dentarg

Facebook blockerat när surfmängden är slut

5 inlägg i detta ämne

Hej!

Min bror har abonnemanget Telia Mobil Total Liten. Han har upptäckt att när hans surfmängd tar slut, förutom att surfhastigheten sänks, som Telia säger, så slutar Facebook (även Facebook Messenger) att fungera. Det går dock bra att använda andra app:ar och surfa på andra sidor i lägre hastighet.

Ska det vara så?

I den klistrade forumtråden, https://forum.tewss.telia.se/topic/54-vad-kostar-det-att-surfa-i-mobilen/ om surf står det:

"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 120 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad."

http://www.telia.se/privat/ladda/kopmerdata står det:

"Om din surfmängd håller på att ta slut blir du informerad om detta via sms, du får ytterligare ett sms när surfen är helt slut. Du fyller enkelt på mer surf genom att skicka ett sms till 4466 enligt tabellerna nedan. När surfmängden är slut sänks hastigheten vilket kommer upplevas som din surf slutat fungera."

För den som är intresserad finns exempel på ping och traceroute från Telia samt Telenor att titta på på https://gist.github.com/dentarg/7db0a9fc9c2f4ccd0c2a Där ser man att trafiken går fram med Telenor (OBS! surfmängden var inte slut på Telenor-abonnemanget när testerna gjordes) och att man med Telia inte kommer fram till Facebook.

Visst upplevs det som att surfen inte fungerar, som Telia skriver ovan, men att döma av testerna jag har gjort beror det inte på att Telia sänkt hastigheten i allmänhet när surfmängden tagit slut, utan att Telia aktivt blockerar Facebook när surfmängden är slut.

Det vore bra om Telia var tydliga med denna information, så att man som konsument vet vad man väljer när man väljer Telia, och kan göra ett annat val om man inte är beredd att acceptera de begränsningar Telia innebär.

Jag har svårt att tro att Telia blockerar Facebook. Snarare skulle jag misstänka att Facebook-appen ahr svårigheter att fungera vid dålig hastighet. Tror alltså att problemet snarare är app-relaterat. Men det är bara en gissning förstås.

Isåfall måste det verkligen vara världens gräsligaste app när det gäller datahantering. 120 kbit är mycket att tillgå för lite textmeddelanden och lågupplösta bilder, så det torde fungera ypperligt.

Skype (inte heller någon direkt bra app, men...) - gör HD-samtal med lätthet i hälften av den bandbredden.

En selektiv blockering av just Facebook på telias sida verkar märklig men skulle inte förvåna mig. Jag har själv t.ex. starka indikationer på att de av någon anledning sabbar VPN-uppkopplingar via refillkort, men endast till privata VPN. Stora aktörer fungerar.

Uppmuntrar den som startade tråden att undersöka vidare: Är det likadant på andra Teliatelefoner med samma abbonemangstyp exempelvis? Begår operatörerna allvarliga brott mot nätneutraliteten måste detta ut i ljuset. Jag skulle vara villig att betala ganska mycket mera pengar för en uppkoppling som är certifierat neutral. Nätet ska inte vingklippas eller stympas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu