Anna Björklund

Technicolor TG799vn v2 Inloggningsproblem

23 inlägg i detta ämne

Hej!

Vi fick hem en Technicolor TG799vn v2 som har fungerat smärtfritt i en vecka. Och nu kom första problemet, kommer inte in på routern längre. Dvs jag kan inte logga in på den. Har bytt lösenord på den. Men jag skriver rätt tillsammans med det användarnamn som jag har. Har även testat att logga in med det andra kontoto som finns på den sedan tidigare. Kommer helt enkelt inte åt routern.

Tänkte nämligen stänga av lite funktioner och ändra en inställning i wifi så min AP kan fungera optimalt.

edit: Körde reset på hela routern. Så jag fick ställa om allt.....

edit2: Routern ställer om till lösenord även att jag inte ändra några inställningar på routern. Börjar bli fruktansvärt less. För när den håller på att muppa sig rasar hela nätverket.

Hej!

Har precis samma problem!

TG799 v2

Ville utöka med en till WLAN router och upptäckte då att jag inte kom in på TG799 med det passord jag hade satt.

TIll slut var jag tvungen och göra factory reset. Och då fick jag den roliga överraskningen att det passordet som jag satt då , inte gick att logga in med.

Tänkte jag skrivet fel någonstans så gjorde om hela processen. Men det blev samma fel.

Alltså, när man satt passord så går det inte använda det passordet för att komma in i burken.

Hej hej.

Har exakt samma problem med min TG799 v2.

Skulle in och göra något i routern igår då jag märkte att det var satt lösenord, så jag gjorde då en återställning och då kom jag ju in igen.

Satte ett eget lösenord direkt, något enkelt typ "hej123", och det fungerade ett tag. Sedan efter kanske 5 minuter så dog hela nätverket(routern), kom tillbaka igen, och då fungerade inte längre lösenordet. Gjorde en till återställning med samma procedur och felet uppstod igen.

Edit: Pratade med supportchatten;

14:15:29 Matthias Okej, detta beror på att routern är inställd med ett färdigprogrammerat lösenord, du kan göra återställning men den kommer alltid gå tillbaka till grundlösenordet.

14:16:00 Matthias Detta är en höjd säkerhetsåtgärd och för att logga in i routern så använder du Administrator samt Access key som du finner på undersidan/baksidan av din router.

14:17:56 Christian Något som började gälla nyligen då?

14:18:05 Matthias Det kom för några veckor sedan.

14:18:27 Matthias Vi höjde säkerheten efter medias rapportering om bristen på säkerhet i konkurrenters routrar/modem.

Kom in efter återställning (utan inloggning??). Men när jag skulle testa att byta lösenord ville den ha det gamla och access key fungerar inte. Efter ett tag skulle jag logga in och då kom rutan med inloggning upp. Och access key fungerar inte.

Ringa och skälla imorgon..

Har haft telia i drygt ett år. (triple play) och efter varenda uppdatering av tv-box eller router jävlas det. Ringa till support så de får aktivera något som de tycker är Såååå märkligt att det inträffar.. Blir så trött. Hade det inte varit för tv:n hade jag bytt för längesedan.

Och varför går det inte att exportera inställningar?? Jag har ändrat en hel del i routern.

Möjligen kan man tycka att Telia då borde ta bort möjligheten att byta lösenord?

A

Tvärtom!

För mig som redan genererat ett stensäkert random lösenord (via Last pass) så sänks nu säkerheten för MIG.

Jag menar den där lilla klisterlappen på baksidan av routern med ett o samma lösenord som kommer att användas till tidernas ände är väl sämsta tänkbara säkerhet?

Anta tex att någon unge kommer på besök till en familj och får för sig att "ha lite roligt".

Det räcker då för honom att bara titta på baksidan av routern så är han inne!

Han/hon/hen(ing) kan då tex ändra WIFI-lösenord eller något ännu värre då hela routern då är öppen och ställa till ett ordentligt elände!

Lösenord som är viktiga ska man själv ha fullständig kontroll över!

Javisst, man kan stryka över lösenordet (eller dra bort lappen) på routern, men hur många vågar göra det för att riskera att det glöms sen(om man inte skriver ned det eller har något lösenordshanterarprogram där det kan lagras).

Och dessutom så känns det som att om att det finns risk för att det någonstans ligger en liten databas över just dessa påklistrade lösenord som bara väntar på att bli spridda. Jag menar det är väl thomson eller telia som skapat dom här inloggningarna?

För att ha koll på att alla lösenord är unika (en för varje router)så måste det väl ända lagras dom lösenord som redan är "tagna", vilket betyder att det väl bör finnas en lista någonstans någon gång där lösenorden finns (och det är inte högre säkerhet!)

På vilket sätt ökar det här säkerheten?

Det absolut första som varje person med ett uns av säkerhetstänk ska göra är att byta ut det lösenord som en ny pryl levererades med!

Och bara för att göra saken än värre : Efter uppdateringen så är också uPNP aktiverat.

Alla rekommendationer som finns är att den ska vara avaktiverad.

Jag gissar att det sistnämnda bara är något telia gjort för att få mindre problem med folk som inte kan öppna upp portar för programdelning på rätt sätt.

Kom in efter återställning (utan inloggning??). Men när jag skulle testa att byta lösenord ville den ha det gamla och access key fungerar inte. Efter ett tag skulle jag logga in och då kom rutan med inloggning upp. Och access key fungerar inte.

Ringa och skälla imorgon..

Har haft telia i drygt ett år. (triple play) och efter varenda uppdatering av tv-box eller router jävlas det. Ringa till support så de får aktivera något som de tycker är Såååå märkligt att det inträffar.. Blir så trött. Hade det inte varit för tv:n hade jag bytt för längesedan.

Och varför går det inte att exportera inställningar?? Jag har ändrat en hel del i routern.

Jaså?

Vad ser du för värde i att du kan byta lösenord när detta nu återställs till det förprogrammerade vid godtycklig tidpunkt?

Jag ser inget värde alls i att under sådana omständigheter ha kvar möjligheten att byta ut lösenordet, men du kanske kan förklara vari värdet för dig ligger?

A

Jamen det är ju det jag säger är fel.

Lösenordet ska inte återställas vid godyclig tidpunkt(som är nya ändringen från telia), utan man ska som tidigare SJÄLV kunna sätta ett lösenord.

Som det är nu så kommer det att finnas ett gäng med thomsonroutrar från telia där vilken person som helst med två hjärnceller bara kan ta en snapshot med smartphonekameran (så fick jag göra då det var så dunkelt och små bokstäver o inte kunde se ordentligt) o sen göra en snabbförstoring på en sekund och sen bara skriva 192.168.1.1 i webläsaren o lägga in det lösenordet och man är inne på routern!

Det klarar en femåring!

Det SJÄLVKLARA som varje person med något som helst säkerhetstänk alltid ska göra är att byta ut det lösenord som är standard.

Visst, många kanske varit lata(alternativt inte vetat) och inte bytt standardkonto/lösenordskombo(administrator, admin eller valfri som finns listade på nätet för respektive router), men varför ska jag lida för det?

Jag kan överhuvudtaget inte förstå varför telia berövat oss möjligheten att styra över lösenordet till själva routern.

Routern står jui för tusan inte i molnet, utan det är en fysisk pryl som vi alla har hemma.

Det är illa nog att telia själva har ett konto med högre behörighet där vi måste lita på dom (plus ytterligare möjligheter till att något läckage sker på den sidan).

Nu behandlas vi som barn där det bara leder till än mer problem!

Dom kunde i alla fall ha haft optionen med en koll på om det är ett starkt lösenord som man själv lägger in (om det inte buggar ur sig som nu) och sen ha det som nytt godkänt lösenord.

Som det är nu så sänktes säkerheten rejält för mig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu