Daniel Bergh

Skapa tidsbegränsning för specifik enhet

12 inlägg i detta ämne

Notera att du behöver ha Technicolor TG799vac alternativt TG799 v2 med mjukvaran 15.51 eller senare för att detta ska finnas som val. Har du TG799 v2 och vill uppgradera så kontakta oss via telefon eller chatt för att få hjälp med det.

I din trådlösa router från Telia finns en föräldrakontrollsfunktion som gör att du själv kan programmera in vilka tider en specifik enhet kan komma åt internet via routern. För att konfigurera detta gör du följande:

1. Logga in i routerns gränssnitt genom att skriva in 192.168.1.1 i adressfältet i din webbläsare. I inloggningsrutan anger du Administrator som användarnamn, som lösenord anger du den Access Key som står skriven på undersidan/baksidan av routern.

2. Klicka på ”Advanced Interface”

3. Välj ”Parental Controls”. Här kommer du kunna se samtliga enheter som är anslutna till routern. Leta upp den enhet du vill begränsa och klicka sedan på ikonen ”Edit” som du hittar till höger.

4. Välj vilka tider och dagar som du vill att begränsningen ska vara aktiv. Om det står ”Allow” i rutan under ”Enabled” så är det denna tid som internetanslutningen kommer fungera. Väljer du istället ”Block” så är det denna tid som internetanslutningen kommer vara blockerad. När du valt Start Time, Stop Time och Day of Week så klickar du i ”Enabled” och väljer sedan ”Apply” i rutan till höger så är föräldrakontrollen konfigurerad.

Om du önskar att stänga av föräldrakontrollen för en enhet kan du följa stegen ovan men klickar i stället ur rutan ”Enabled” och sedan ”Apply”.

Vi har gjort begränsningar för ett par enheter men ändå lyste en av enheterna grönt (vilket jag tolkar som att den är "online"?)

Hur kan den vara online fast tidsbegränsningen är aktiv?

Om man lämnar wifi för några dagar, går tidsbegränsningen tillbaka till ruta 1 eller kommer man in i rätt "tid" när man kopplar upp sig igen på nätverket? (Dottern bor 50/50 hos oss och sin pappa)

Notera att du behöver ha Technicolor TG799vac alternativt TG799 v2 med mjukvaran 15.51 eller senare för att detta ska finnas som val. Har du TG799 v2 och vill uppgradera så kontakta oss via telefon eller chatt för att få hjälp med det.

I din trådlösa router från Telia finns en föräldrakontrollsfunktion som gör att du själv kan programmera in vilka tider en specifik enhet kan komma åt internet via routern. För att konfigurera detta gör du följande:

1. Logga in i routerns gränssnitt genom att skriva in 192.168.1.1 i adressfältet i din webbläsare. I inloggningsrutan anger du Administrator som användarnamn, som lösenord anger du den Access Key som står skriven på undersidan/baksidan av routern.

2. Klicka på ”Advanced Interface”

3. Välj ”Parental Controls”. Här kommer du kunna se samtliga enheter som är anslutna till routern. Leta upp den enhet du vill begränsa och klicka sedan på ikonen ”Edit” som du hittar till höger.

4. Välj vilka tider och dagar som du vill att begränsningen ska vara aktiv. Om det står ”Allow” i rutan under ”Enabled” så är det denna tid som internetanslutningen kommer fungera. Väljer du istället ”Block” så är det denna tid som internetanslutningen kommer vara blockerad. När du valt Start Time, Stop Time och Day of Week så klickar du i ”Enabled” och väljer sedan ”Apply” i rutan till höger så är föräldrakontrollen konfigurerad.

Om du önskar att stänga av föräldrakontrollen för en enhet kan du följa stegen ovan men klickar i stället ur rutan ”Enabled” och sedan ”Apply”.

Hej,

Försöker att ställa in access control för olika enheter och det ska skilja från vardag och helg. Barnen ska bara komma åt internet mellan 16-18 vardagar. Helger 08-11.

1. Detta verkar inte mjukvaran stödja. Man kan bara sätta ett tidspann för alla dagar-se bild 1 och inte för helger separat.

2. Mjukvaran verkar ha en bugg också för barnens Ipads kommer åt Internet ändå. Felanmäler detta då befintlig funktionalitet bör fungera för vardagar.

I manualer för Technicolor TG799vn v2 på nätet som inte har Telias egen mjukvara installerad

"https://www.manualslib.com/manual/712507/Technicolor-Mediaaccess-Tg799vn.html?page=113#manual" ser jag att man ska kunna göra olika inställningar för vardag och helg. Jag skulle vilja att Telia implementerade en likadan lösning då detta är ett vanligt problem i alla hem med barn idag. Hoppas att Telia jobbar för att lösa de kundnära vardagsproblemen.

Bild 1 är för nuvarande Telia router lösning och bild 2 är från manualen på nätet, för samma router, där det verkar finnas en nyare lösning som kan skilja på vardag och helg.

Bild 2 visar lösning på problemet från en manual för samma hårdvara men utan Telias egen mjukvara på routern.

Uppdaterade till senaste firmware Version 15.53.7057 men inte heller den innehåller någon lösning på problemet.

Är det någon som har en bra lösning på hur man kan låsa ute vissa devices under vissa tider?

post-12223-1486288578,3859_thumb.jpg

post-12223-1486289186,6962_thumb.jpg

post-12223-1486304029,826_thumb.jpg

Hej,

Försöker att ställa in access control för olika enheter och det ska skilja från vardag och helg. Barnen ska bara komma åt internet mellan 16-18 vardagar. Detta verkar inte mjukvaran stödja. Man kan bara sätta ett tidspann för alla dagar-se bild. I manualer för Technicolor TG799vn v2 på nätet

"https://www.manualslib.com/manual/712507/Technicolor-Mediaaccess-Tg799vn.html?page=113#manual"

ser jag att man ska kunna göra olika inställningar för vardag och helg. Jag skulle vilja att Telia fixade detta eller la ut information hur man gör då detta är ett vanligt problem i alla hem med barn idag. Hoppas att telia jobbar för att lösa de kundnära vardagsproblemen.

Bild 1 är för nuvarande Telia router lösning och bild 2 är från manualen på nätet, för samma router, där det verkar finnas en nyare lösning som kan skilja på vardag och helg.

Bild 2 visar lösning på problemet från en manual för samma hårdvara men utan Telias egen mjukvara på routern. Ser ut att vara mer användarfokuserad.

Firmware Version 15.53.7057 innehåller heller ingen lösning på problemet.

Du får vända dig till Telia med ditt önskemål.

Hej,

Jag har samma behov - att kunna stänga internet exempelvis 22.00-07.00 under söndagar-fredagar, men jag får bara felmeddelande att sluttiden inte kan vara tidigare än starttiden. Jag tänkte då att jag skulle vända på det och "tillåta" internet mellan 07.00-22.00, men då funkar det ju inte alls med "öppet" fredag-söndag.

Routern är TG799vac F/W:16.2. Jag gjorde enligt tidigare inlägg (vände mig till telia med mitt önskemål), men de skickade bara vidare till PremiumSupport (betaltjänst). Jag tycker det är dåligt att ta betalt för ett uppenbart "feltänk" i konstruktionen av produkten.

Hej,

Jag har samma behov - att kunna stänga internet exempelvis 22.00-07.00 under söndagar-fredagar, men jag får bara felmeddelande att sluttiden inte kan vara tidigare än starttiden. Jag tänkte då att jag skulle vända på det och "tillåta" internet mellan 07.00-22.00, men då funkar det ju inte alls med "öppet" fredag-söndag.

Routern är TG799vac F/W:16.2. Jag gjorde enligt tidigare inlägg (vände mig till telia med mitt önskemål), men de skickade bara vidare till PremiumSupport (betaltjänst). Jag tycker det är dåligt att ta betalt för ett uppenbart "feltänk" i konstruktionen av produkten.

Jag tror du får söka dig till andra leverantörer av router för att få en riktigt smidig och flexibel föräldrakontroll.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu