Kristian Nyquist

IPV6

61 inlägg i detta ämne

ÄR det ens något som företag kan beställa av Telia? Jag har för mig att jag sett att Telia fått massor av adresser från RIPE för ipv6 men jag tror inte de använder en enda. Det är ju ganska få leverantörer över huvudtaget som har IPv6 i Sverige.

/m

Hela Telias nät är ipv6 förberett och har varit ganska länge, det handlar bara om än större efterfrågan hos kunderna för att de ska börja erbjuda tjänsten. Finns en del demo kunder om jag inte minns fel som provar ipv6 redan.

Mitt hemmanatverk har just nu IPv6 via Hurricane Electric, fast en tunnel via Telia vore helt klart battre. Ifall man googlar "telia ipv6" sa kan man hitta en bloggpost av nagon som har lyckats att fa en tunnel, gar det fastan man har privatabonnemang?

För några år sedan kunde man ansluta med 6to4 (anycast 192.88.99.1), men jag lade ner det då det inte fanns några routrar som klarade att lyfta över trafiken, provade med en linuxburk och fick det att fungera. Numera så finns det "vanliga routers" som klarar det. Vet inte om Telia har kvar 6to4 dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu