tomibulan80

IPtelefoni strul

7 inlägg i detta ämne

Hej på er så här är det, Vi har installerat fiber och därmed bytt utrustning, tillkommit har en Router ASUS AC51U som verkar stoppa utgående trafik på telefonen som är inkopplad via Tilgin adapter. Det går ringa in vad kan felet bero på? Mvh

Lite mer info behövs: hur avslutas fibern? I en Intenoswitch eller vad? Fick du inte en router från Telia? (Brukar vara Thomson TG799 numera)

Hej fibern avslutas i inteno. Telefonen funkar direkt intenon men ej från Routern så det är i den problemet ligger. Nej fick rådet att köpa egen router av säljare vilket jag tyckte va lite märkligt så här efterhand.

Låter lite konstigt, dom brukar skicka TG7xx routrar i parti och minut annars, och med en sån mellan Intenon och Teliaroutern brukar det fungera utan Tilgin. Man kan enkelt brygga Thomson och koppla sin egen router, typ Asus, för surf och wifi på port 4 och koppla ip-tv, mm på port 1-3. IP-telefoni har en egen port på baksidan om jag inte minns fel. Behövde ingen Tilgin för det, behövde bara koppla en kabel ut från min TG789 tillbaka in i min teleslinga så funkade mina gamla trådlösa decttelefoner direkt.

Men det finns många bra guider om detta på Telias supportsidor och kolla gärna också Kjell & co som har en stor kunskapsbank! Enklast är nog ändå att be Telia om en TG799 som du sen bryggar via deras app eller kundtjänst, om du är nöjd med din Asus. Det ingår ju i abonnemanget vad jag vet.

Låter lite konstigt, dom brukar skicka TG7xx routrar i parti och minut annars, och med en sån mellan Intenon och Teliaroutern brukar det fungera utan Tilgin. Man kan enkelt brygga Thomson och koppla sin egen router, typ Asus, för surf och wifi på port 4 och koppla ip-tv, mm på port 1-3. IP-telefoni har en egen port på baksidan om jag inte minns fel. Behövde ingen Tilgin för det, behövde bara koppla en kabel ut från min TG789 tillbaka in i min teleslinga så funkade mina gamla trådlösa decttelefoner direkt.

Men det finns många bra guider om detta på Telias supportsidor och kolla gärna också Kjell & co som har en stor kunskapsbank! Enklast är nog ändå att be Telia om en TG799 som du sen bryggar via deras app eller kundtjänst, om du är nöjd med din Asus. Det ingår ju i abonnemanget vad jag vet.

Tackar för info återkommer när lösning finnes! Mvh

Tja lösningen blev som sådan att jag sätter Tilgin först i slingan (efter intenon) nu fungerar det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu