Inge Svensson

Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?

39 inlägg i detta ämne

Hej!
Har i dagsläget 2 repeatrar för att förstärka signalen till lägenheten men det svajar rätt rejält. Vi har grävt ner två kablar mellan huset och en lägenhet ovanpå garaget.Den ena kabeln är en telefonkabel för utomhusbruk och den andra är en EKKX 1x4x0,5. Har pratat med Telias support och det ska gå att sätta in en router till i lägenheten men då måste det ju vara rätt nergrävd kabel som vi har. 

Någon som vet om EKKXkabeln fungerar som nätverkskabel? 

On ‎2017‎-‎06‎-‎16 at 20:50, Inge Svensson sade:

Hej!
Har i dagsläget 2 repeatrar för att förstärka signalen till lägenheten men det svajar rätt rejält. Vi har grävt ner två kablar mellan huset och en lägenhet ovanpå garaget.Den ena kabeln är en telefonkabel för utomhusbruk och den andra är en EKKX 1x4x0,5. Har pratat med Telias support och det ska gå att sätta in en router till i lägenheten men då måste det ju vara rätt nergrävd kabel som vi har. 

Någon som vet om EKKXkabeln fungerar som nätverkskabel? 

EKKX är också telekabel, den fungerar inte som nätverkskabel.

Så ska du inte ha en till router, såvida du inte vill ha ett nätverk i nätverket. Och finns det någon anledning till ett extra lokalt nätverk, underordnat det ordinarie lokala nätverket, bör man veta vad man sysslar med. Se länkarna om routerns uppgift och double NAT.

Det du är ute efter är sannolikt en accesspunkt för den extra lägenheten. Märkligt att Telia sa att det fungerar med en till router. Fast har man en trådlös router (d v s med inbyggd accesspunkt) liggande kan den eventuellt konfigureras som en ren accesspunkt. Går inte det kan den anslutas till det lokala nätverket via en av LAN-portarna, i stället för till WAN-porten. På det sättet används inte routerfunktionen, så får man också stänga av DHCP, för att inte få dubbla DHCP-funktioner som krockar med varandra.

Lokala nätverk - Routerns uppgift
What is Double NAT?
How to Use Your Router and ISP’s Modem/Router Combo In Tandem

5 timmar sedan, Inge Svensson sade:

När jag pratade med Telia så sa de att man kunde "brygga" så att det fungerade. Det var något Telia kunde göra. 

Jag förstår inte allt du pratar om men jag ska kolla på länkarna. Tack! 

Jag tror ni har missförstått varandra, du och Telia, om vad det är som ska fungera. Som jag förstår det behöver du fortfarande en router (och nätverk) i den ordinarie bostaden men vill få till bättre trådlöst i lägenheten ovanpå garaget.

"Brygga" Telias router gör man när man vill använda en egen router men inte helt kan byta ut Telias för att man använder Telias digital-TV, bredbandstelefoni, eller har bredband via telelinjen och man vill använda modemet i burken/"routern".

Bryggningen innebär att routerfunktionen i "routern" kopplas ur1), och man ansluter en egen router till port 4. TV ansluts då endast till någon av portarna 1-3. Det blir som att koppla en egen router direkt till ett inkommande fiberuttag (om man inte använder TV eller bredbandstelefoni). Bryggningen innebär också att Wi-Fi kopplas ur liksom DHCP. De behövs inte i det läget, det lokala nätet börjar först på LAN-sidan av den egna routern.

Bryggning av wifi-router

Mycket information blev det, men det är så många som ser burken mest som något som har med WiFi att göra och missar att routerns huvudfunktion just handlar om routning. Vilket "Kjell" förklarar rätt bra, se länk i mitt förra inlägg.

1)  Ska man vara noga så är det routning av trafik till internet som bryggas. Telias burk routar fortfarande TV-signalen mellan portarna 1-3 och sin TV-tjänst. Det har att göra med att TV och övrig utrustning kan anslutas i samma lokala nätverk (i en obryggad router). Ansluter man TV och bredbandstelefoni direkt till en mediaomvandlare kan Telias router utan vidare bytas till en egen.

Om du ska använda lägenheten inom familjen så ska du absolut koppla in en accesspunkt i lägenheten. Du behöver även dra ut en nätverkskabel, helst då en fiberkabel eftersom du annars kan få problem vid tex blixtnedslag. Då fungerar allt precis som om du har ett stort hus. Ska du hyra ut lägenheten behöver du proffshjälp för att få det säkert för er alla. För att dra fiber behöver du en omvandlare i varje ända mellan fiber och koppar. 

6 timmar sedan, Inge Svensson sade:

Men vad är då det bästa sättet att få bättre wifi ute i lägenheten? Accesspunkter, trådlös brygga? Vad?

Det här är egentligen två olika frågor. Accesspunkter handlar om att ansluta datorer, surfplattor och mobiler, m m, trådlöst till det egna nätverket. Accesspunkter ansluts med kabel, och det hela vägen till routern för bästa prestanda. En trådlös brygga kan du använda i lägenheten ovanpå garaget för ansluta lägenheten trådlöst till nätet i den ordinarie bostaden. För att slippa dra kabel mellan husen. Om du sen ansluter datorer, m m, med kabel till den trådlösa bryggan eller om du ansluter en accesspunkt till bryggan är en annan sak. I det senare fallet blir det i princip som en repeater.

Ett sätt att slippa problem med trådlöst mellan husen är att använda Homeplug. Det är ett sätt att använda elnätet som nätverkskabel, och har den ena enheten en inbyggd accesspunkt så får du enkelt trådlöst i lägenheten också. En förutsättning för att det ska fungera med Homeplug är att elnätet är draget på ett sån't sätt så att signalen inte försvinner på vägen, i t ex elcentraler.

Homeplug (produkter)
Homeplug – nätverk via elnätet (information)

3 timmar sedan, Inge Svensson sade:

Går det att köpa accesspunkter som man kopplar in? Var hittar man dem? Vi har kabel nedgrävd redan men jag måste ta reda på till 100% att det är en nätverkskabel. Ska testa med vår egen router. 

Fiber har vi inte, bara ADSL.

Accesspunkter, och andra produkter, hittar du i många butiker, som Elgiganten, NetOnNet, Dustin Home eller Kjell & Company, m fl.

Accesspunkter

Såklart bra att kolla vad det är för kabel du har nedgrävd. Men jag förstår inte vad eller hur du ska testa med routern. Flyttar du routern (om det var så du tänkte), och det finns passande kontakter på kabeln, så har du väl inget att testa mot "på andra sidan" (i den ordinarie bostaden).

När mrknowitall föreslog fiber så menade han mellan nätverket i bostaden och lägenheten på garaget. Det har inget att göra med om bredbandsabonnemanget använder fiber eller ADSL.

Fler länkar. Mediabrygga i texten är samma sak som trådlös brygga. Så menar jag inte att du behöver läsa ALLT om t ex nätverkskabel, men texten kanske kan hjälpa dig att kolla vad det är för kabel som är nedgrävd.

Bättre trådlös täckning
Nätverkskabeln

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu