Annele

Ej hyrda filmer

18 inlägg i detta ämne

Hej!

Jag undrar om någon annan råkat ut för följande. Förra månaden fick jag en faktura där det stod att jag hyrt tre filmer som jag måste betala för eftersom de kommer från min digitalbox. Eftersom jag med all säkerhet vet att varken jag själv eller någon annan hos mig hyrt någon film alls så tog jag kontakt med er dvs Telia i ärendet. Den person jag pratade med sa att det inte var möjligt att någon annan än jag kan ha hyrt dessa filmer. Då jag protesterade upprepade han endast "jag hör vad du säger, men dessa filmer kan inte ha hyrts av någon utanför din lägenhet". Jag tänkte då att jag av misstag måste kommit när någon knapp någonstans och spärrade tjänsten på så sätt att jag endast kan tillgå den med hjälp av en kod. Och denna kod skulle tydligen ingen annan än jag kunna se. Men nu har det hänt igen - ytterligare 3 filmer är hyrda för 97 spänn och det är endast att hosta upp dessa pengar. Hela 11 filmer var hyrda på min digitalboxs identitet och den allra första var från 2013 - på den tiden bodde jag inte ens i denna lägenhet. Och personen som bodde innan mig hade ingen digitalbox alls.

Då jag inte lider av någon minnesförsämrande sjukdom som t ex Alzheimers od - mitt minne är helt som det ska vara - och aldrig haft någon i lägenheten då jag inte varit där så skulle det inte kunna vara någon annan än min katter som hyrt dessa filmer???!!!! Vad ska jag göra åt problemet????

Går det att spärra denna hyrafilm-tjänst helt? Eller är det så illa att jag blir tvungen att säga upp hela mitt abonnemang hos er?? Synd eftersom jag bor i en bostadsrättsförening där detta ingår i vår avgift.

Har själv inte Telias tv-lösning, men rent spontant skulle jag vilja säga att ett hyrsystem med debitering måste byggas med mycket hög säkerhet mot feldebiteringar.

Kan inte Telia tala om tidpunkten för när filmerna hyrdes? Kanske skulle det ge en fingervisning om hur det har gått till.

Annars får du väl bestrida fakturan och låta Telia svara hur det ska lösas på bästa sätt.

Ja absolut ett sådant system borde vara säkrat för sådant - men det är det inte. Har pratat ånyo med Telia idag. Jag har sett filmertitlar och tidpunkter. Vid tre av dessa tillfällen har endast mina katter varit i lägenheten (såvida det inte insmugit sig en tillfällig inbrottstjuv)..Dessutom var en film daterad hösten 2013 och då bodde jag inte ens i min nuvarande lägenhet och personen som då bodde här hade ingen digitalbox alls. Men inget av detta övertygade personerna jag pratade med om att det var fel att debitera mig. Nu är tjänsten nedstängd dvs nu GÅR det inte att hyra film från denna digitalbox - men ändå var det inte helt säkert att jag inte skulle få betala notan för hyrda filmer även i fortsättningen???!!!! Skillnaden med en nedstängd tjänst torde väl åtminstone vara att jag kan bestrida framtida fakturor....

Hu, det låter jobbigt!

Även om din brf står för avtalet om tv till din lägenhet, så skall tjänsterna vara knutna till dig personligen.

Här är lite olika saker jag skulle provat:

*Kolla med Telia så att den box som hyr filmerna också finns i din lägenhet kopplad till ditt uttag. Kanske har de fått fel lägenhetsnummer till någon annans box?

*Be ansvarig person i din BRF att de skickar in en uppdaterad lista till Telia om vilka medlemmar som bor i varje lägenhet nu för tiden - kanske har det blivit fel någonstans?

Mvh

Jenny

Rent teoretiskt kan vem som helst som har en Telia-digitalbox och som känner till din identifikationskod och kontrollkod mata in dessa koder i sin digitalbox och hyra filmer. Men såvida det inte är något fel på Telias system så går det inte att återanvända dessa koder förrän de släpps av den riktiga boxen, det är något man får erfara ifall man byter digitalbox. Om den gamla boxen inte fortfarande är så passa fungerande att det går att gå in i menyerna i den och avaktivera den så måste man ringa Telia och be dem göra det. Om man ändå upplever att filmer hyrts fastän man inte gjort det själv så måste det vara något fel i systemet.

Vilka filmer man hyrt syns inte på fakturan, men går man in på Mina Sidor så listas de under  abonnemang.

När jag tittar på vilka filmer som hyrts på mitt abonnemang så blir jag dock lite tveksam till ifall listan verkligen kan stämma, för det var många titlar där som inte jag känner igen att jag sett.

Det påminner om mitt problem förra sommaren med ip-telefonin. Folk kunde inte ringa till mig på fasta numret och när jag ringde ut till min mobil visades ett helt annat nummer tillhörande nån som bodde några hundra meter bort. Efter flera heroiska insatser på övertid från en Ericsson tekniker så hittade han att nån felkopplat min fiber i en switch i min telestation...

On 2018-09-28 at 15:33, mrknowitall sade:

Det är troligen felkopplat mellan switchen i källaren och lägenheterna, så att någon annan i föreningen har din mammas box rent tekniskt. Räcker att ringa supporten, de dom logga in i routern och sedan stänga av strömmen till den och se om de tappar kontakten...

Verkligen? Man kontrollerar väl boxen man har hemma hos sig själv med identifikationskoder och det borde vara dit hyrda filmer är kopplade?

D v s även om du skulle råka ha fel Internettjänst hemma hos dig (fel hastighet etc) borde hyrda filmer faktureras dig så länge du hyr med dina egna koder?

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu