s, Bredband 60 = 7,5 MB/s, Bredband 30 = 3,75 MB/s, Bredband 8 = 1 MB/s och Bredband 2 = 256 kilobyte/s. (KB)

Däremot finns det mycket annat som påverkar hastigheten, framförallt om man har en snabb bredbandsuppkoppling.

Naturligtvis så har "nätverkshårdvaran" stor betydelse, såsom modem, ev router, nätverkskort och och vad man har för nätverkskablar.

Men en sak som ofta inte nämns av ISP är systeminställningarna, att optimera TCP/IP inställningarna kan ge många Megabit/s extra. I Windows är "defaultvärdena" för detta inte helt optimala, framförallt inte för snabbare uppkopplingar. Det kan löna sig att testa lite, finns många bra sidor på nätet som tar upp detta och även program som fixar det med automatik.

Jag har inte haft problem med att skilja på bitar och bytes, någonsin.

Du kanske har rätt i flertalet fall, men en sunkig gammal laptop med klent dimensionerat internminne kan nog slöas ned en del av fragmenterad disk. Folk sitter ibland med märkligt ålderdomlig hårdvara...

A

"Långsamt bredband"

Jag har konstaterat, genom mätning med TPTEST5, att mitt bredband aldrig kommer upp i den hastighet jag betalar för, 12-24 Mbit/s. Jag har haft den nivån sedan augusti 2010. Som bäst har

testet klockat 12,4 Mbits/s. Nu misstänker jag att problemet kan ligga i ADSL-modemet. Det är en svart låda av märket ZyXEL, 2+4 port gateway, 660H triple play modem med model nr 401315. Jag har haft det sedan jag först tecknade bredbandsavtalet med Telia för rätt många år sedan.

"Långsamt bredband"

Jag har konstaterat, genom mätning med TPTEST5, att mitt bredband aldrig kommer upp i den hastighet jag betalar för, 12-24 Mbit/s. Jag har haft den nivån sedan augusti 2010. Som bäst har

testet klockat 12,4 Mbits/s. Nu misstänker jag att problemet kan ligga i ADSL-modemet. Det är en svart låda av märket ZyXEL, 2+4 port gateway, 660H triple play modem med model nr 401315. Jag har haft det sedan jag först tecknade bredbandsavtalet med Telia för rätt många år sedan.

Modemet i fråga kan troligen uppgraderas, för stabilare uppkoppling och högre hastighet. Kontakta Telia eller Zyxel för information om var du hittar filer för uppgradering!

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu