Svängedammen

Repeater eller accesspunkt?

12 inlägg i detta ämne

Har min router i ett kopplingsskåp och behöver förlänga/förstärka signalen till vardagsrummet. För streaming av film osv från datorn. Kan inte flytta routern då jag även har kopplat larm och övervakning till den i samma skåp.

Så, jag har googlat och kommit fram till att en accesspunkt i vardagsrummet kan lösa problemet med dålig uppkoppling och hastighet.

Men vad är skillnaden på en accesspunkt och repeater?

Har läst några trådar där man säger att "en repeater halverar hastigheten men förlänger signalen" medan accesspunken både förlänger och bibehåller/förstärker.. Stämmer detta?`

Och vad ska jag köpa och hur ska jag koppla?

Hej,

Jag hakar på här. Vill koppla in en router som jag har liggande som accesspunkt. Mitt problem är att jag tror mig ha förstått att det krävs en inställning i Telias Gateway/router, alltså den som "är först i kedjan" och som levererar wifi. Jag har typ Technicolor plus V3.

Går det öht att ställa in den för att handtera en accesspunkt? Isf hur?

Stort tack till den som kan leda mig på rätta vägar i detta

Tack hsd för den snabba kommentaren. Jag är klar över det du påpekar. Men min fråga kvarstår. Har läst till mig någonstans att routern, jag menar den första, inte den som skall vara accesspunkt, skall ställas in på något sätt för den avsedda konfigurationen med accesspunkt. Är det korrekt? 

Isf, går det att göra på min (läs Telias) router Technicolor plus V3. Och isf hur, jag hittar det inte i gränssnittet mot routern?

Tack för bidrag!

Tror du läst om bryggning av Telias router, så den bara är modem och du ansluter din egen router på port 4 för att sköta ditt lokala nätverk. Men i ditt fall handlar det om accesspunkt för att förstärka lokalnätet och i så fall borde det räcka med att kabelansluta routern till den ”inkommande” routern men logga in i den och stänga av dhcp. Går ju inte att ha två olika routrar som delar ut ipadresser i samma lokala nät. Med den åtgärden blir den en accesspunkt. Förmodligen bör du ha samma wifi namn och nyckel på bägge ställen.

Tack hsd och Mats A för ert vidare engagemang!

Mats A: 1) menar du stänga av dhpc i "inkommande" routern eller i accesspunktroutern? Antar det senare, men ?

Den senare är en Apple Air-Port Time Capsule (vilket förmodligen inte gör saken lättare, även om den har en inställning för att vara "extension of existing network".

2) är du säker på att det inte behövs någon inställning i "inkommande" routern?

TACK! 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu