riverman420

Telia-sim funkade i iPhone 4, ej i min nya iPhone 5s

10 inlägg i detta ämne

Tjena! Har just köpt en iPhone 5s av en bekant, men simkortet går ej att flytta över till den nya telefonen. Det står att den inte går aktivera eftersom det är fel operatör. Enligt personen jag köpte telefonen av ska den dock vara olåst, då han fick den som fabrikstelefon när hans gått sönder. Den är alltså helt splitterny från fabriken. Det enda säljaren gjort med den är att testa aktivera den med ett Comviq-simkort för att verifiera att den var olåst.

Förstår ej vad problemet är då den gick att aktivera med Comviq, men inte med mitt Telia-sim.

Jag får detta meddelande när jag försöker aktivera iPhone 5s:

"SIM-kortet som sitter i denna iPhone kommer från en operatör som inte stöds enligt den aktiveringspolicy som för närvarande har tilldelats av aktiveringsservern. Det är inget maskinellt problem med iPhone-enheten. Du kan sätta i ett SIM-kort från en operatör som stöds eller skicka en förfrågan till din operatör att operatörslåset på din iPhone ska låsas upp. Kontakta Apple för mer information."

Så Telia skulle vara en av de operatörer som "inte stöds av aktiveringspolicyn". Tycker jag låter mycket konstigt.

Det är också omöjligt att be min operatör att operatörslåset ska låsas upp, eftersom jag i såna fall inte vet vem den är låst av. Också använt Apples egen tjänst som söker på enhetens IMEI-nummer för att verifiera att den inte är aktiveringslåst: https://www.icloud.com/activationlock/

Så vem ska jag skicka den förfrågan till liksom?

Också använt Apples egen tjänst som söker på enhetens IMEI-nummer för att verifiera att den inte är aktiveringslåst: https://www.icloud.com/activationlock/

Så vem ska jag skicka den förfrågan till liksom?

Okej, vid närmare koll verkar inte denna tjänst ha nåt att göra med operatörslåsning, utan funkar som ett stöldskydd för begagnade enheter där man får ange Apple-ID för att aktivera telefonen.

Vad som är lite intressant är att jag just sökte på IMEI-numret på: iphoneimei.info/

- varpå jag fick indikationen att den är låst till 3, men när jag söker på 3s databas (https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler-bredband/las-upp-din-produkt/), så hittar de inte enheten. Vad faaaa.......

Om den fungerade med ett Comviq-kort så är det väl Comviq eller Tele2 som har låst den. Kolla med dem.

Redigerar: Verkar som det bästa är att kontakta Apple direkt.

Hmm, det har jag inte tänkt på, men å andra sidan varför skulle den vara låst dit? Verkar jättekonstigt, som sagt kommer telefonen direkt från fabriken för att ersätta en trasig iPhone (som dessutom hade 3 som operatör). Men ska testa kontakta dem

Hmm, det har jag inte tänkt på, men å andra sidan varför skulle den vara låst dit? Verkar jättekonstigt, som sagt kommer telefonen direkt från fabriken för att ersätta en trasig iPhone (som dessutom hade 3 som operatör). Men ska testa kontakta dem

Vi postade visst om varann! :) Skulle den ersätta en Tre-mobil så skickade de väl en ny Tre-mobil. Det är ju inte så att Tre sitter och packar upp och låser mobilerna, utan de leveras enligt deras spec på det viset från fabriken.

Skumt att den inte dyker upp när du kollar på Tre dock!

Vi postade visst om varann! :) Skulle den ersätta en Tre-mobil så skickade de väl en ny Tre-mobil. Det är ju inte så att Tre sitter och packar upp och låser mobilerna, utan de leveras enligt deras spec på det viset från fabriken.

Skumt att den inte dyker upp när du kollar på Tre dock!

Fast som sagt, den funkade med ett Comviq-sim! Vilket betyder att den antingen är olåst eller låst av Comviq, som dessutom inte kan låsa iPhone. Sitter i ett samtal med Apple support och har lyckats förbrylla två helt klart kompetenta grabbar :) de diskuterar i grupp just nu så får se om de kommer fram till något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu