Bigslicer

SVT-r försvinner

21 inlägg i detta ämne

Enligt Telia försvinner SVT-r (Programbiblioteket) den 26/3. Orsaken sägs vara oskäliga krav från Copyswede. Copyswede å sin sida ställer sig oförstående och säger att samma villkor som förut gäller.

Från Copyswedes hemsida:

Oförändrade förutsättningar för att sända SVT-r

2015-03-12

Med anledning av att det förekommit felaktiga uppgifter om tjänsten SVT-r vill vi på detta vis förtydliga vissa fakta.

Möjligheterna för tv-operatörer att upprätthålla tjänsten SVT-r ser ut som tidigare. Samma villkor vad gäller tariffer och rättigheter som omgärdar programmen råder. Om en operatör väljer att upphöra med tjänsten måste orsaken till det besvaras av denne.

SVT-r är en tjänst om erbjuds abonnenter som via sin tv-operatör har en digital tv-box med möjlighet för on demand-tittande (f n Telia, Comhem, Boxer, Bredbandsbolaget och Viasat). Ett urval ur SVT:s tablålagda programutbud erbjuds upp till 30 dagar. Urvalet styrs av visningsmöjligheter/rättigheter valda och betalda av SVT och varierar därför över tid och typ av program.

Tjänsten utförs av operatören som spelar in programmen på egna servrar och i egna nätverk gör det möjligt för sina kunder att se programmen i efterhand. SVT-r ska inte blandas ihop med SVT Play eller andra play-tjänster som SVT erbjuder.

OM Telia fått det hela om bakfoten gäller det att snarast agera, annars kommer de att mista åtminstone en kund, och kanske många fler, eftersom jag vet att SVT-r är ett av Telias trumfkort.

Hur som helst verkar det mycket märkligt att man lämnar helt olika uppgifter. Om det å andra sidan är som Telia påstår, understryker det bara Copyswedes orimliga krav i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Enligt Telia försvinner SVT-r (Programbiblioteket) den 26/3. Orsaken sägs vara oskäliga krav från Copyswede. Copyswede å sin sida ställer sig oförstående och säger att samma villkor som förut gäller.

Från Copyswedes hemsida:

Oförändrade förutsättningar för att sända SVT-r

2015-03-12

Med anledning av att det förekommit felaktiga uppgifter om tjänsten SVT-r vill vi på detta vis förtydliga vissa fakta.

Möjligheterna för tv-operatörer att upprätthålla tjänsten SVT-r ser ut som tidigare. Samma villkor vad gäller tariffer och rättigheter som omgärdar programmen råder. Om en operatör väljer att upphöra med tjänsten måste orsaken till det besvaras av denne.

SVT-r är en tjänst om erbjuds abonnenter som via sin tv-operatör har en digital tv-box med möjlighet för on demand-tittande (f n Telia, Comhem, Boxer, Bredbandsbolaget och Viasat). Ett urval ur SVT:s tablålagda programutbud erbjuds upp till 30 dagar. Urvalet styrs av visningsmöjligheter/rättigheter valda och betalda av SVT och varierar därför över tid och typ av program.

Tjänsten utförs av operatören som spelar in programmen på egna servrar och i egna nätverk gör det möjligt för sina kunder att se programmen i efterhand. SVT-r ska inte blandas ihop med SVT Play eller andra play-tjänster som SVT erbjuder.

OM Telia fått det hela om bakfoten gäller det att snarast agera, annars kommer de att mista åtminstone en kund, och kanske många fler, eftersom jag vet att SVT-r är ett av Telias trumfkort.

Hur som helst verkar det mycket märkligt att man lämnar helt olika uppgifter. Om det å andra sidan är som Telia påstår, understryker det bara Copyswedes orimliga krav i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

CopySwed är orimliga. 3 bolag kan knappast missförstå 1.nu uttalar man sig så här:

När DN pratar med Copyswedes chefsförhandlare Andreas Modig är han förvånad över att Telia slutar sända SVTr och motsätter sig det Telia uppgett om förändringar i SVTr-tjänsten.

– Det kom som en total överraskning för oss. De villkoren Telia tar upp är helt fel och hör inte till SVTr, säger Andreas Modig.

Telia har enligt Andreas Modig blandat ihop två olika tjänster. Enligt honom erbjuder Copyswede Telia och andra kabeloperatörer - förutom SVTr - en helt annan, ny tjänst. Den ska innehålla fler svenska program, och det ska gå att spela in under sju dagar, till ett högre pris.

– Det är helt olika tjänster. Men Telia kommer ha möjlighet att fortsätta sända SVTr på samma villkor som tidigare, om de skulle vilja det, säger Andreas Modig.

När DN berättar för tv-chefen på Telia om att villkoren enligt Copyswede inte alls förändras blir han förbryllad.

– Det du säger är helt nytt för mig. Det förvånar mig att de säger så, för det har vi inte fått information om alls, säger Stefan Borgquist.

Även ComHem, som ännu inte valt att ta bort SVTr, har bilden av att det som erbjuds är i princip samma tjänst, fast till de försämrade villkor som Telia har uppgett. De är kritiska till Copyswedes förklaring om att det handlar om två olika tjänster.

– Om det är samma tjänst eller en ny tjänst, är en lek med ord eftersom det är samma innehåll vi pratar om. Jag känner inte alls igen att det skulle gå att ha kvar SVTr med oförändrade villkor. Men SVTr har blivit sämre och sämre med färre program, fortsätter det så tar vi också bort dem, säger Fredrik Hallstan, presschef på ComHem.

Även Bredbandsbolaget säger till DN att de kommer att ta bort SVTr från sitt utbud om Copyswede inte presenterar ett nytt avtalsförslag innan första april.

Telia ska nu se närmare på den nya informationen.

– Vi kommer självklart sträva efter en lösning. Våra kunder tycker om SVTr. Jag är den första att välkomna en lösning, säger Stefan Borgquist.

Men i nästa stund kritiserar han SVTr för att ta bort allt fler program.

Copyswedes chefsförhandlare Andreas Modig kopplar tv-operatörernas kritiska inställning till den diskussion som finns om att SVT-progam ska vara gratis för on demand-tjänster.

– Jag känner igen ”blame-gamet”, allt ska hamna på Copyswede, det är en politisk grej där kabelkanaler tycker att public service ska vara gratis för dem. Trots att kabelkanaler tjänar miljoner på att bland annat sända SVT-program.

Klippt och klistrat från DN.

Det ser inte bra ut: http://www.idg.se/2.1085/1.615491/tvist-om-avtal-for-svt-innehall-i-digitalboxar

Vad jag inte förstår är Copyswed´s agerade för nu får ingen pengar som dom påstår dom vill värna om.

Det är mycket man inte förstår när det gäller Copyswede, men jag väntar fortfarande på ett uttalande från Telia med anledning av att Copyswede anser att inget förändrats i avtalsvillkoren. I så fall är det väl bara för Telia att fortsätta som förut. I annat fall vill jag att Telia påvisar att Copyswede far med osanning.

Det verkar ju märkligt att förutom Telia så skulle även Boxer, ComHem och Bredbandsbolaget ha missuppfattat CopySwede.

Om jag minns rätt så var det en liknande situation för något år sen där Telia tog bort SVT-r ett tag efter att CopySwede höjt avgifterna, men det löste man sedan.

Jag tror att något liknande kommer att ske nu, man kommer att förhandla tills man hittar en lösning. Det är bra att operatörerna sätter ner foten och inte går med på CopySwedes avgifter hur som helst. För i slutändan blir det ju vi tittare som betalar.

Med tanke på innehållet på svt-r får det gärna försvinna för mig. Dock kan jag inte fatta detta riktigt, vi är alla som har tv licensbetalare (ska i alla fall va det enl lagen). I princip hela svt's utbud finns tillgängligt på svt-play. Även för icke tv-innehavare (dvs ej licensbetalare). Så varför kan vi då inte ha samma utbud i svt-r? Är det för att telia spelar in programmen på egna servrar? Fånerier... många har väl ändå smart-tv eller liknande lösningar och ser det den vägen..

En hel del ligger väl i att programbolagen ska veta vad som är tillåtet att läggs upp på svt-play. Fram till nu är det copyswede som skickat den infon till programbolagen.

Men att copyswede anser att det ska programbolagen ha full koll på.

Om de missar nåt så är det stora böter på det.

Borde ju ligga kvar på cooyswede. Som ändå håller i "licensen" för vad som får visas.

Går väl att jämföra med ett företag köper windows till datorerna. Men de får gissa själva hur många licenser de äger. Och kommer bsa på besök å de har för många datorer så blir de stämda.

Eller att du får ett körkort. Men du vet inte vad du får köra. Men kör du fel fordon så dras det in direkt.

Nåt ska väl iaf copyswede göra. Än bara håva in massa avgifter på allt och inget.

Med tanke på innehållet på svt-r får det gärna försvinna för mig. Dock kan jag inte fatta detta riktigt, vi är alla som har tv licensbetalare (ska i alla fall va det enl lagen). I princip hela svt's utbud finns tillgängligt på svt-play. Även för icke tv-innehavare (dvs ej licensbetalare). Så varför kan vi då inte ha samma utbud i svt-r? Är det för att telia spelar in programmen på egna servrar? Fånerier... många har väl ändå smart-tv eller liknande lösningar och ser det den vägen..

Nja..alla program kan man inte se på Svtplay heller då vissa program kräver flashplayer vilket alla smartTv inte har eller plattor/mobiler.Om jag förstått det rätt så är det för SVT spelar in likaså Com Hem programmen och har dom på egen server som detta nu har inträffat.

Svt-r kommer ju även försvinna hos dom andra leverantörerna.

Jag använder själv svt-r ofta och hoppas Copyswed inser det idiotiska i detta.

Nja..alla program kan man inte se på Svtplay heller då vissa program kräver flashplayer vilket alla smartTv inte har eller plattor/mobiler.Om jag förstått det rätt så är det för SVT spelar in likaså Com Hem programmen och har dom på egen server som detta nu har inträffat.

Svt-r kommer ju även försvinna hos dom andra leverantörerna.

Jag använder själv svt-r ofta och hoppas Copyswed inser det idiotiska i detta.

Jag väntar fortfarande på en kommentar från Telia vad gäller CopySwedes påstående att villkoren är oförändrade. Är läget låst, eller förhandlar man vidare? Fortfarande står det att SVT-r försvinner den 26/3. Om det gäller alla operatörer går väl CopySwede miste om en hel del intäkter. Snyggt självmål i så fall kan man tycka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu