Druleful

Brygga TG799vac

7 inlägg i detta ämne

Jag hade Telia ADSL och ville använda min egen router. Då ringde jag supporten och dom bryggade den fysiska LAN-4-porten och jag körde min egen router, inga problem.

Nu har vi installerat fiber i huset och Telia skickade hem router TG799vac, jag ringe åter igen supporten och bad de göra samma sak, det gick inte routern var för ny och Telia skulle skicka en ny router som gick brygga.

När sagda nya router kom hem i brevlådan ringde jag supporten och bad de hjälpa mig brygga den. Nu fick jag svaret "Alla Telias routrar går att brygga, du får göra det själva via webb-gränssnittet". Jag bad då att han skulle stanna kvar i luren så jag visste att det fungerade och jag loggade in på routern, då sa nissen i luren "Bra nu får du klara dig själv, här stannar Telias support, om du inte skaffar plus-support" eller vad han nu kallade det.

Det ska ju också sägas att ingen manual kan lämnas ut på den här routern, så min fråga är vad i hela "#%"#%" håller Telia på med nu för tiden??

Bonusfråga är om någon har lyckats brygga in TG799vac och hur?

/Mycket snedbehandlad och irriterad kund =(

Jag hade Telia ADSL och ville använda min egen router. Då ringde jag supporten och dom bryggade den fysiska LAN-4-porten och jag körde min egen router, inga problem.

Nu har vi installerat fiber i huset och Telia skickade hem router TG799vac, jag ringe åter igen supporten och bad de göra samma sak, det gick inte routern var för ny och Telia skulle skicka en ny router som gick brygga.

När sagda nya router kom hem i brevlådan ringde jag supporten och bad de hjälpa mig brygga den. Nu fick jag svaret "Alla Telias routrar går att brygga, du får göra det själva via webb-gränssnittet". Jag bad då att han skulle stanna kvar i luren så jag visste att det fungerade och jag loggade in på routern, då sa nissen i luren "Bra nu får du klara dig själv, här stannar Telias support, om du inte skaffar plus-support" eller vad han nu kallade det.

Det ska ju också sägas att ingen manual kan lämnas ut på den här routern, så min fråga är vad i hela "#%"#%" håller Telia på med nu för tiden??

Bonusfråga är om någon har lyckats brygga in TG799vac och hur?

/Mycket snedbehandlad och irriterad kund =(

Jag använder i dag en Apple Airport Extreme direkt emot Telia Fiber 100/10, sen har jag en iteno box för att lösa splittningarna till telia tv boxarna.

Nu när vi uppgraderat vår utrusning i huset så vi kollektiv kommer få 250/100 och max hastigheten är 1000/100 så skickade Telia ut TG799vac. Har inte lyckats få något bra svar hur jag ska lösa bryggningen. Eftersom jag i dag endast får 100/100 då Telia HW förhandlar ner hastigheten i min Apple AIrport Extreme.

Telia sa att dom på tekniska supporten kunde låsa port hastigheten på 1000.

Vi får se hur det slutar.

Hej Druleful!

Tack för att du hör av dig! Det är inte bra att du känner dig snedbehandlad eftersom vi alltid strävar efter att ha nöjda kunder dock har vi vissa supportramar att förhålla oss till.

Vi arbetar för att det snart ska komma ut en guide på vår hemsida som beskriver hur man bryggar

Technicolor 799 VAC. För att brygga routern gör du enligt följande:

1. Logga in på 192.168.1.1 och logga in med Administrator samt ange accesskeyn som lösenord

2. Klicka på Advanced interface

3. Klicka på lila listen i rutan som heter DMZ

4. Klicka på reglaget så att det ändras till ON

5. Klicka på Save

Nu utförs bryggning av ethernetport 4 - Routern kommer sedan att automatiskt starta om. Hela proceduren tar normalt 3-5 minuter.

Med vänlig hälsning

Jenny Lundh

Telia Kundservice

Hej Druleful!

Tack för att du hör av dig! Det är inte bra att du känner dig snedbehandlad eftersom vi alltid strävar efter att ha nöjda kunder dock har vi vissa supportramar att förhålla oss till.

Vi arbetar för att det snart ska komma ut en guide på vår hemsida som beskriver hur man bryggar

Technicolor 799 VAC. För att brygga routern gör du enligt följande:

1. Logga in på 192.168.1.1 och logga in med Administrator samt ange accesskeyn som lösenord

2. Klicka på Advanced interface

3. Klicka på lila listen i rutan som heter DMZ

4. Klicka på reglaget så att det ändras till ON

5. Klicka på Save

Nu utförs bryggning av ethernetport 4 - Routern kommer sedan att automatiskt starta om. Hela proceduren tar normalt 3-5 minuter.

Med vänlig hälsning

Jenny Lundh

Telia Kundservice

Så långt är allt gott och väl..

Vad som händer sen är att Teliaroutern startar upp, registrerar sig och plockar en publik IP adress, delar ut ett WiFi nätverk och vägrar ge utrustningen på port 4 en egen fysisk publik IP adress.. Det verkar som DHCPn vägrar att ge samma kund två IP (vilket inte är jättekonstigt) och Telias router plockar den första tillgängliga. Hur får man port 4 att göra någonting användbart och Teliaroutern att inte göra någonting som stör DMZ användningen? Räcker det med att stänga ner WIFI? Det verkar inte fungera det heller..

Eller är det bara hos mig det inte fungerar??

"Gatewayn" som nu fungerar som ett modem ger ut ett IP till den Routern du kopplar på port 4.

Du får logga in på din router och konfigurera om den igen, "Gatewayn" har 192.168.1.1 troligtvis kommer din Router du kopplar på port 4 få IP 192.168.2.1, detta får man eftersom original IPet på router är den samma som på gateway (192.168.1.1).

Min Router som är en ASUS känner av detta och ställer sig på IP 192.168.2.1, i routern ställer du fortfarande gateway IP till 192.198.1.1.

"Gatewayn" som nu fungerar som ett modem ger ut ett IP till den Routern du kopplar på port 4.

Du får logga in på din router och konfigurera om den igen, "Gatewayn" har 192.168.1.1 troligtvis kommer din Router du kopplar på port 4 få IP 192.168.2.1, detta får man eftersom original IPet på router är den samma som på gateway (192.168.1.1).

Min Router som är en ASUS känner av detta och ställer sig på IP 192.168.2.1, i routern ställer du fortfarande gateway IP till 192.198.1.1.

192.168.2.1 är ju en icke-publik adress enligt RFC1918?

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu