Mats Ljungberg

AIRTIES PREMIUM WIFI

10 inlägg i detta ämne

Jag har precis installerat AIRTIES PREMIUM WIFI mesh wifi. Installationen var enkel och gjordes via Airties app.

Jag har installerat två av accesspunktena med ethernet kabel och en via wifi. Jag har stängt av det trådlösa nätet i min gamla Technicolor TG799 router.

Via Speedtest får jag snabba nerladdningstider från alla accesspunkter men vid uppladdning så stannar/hänger överföringen tills strax innan testet är slut. Samma reultat oavsett vilken accesspunkt jag står vid. Någon annan som har erfarenheter från Airties?

Webp.net-resizeimage.png

AIRTIES PREMIUM WIFI: Köpa en extra extender (4:e) för att komplettera befintligt WiFi nätverk?

Hej,
Jag har byt ut alla router, tidigare Apple Airport och Netgear Extender, till Airties Premium WiFi (3 pack). Jag har även uppgraderat till Telia Fiber Breddband 250 (tidigare 100) och fick därmed deras senaste router (TG799). En Airties är kopplat med kabel till Telia router och router WiFi är avstängd enl. rekommendation.
Jag är generellt mycket nöjd med installation. Hastighet mellan enheterna ligger mellan 702-1053 Mbps. Hastighet i huset ligger över 200 Mbps och under 100 Mbps på altan och i garaget. 
Jag vet dock inte om jag har fått ut maximal av installation och hur kan man optimera den? Är det värt att köpa en extra extender (4:e) för att komplettera befintligt WiFi nätverk?
Tack för att ni delar med er av erfarenhet kring AIRTIES PREMIUM WIFI!
/Samuel

Airties.jpg

Hej Mats,

Enbart en Airties (Allrum) är kopplat till router/internet, dock inte närheten av inkommande fiber/router som står på fel ställe in i huset. Denna  "Första" Airties är utflyttat från stället (tvättstugan)  med LAN-kabel till Allrum som är centralt i huset. Med hjälp av detta kunde jag placera de två andra optimalt för att öka täckning mot altan och garaget. 

Tips: jag använder Airties med utgående LAN-kabel till TV-Box, Apple TV  och stationär dator. Fungerar perfekt. 

/Samuel

15 timmar sedan, Mats Ljungberg sade:

Du har högre hastighet än mig, har inte sett över 1Gbps hos mig. Det tyder ju på att du inte behöver en fjärde enhet :)

Har du kopplat in alla dina AirTies med nätverkskabel?

15 timmar sedan, Mats Ljungberg sade:

Du har högre hastighet än mig, har inte sett över 1Gbps hos mig. Det tyder ju på att du inte behöver en fjärde enhet :)

Har du kopplat in alla dina AirTies med nätverkskabel?

IMG_4652.PNG

Redigerad av Samuel Augsburger
On 2017-08-13 at 11:32, Samuel Augsburger sade:
AIRTIES PREMIUM WIFI: Köpa en extra extender (4:e) för att komplettera befintligt WiFi nätverk?

Hej,
Jag har byt ut alla router, tidigare Apple Airport och Netgear Extender, till Airties Premium WiFi (3 pack). Jag har även uppgraderat till Telia Fiber Breddband 250 (tidigare 100) och fick därmed deras senaste router (TG799). En Airties är kopplat med kabel till Telia router och router WiFi är avstängd enl. rekommendation.
Jag är generellt mycket nöjd med installation. Hastighet mellan enheterna ligger mellan 702-1053 Mbps. Hastighet i huset ligger över 200 Mbps och under 100 Mbps på altan och i garaget. 
Jag vet dock inte om jag har fått ut maximal av installation och hur kan man optimera den? Är det värt att köpa en extra extender (4:e) för att komplettera befintligt WiFi nätverk?
Tack för att ni delar med er av erfarenhet kring AIRTIES PREMIUM WIFI!
/Samuel

Airties.jpg

Hej 

har installerat i veckan ,men  inte lyckats att. koppla in tre stycken vad ör för fall jag gör  ??

Två vånings hus  router är avstängt 

108FB12C-68CB-4F0D-99EA-D200A5A7857E.png

14 timmar sedan, Greg76 sade:

Hej 

har installerat i veckan ,men  inte lyckats att. koppla in tre stycken vad ör för fall jag gör  ??

Två vånings hus  router är avstängt 

108FB12C-68CB-4F0D-99EA-D200A5A7857E.png

Hej,

Det verkar att Office och living room Airties inte har kontakt med varandra. Flytta de bredvid varandra för att få kontakt och sedan kan flytta ut igen, dock ett steg i taget. Lycka till. /Samuel

Äntligen verkar det kommit en produkt som löser problemen med wifi när routern sitter dåligt placerat i huset pga inkommande fiber.

En Fråga är om man kan koppla in dessa även via kabel så uppkopplingen blir än bättre.

Är det någon som provat?

aha om man vill köra full bandbredd via uppkopplad meshrouter som är kopplad till inkommande router via kabel. Måste man kanske göra två nätverk. Ett tex för övervåning och ett för undervåning? Då bandbredden halveras när de används som repeter.  

Jag hade två av tre inkopplade med kabel men efter problem med att detta påverkade Telia Play TV (frös bilden sporadiskt) så kopplade jag ur en av dem. Nu använder bara en kabel och tycker faktiskt att det funkar minst lika bra. 

Poängen med mesh är att de använder olika kanaler för att distribuera trafiken så de påverkar inte bandbredden som en repeater. Som du ser på bilderna ovan fås bra bandbredd mellan dem ändå.

Man använder bara ett SSID i Airties mesh och stänger av trådlösa nätet i routern. Mesh sköter handover och lastbalansering, funkar så bra!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu