Erik Hägglund

Kan ej registrera på nätverk - Stöldanmäld???

5 inlägg i detta ämne

Halloj!

 

Okej, så jag köpte en Samsung Galaxy Tab 4 10.1 (SM-T535) på Tradera. Allt funkar perfekt i ungefär fem månader, sedan är det helt omöjligt att få plattan att registrera sig på nätverket (4G, 3G, GSM osv).

Jag tänker att det är något fel med mitt SIM-kort så jag går till Teliabutiken och får ett nytt, lägger om mitt abonnemang och så (hade tidigare en abonnemangsform som är säljstoppad).

Funkar fortfarande inte.

 

Testar att manuellt söka efter nätverksleverantörer. Får fram lista på Telia, Tele2, Tre, Comvig osv osv. Väljer Telia. Funkar inte.

 

Googlar lite och får fram att det kan bero på att jag har uppdaterat till vilken version som nu är aktuell för plattan.Gör sålunda en fabriksåterställning eftersom att det är vad som rekommenderas.

Funkar fortfarande inte.

Går tillbaka till Telia och berättar min historia.

Tjejen i kassan kollar abonnemanget, gör fabriksåterställning, byter SIM-kort. Funkar inte.

Tjejen i kassa tror hårdvarufel. Jag håller inte med, eftersom att den BEVISLIGEN kommunicerar med nätverket, jag får ju fram en lista på ett antal leverantörer, om GSM modulen är kass så borde det inte hända, och jag borde inte ha tre staplar i täckningssymbolen.

Tjejen i kassan tror ändå på hårdvarufel men rådfrågar sin manliga kollega. Han tror också hårdvarufel. Jag säger att jag tror att någon har spärrat den. Dom kan tyvärr inte se det i sina system. Men om jag lämnar in surfplattan på reparation så kommer dom att kolla detta.

Okej säger jag, men jag gör nog så att jag sparar mina 344:- och ringer till polisen, för nu tror jag att jag har blivit utsatt för ett bedrägeri av personen som sålde mig surfplattan.

 

Jag ringer till polisen, blir upplyst om att det i alla fall inte finns en polisanmälan med mitt IMEI nummer.

Okej, jag blir lite lugnad. Går tillbaka till Teliabutiken. Tjejen är borta, nu jobbar en kille istället. Jag går fram till honom, berättar min historia igen.

Killen i kassan kollar abonnemanget, gör fabriksåterställning, byter SIM-kort och jag vill ta livet av mig.

Förvånande nog så funkar det inte den här gången heller.

Jag vill lämna in den på service, säger jag.

Ja, okej, säger han. När köpte du den?

November. Funkade senast i mars 2016, sedan dess har den bara använts i hemmets WiFi, därför har jag inte upptäckt felet tidigare.

Okej, säger killen i kassan. Och var köpte du den?

Tradera, säger jag. Jag sa det förut. Jag köpte den på Tradera i november, den slutade funka någon gång mellan mars och juni.

Jahaaaaaa, säger han... du har inte köpt den i Telia-butik?

Nej, säger jag frågande....

Tyvärr, då kan vi inte hjälpa till. Tack och hej.

 

Men vänta lite, säger jag. Jag ville ju få reda på om den var blockerad. Det kan ju inte spela någon roll för er var jag har köpt den? Jag vill veta om den är blockerad och i så fall vem som har gjort det, för den personen tänker jag polisanmäla för egenmäktigt förfarande.

Tyvärr. Bara produkter som köpts hos Telia.

 

 

 

Så här står jag nu. Med en Samsung Galaxy Tab 4 10.1 SM-T535 som inte går att använda. Och jag får ingen hjälp att ta reda på VEM som har gjort vad. Helt rättslös som det känns.

 

Hur går jag vidare? Vad kan jag göra? Efter vad jag har förstått så kan en mobil enhet ENDAST spärras genom att man gör en polisanmälan och sedan uppger diarienumret för Telia, som därefter lägger in en spärr? Enligt polisen finns ingen polisanmälan med mitt IMEI nummer, så vad kan ha hänt?

 

Skall tillägga att jag numera VET att den är blockerad, jag köpte en rapport på www.checkmend.com där det står att enheten är blockerad.

Tråkigt detta, men förstår inte heller varför du hänger upp dig på Telia. De gör nog med fel själva så det räcker. Hur skulle de kunna ha ett system som håller reda på alla olika telefoner, abb, och operatörer? Du skriver ingenting om vad du gjort på säljarfronten. Har du inte kontaktat Tradera för att få fram data om säljaren om du nu inte har uppgifter kvar. Vem kan annars ha imei på telefonen? Säljaren kanske månglar ut lurar i kubik. Var det lågt pris? Kvitto? Jag antar att om man vänder på det hela och frågar sig vad som hade hänt om gemene man hade fått frågan om kundens lur var stulen och spärrad när diverse kunder kommit in till en Teliabutik. Då hade det troligen rasats om att folk kränkts. Hårdvarufel låter mer politiskt korrekt som omskrivning. Inte för att vara elak nu men hur skulle de uttrycka sig? "Du är alltså helt säker på att den inte är stulen eller nåt?" Nu talar jag generellt, jag tror att man i en butik aktar sig väldigt mycket för att ens antyda något sådant. Mitt tips är också att gå på säljaren och att anmäla denne hos tradera om inget hjälper. Telefonen kan ju även vara stulen utomlands och en gissning är att polisen inte har en aning om detta då. Det finns inget Televerk längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu