Annele

Ej hyrda filmer

18 inlägg i detta ämne

On 2018-09-28 at 17:03, Mats A sade:

Det påminner om mitt problem förra sommaren med ip-telefonin. Folk kunde inte ringa till mig på fasta numret och när jag ringde ut till min mobil visades ett helt annat nummer tillhörande nån som bodde några hundra meter bort. Efter flera heroiska insatser på övertid från en Ericsson tekniker så hittade han att nån felkopplat min fiber i en switch i min telestation...

Jag trodde telefonnumret konfigurerades i din telefoniadapter (som i många fall är inkluderad i din router)?

A

Jo, iofs, om koderna är unika och filmerna bara hyrda genom boxen borde det inte kunna hända, men kanske om man hyr genom Telia play, och denna är knuten till fel lägenhet. Ev kan man ha användt samma koder om igen efter omflyttningar. Samma med telefonin om lägenhetsnummer och telefonnummer är korsat, men man får nästan rita upp det för att hänga med. Vet av egen erfarenhet att dessa saker är väldigt komplicerade, även av fler anledningar. Det räckte inte ens att koppla tillbaka det fysiskt rätt i efterhand, eftersom ipadresserna låg lagrade lokalt i rutrarna, och det krävdes fabriksåterställning för att lösa problemet. 

1 timme sedan, mrknowitall sade:

Jo, iofs, om koderna är unika och filmerna bara hyrda genom boxen borde det inte kunna hända, men kanske om man hyr genom Telia play, och denna är knuten till fel lägenhet. Ev kan man ha användt samma koder om igen efter omflyttningar. Samma med telefonin om lägenhetsnummer och telefonnummer är korsat, men man får nästan rita upp det för att hänga med. Vet av egen erfarenhet att dessa saker är väldigt komplicerade, även av fler anledningar. Det räckte inte ens att koppla tillbaka det fysiskt rätt i efterhand, eftersom ipadresserna låg lagrade lokalt i rutrarna, och det krävdes fabriksåterställning för att lösa problemet. 

Jag skulle bli mycket förvånad om hyrfilmerna är kopplade till ip-adress eller fysisk port. Telefonin borde heller inte vara det.

A

Nej inte så att det registreras på ipadress när man beställer, det tror inte jag heller. Men när Telias UE patchar upp fastighetsnätet mot Telias switch i källaren, eller stationsnod, och man förväxlar dessa, och privatkunden sedan kopplar in sin tvbox, med koder de fått så är min gissning att koderna är generiska och fungerar åtminstone i alla portar i switchen. Däremot om man hyr en film eller beställer tjänst så knyts detta i den port och router som boxen är ansluten till. Detta är enda förklaringen till att det annars kan bli fel, och rent tekniskt ser jag ingen annan mäjlighet. Samma med telefonin eftersom Telias kundtjänst endast går efter de panelkort som finns i källaren, och där det framgår vilken lägenhet som har vilken port. Sedan lägger de på telefoni och rätt telenummer på denna porten. Jag kan ha fel men då får någon komma med en bättre förklaring :-) 

6 timmar sedan, Anaesthisia sade:

Jag trodde telefonnumret konfigurerades i din telefoniadapter (som i många fall är inkluderad i din router)?

A

Enligt teknikern var det korskopplat, i verklig bemärkelse, och fel sådan,  i switchen i telestationen, men jag fick ju inte tillbaka rätt telefonnummer förrän han bytt routern också. Fabriksåterställning räckte inte. 

On 2018-10-09 at 15:19, mrknowitall sade:

Nej inte så att det registreras på ipadress när man beställer, det tror inte jag heller. Men när Telias UE patchar upp fastighetsnätet mot Telias switch i källaren, eller stationsnod, och man förväxlar dessa, och privatkunden sedan kopplar in sin tvbox, med koder de fått så är min gissning att koderna är generiska och fungerar åtminstone i alla portar i switchen. Däremot om man hyr en film eller beställer tjänst så knyts detta i den port och router som boxen är ansluten till. Detta är enda förklaringen till att det annars kan bli fel, och rent tekniskt ser jag ingen annan mäjlighet. Samma med telefonin eftersom Telias kundtjänst endast går efter de panelkort som finns i källaren, och där det framgår vilken lägenhet som har vilken port. Sedan lägger de på telefoni och rätt telenummer på denna porten. Jag kan ha fel men då får någon komma med en bättre förklaring :-) 

För telefonin kan det vara som du säger, och då blir det förstås fel nummer vid felkoppling. Men videotitlarna borde verkligen vara kopplade till det konto du loggar in i boxen med.

Men konton för inloggning i boxen kan möjligen vara felregistrerade de med, kanske främst i lösningar med kollektiva paket där de extra kontona bara används för att möjliggöra att man hyr filmer.

A

On 2018-10-09 at 21:54, mrknowitall sade:

Skumt. En fabriksåterställd router är i min värld identisk med en ny. En gissning är att det kan ta tid innan en förändring i telenätet slår igenom i all utrustning på vägen, men kul att det löste sig. Det är inga lätta fel att hitta iallafall :-) 

Kanske finns utrustning som känner av routerns mac-adress? Då hjälper det föga att fabriksåterställa routern.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu