mrknowitall

Forumet övergivet

13 inlägg i detta ämne

Trots löften för ungefär ett år sedan om att det var fantastiskt nya saker på gång i forumet så har inget hänt. Telia skulle gå in och delta mera aktivt och det ställdes frågor om hur det skulle kunna förbättras. Efter detta hände... Ingenting.

Det finns bara några få entusiaster kvar som delar med sig av vad de kan, resten är folk som ställer en fråga och sedan försvinner som en avlöning. Telia har trots löften om att rycka upp forumet övergivit det.. Igen, som det verkar.

Detta är ju helt ok om man vill ha det så.

Nu gör jag likadant tror jag. Det är helt enkelt inte roligt när folk slutar skriva och endast gnällspikarna finns kvar. Och gnällspik är man ju själv just nu...

Tack och hej :-)

Trots löften för ungefär ett år sedan om att det var fantastiskt nya saker på gång i forumet så har inget hänt. Telia skulle gå in och delta mera aktivt och det ställdes frågor om hur det skulle kunna förbättras. Efter detta hände... Ingenting.

Det finns bara några få entusiaster kvar som delar med sig av vad de kan, resten är folk som ställer en fråga och sedan försvinner som en avlöning. Telia har trots löften om att rycka upp forumet övergivit det.. Igen, som det verkar.

Nu gör jag likadant tror jag. Det är helt enkelt inte roligt när folk slutar skriva och endast gnällspikarna finns kvar. Och gnällspik är man ju själv just nu...

Jag är inne ofta och läser och söker information och svar och försöker svara eller dela med mej av det jag vet men hjälp är det jag behövt mest och fått fantastiska råd och tips ett flertal gånger av dej du har till och med sparat in pengar åt mej :) Om du nu tänker utgå ur sortimentet så är det synd men förståligt och Telia gör en stor miss genom att släppa taget om detta forum eftersom du och några till verkligen hjälper till med förslag och lösningar och får folk (mej) ofta på gott humör :)

Som sagt OM..så önskar jag dej och dina nära och kära allt gott och återigen Tack för all hjälp och råd.

MvH

// Matulda

För egen del har jag inga problem med att Telia "håller sig borta". De har redan ett antal kanaler att kommunicera med sina kunder i, forumet kan gott vara en plats där kunder själv sinsemellan kan diskutera och ställa frågor/ge svar IMHO.

Dock måste det stå klart för alla som registrerar sig på forumet och sedan kastar in en kundspecifk fråga, att forumet inte är en direktkanal till Telias kundtjänst. Tycker att det på senare har blivit något bättre.

Kanske har dessa kunder haft svårt att hitta fram bland Telias olika kontaktvägar och tillgriper forumet som en sista utväg.

Jag håller delvis med dig.

Jag tror forumet skulle må lite bättre om det fanns viss regelbunden närvaro från Telia.

A

Med tanke på att Telia en gång hade sina diskussionsgrupper på Usenet, så tycker jag att tendensen att krympa det till ett forum kan ha varit ganska illavarslande. Å andra sidan har det förmodligen hjälpt att göra nedgraderingen för att stoppa spam eftersom Usenet allt mer blev (blivit) just ett näste för spam.

Själv tog jag för några dagar sedan tag i saken och försökte dra igång prenumerationer av de underforum här som jag fann intressanta. Ännu har jag inte fått några mailuppdateringar i de jag faktiskt begärt det från. Möjligen är det kanske fel forum det hittills har skrivits i, det är inte helt bekräftat än, men jag håller i övrigt med att det är synd när det inte är lite aktivare. Men hålla koll lite bättre kommer jag nog göra ändå framöver :)

Vi är nog färre än ett halvdussin som försöker hjälpa till på detta forum nu. Har jag egna problem så har jag bara goda erfarenheter av "Kontakta oss" knappen och webbärende högst upp på sidan. Någon gång har jag gått via deras Facebooksida och där är det lite mer action. Sen har jag dessvärre besvärats av en del troll även i detta forum, "Hebbe" är ett av dom. Man kunde önska lite mer feedback av dom man försöker hjälpa för jag skriver inte om jag inte vet säkert att jag vet vad jag pratar om. Jag är civilingenjör nära pension och jobbar sen 20-30 år mest med IT-frågor. På senare år är det Apple ios, Windows 7-8-10, Office, Mac OS, VMWare View, nätverk, Telia IP-TV och sånt som jag kan bäst och supportar privat och på jobbet. Om önskemål om mer information för att kunna ge bättre svar eller vänligt påpekande att forumet är fel väg för vissa kundspecifika ärenden är trollande så ger jag mig.... Mina intensioner är dom bästa.

Ha det bra därute, gamla, nuvarande och ev nykomna forumdeltagare! :-)

Jag skickade följande till Roberta Alenius, Telias kommunikationschef .

Hejsan Roberta.

Jag vet inte om du är rätt person att ta upp det här med men jag testar, annars kan du väl skicka det till rätt person.

Hur går det med utvecklingen av forumet som nämns i den här tråden https://forum.tewss.telia.se/topic/12160-var-med-och-utveckla-forumet/

Sen undrar jag om forumets moderatorer har slutat att hålla koll på det, det verkar inte heller vara någon ide att anmäla ett inlägg då inget händer. Jag anmälde ett inlägg den 11/8, efter att trådskaparen i mitt svar blivit ombedd att ta bort namn och adress, och det är ännu inte åtgärdat. I somras anmälde jag ett inlägg och när inget hände påpekade jag det via FB efter ett par dagar och det tog ytterligare ett par dagar innan det åtgärdades, anmäls ett inlägg anser jag att det ska åtgärdas omedelbart.

Tacksam för svar på min första fråga och en skärpning när det gäller moderatorerna. Om det nu är så att det är personer som bemannar kundtjänst som ska hålla koll på forumet så borde det ju schemaläggas i deras arbetspass, och om det redan gör det så verkar det inte fungera.

Svaret blev:

Hej

Tack för ditt mejl till Roberta Alenius och för att du har tagit dig tid att skriva till  oss. Det uppskattar vi väldigt mycket.

Idag är inte är inte forumet aktivt modererat av oss eftersom det ursprungliga syftet var en plats för våra kunder att byta tankar och idéer med varandra.  Forumet är en bra hjälp till många tack vara våra fantastiska användare. Vi följer diskussionerna och går in vid behov, till exempel vid anmälningar från användare.  Vi beklagar att det inte gjordes i ditt fall  och har nu sett över våra rutiner.

Vi jobbar också med lite nyheter och förbättringar som vi räknar med kommer att vara på plats under v 40-41.

Vänliga hälsningar

Irene

Irene Krohn

Presschef | Kommunikation

Av hennes svar drar jag slutsatsen att det är vi, de fantastiska användarna, som förutom att försöka hjälpa varandra ska hålla koll på vad folk skriver och anmäla inlägg som bryter mot de regler som finns, kanske dags att börja notera tidsåtgång och börja fakturera Telia.

Det är precis som du skriver, inte intressant, inte roligt att försöka bidra med tips och råd längre. Tycker som etompau att Telias frånvaro inte är något problem, förutom när det gäller att moderera. Tanken med forumet är ju att vara en plats för svar på frågor, tips och råd, som inte har med Telias ansvar för sina produkter och tjänster att göra. Ett utmärkt initiativ om man frågar mig. Det är bara att söka i forumet så finns det massor med exempel på det - också.

Telia förtydligade informationen om forumets syfte tidigare i år. Och den visas på om inte alla så i alla fall de flesta sidorna i forumet. Det borde inte gå att missa tycker jag. Men många verkar kunna skriva utan att vara läskunniga, hur nu det är möjligt.

En förklaring till forumets förfall kanske ligger i svaret på bsj's mejl till Roberta Alenius.

"Idag är inte är inte forumet aktivt modererat av oss eftersom det ursprungliga syftet var en plats för våra kunder att byta tankar och idéer med varandra."

Telia verkar helt ha missförstått vad moderering innebär. (Liksom många användare som tror att moderatorerna är till för att besvara frågor.)

Som kommenterats så saknas för det mesta feedback, avser då frågeställarna. Det kan vara intressant för problemlösare att veta om tipsen fungerade, och bra för andra med liknande frågor. Men något som är mer anmärkningsvärt är att frågeställare så ofta inte svarar på följdfrågor, när t ex frågor är otydliga eller om mer detaljer behövs.

Jag tycker Telia inte kan vara så mycket mer tydliga med forumets syfte. Men vill de tillhandahålla denna möjlighet för användarna att kunna hjälpa varandra så hänger det trots allt på Telia att göra forumet attraktivt. Inte bara för gnällspikarna utan även för alla med seriösa frågor, eller seriös och konstruktiv kritik. Och inte minst, så att det finns användare som finner någon sorts nöje i att bidra med hjälp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu