Inge Svensson

Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?

39 inlägg i detta ämne

1 timme sedan, Inge Svensson sade:

Vet du om Telia har en sådan router eller man kan skaffa den någon annanstans? Hur vet man att man skaffar rätt? Och då kopplar man i så fall bara in den i telefonjacket i lägenheten och sedan till tv:n? 

Nja.

Vill du kunna använda tv trådlöst vet jag inte om det finns någon vettig lösning. Men med bryggad Telia-router kan du använda valfri egen router för övrig kommunikation.

A

8 timmar sedan, Inge Svensson sade:

Vi har denna routern; https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/technicolor-gateway-799vac

Repeatern i vardagsrummet är ansluten till routern med kabel. Reglaget är inställt på auto. Tror att den är inställd på repeater i lägenheten. 

Hyresgästen säger att det "svajar" och då menar hon att det buffrar var jag förstår. Och det är ju därför vi vill ha ett "stadigare wi-fi". 

Som beskrivits så ger en nätverkskabel bort till garaget och lägenheten den mest stabila lösningen. Men du kan testa en enklare lösning för att se om det blir någon förbättring.

Burken ("repeatern") i lägenheten bör ha ett par nätverksuttag på baksidan (gula). Dra en nätverkskabel mellan en av dessa och Apple-TVn. Förutom att "repeatern" i lägenheten är inställd som repeater så bör det gå att hämta signalen även från portarna. På det här viset blir det bara en trådlös överföring mellan ert hus och Apple-TVn. Man slipper den andra trådlösa överföringen mellan "repeatern" och Apple-TVn (som för tillfället alltså fungerar som en repeater). Apple-TVn bör ha ett nätverksuttag tycker jag. Hyresgästen får kolla om detta räcker eller om någon inställning behöver ändras i Apple-TVn, så att den inte ändå använder den trådlösa anslutningen.

Är burken i lägenheten inställd på Repeater (som du trodde) så bör det gå att ansluta både med kabel, som beskrivits ovan, och att fortsätta använda t ex er utlånade Chromecast (trådlöst). Behövs inte repeaterfunktionen så kan reglaget i burken ("repeatern") i lägenheten ställas in på Station. Då fångar "repeatern" den trådlösa signalen från er bostad men skickar den inte vidare trådlöst (ingen repeaterfunktion), utan endast via nätverksporten. Den blir då en ren "trådlöst brygga", se den tidigare länken till omwlan.se. Ställs reglagen om på någon av de två "repeatrarna" så bör nog proceduren för anslutning också göras om.

"Repeatern" i ert vardagsrum fungerar som en accesspunkt, eftersom den är ansluten till routern med en nätverkskabel. Den var inställd på Auto, men kabeln emellan bör få burken att fatta detta. En fråga är ifall den inbyggda accesspunkten i routern fortfarande är aktiv. I så fall kanske det finns en risk att "repeatern" i lägenheten fångar den accesspunktens signal i stället för "repeaterns" som står i vardagsrummet. Är du osäker på vad de olika trådlösa näten heter, ifall det finns flera, så får du ta hjälp av någon och kolla detta.

Krångliga förklaringar? Men, som sagt, ett första test är alltså att koppla en näverkskabel mellan "repeatern" i lägenheten och Apple-TV'n. Detta för att slippa en onödig repetering av den trådlösa signalen. Med en eventuell nödvändig ändring av inställning i Apple-TV'n.

Ser några fortsatta missförstånd i eftermiddagens inlägg så jag passar på att upprepa vid jag och andra skrivit tidigare:
Man ska använda endast en (1) router.
Befintlig kabel mellan husen, och inkoppling i telejacket, har INGET med det lokala nätverket att göra. Fungerar INTE som nätverkskabel.
Blanda INTE ihop bredband via fiber med användning av en nätverkskabel av fiber mellan husen.

Hej!

Jag har köpt en 3 meters nätverkskabel på Kjell & Co, kopplat den mellan repeatern och Apple-Tv:n och det fungerade bra. Men det går inte att få Chromecasten att fungera för nu helt plötsligt hittar den inte nätverket. 

Förstår att det är bättre att dra en nätverkskabel och har talat med Telias tekniska support. Om man drar en nätverkskabel mellan vår router och hela vägen ut till lägenheten så kan man skaffa en "extra-tvillingbox" (vi har digital-tv och 2 boxar i huset redan) och på så vis få tv i lägenheten. 

Nu kommer då nästa fråga; går det bra att använda denna kabeln och dessa modulärkontakterna? (Se länkar) http://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-installation-utp-cat5e-metervara  och http://www.kabelbutiken.com/modularkontakt-cat5e-rj45-utp-solid

Vänliga hälsningar

Lena

On ‎2017‎-‎07‎-‎04 at 19:50, Inge Svensson sade:

Jag har köpt en 3 meters nätverkskabel på Kjell & Co, kopplat den mellan repeatern och Apple-Tv:n och det fungerade bra. Men det går inte att få Chromecasten att fungera för nu helt plötsligt hittar den inte nätverket. 

Förstår att det är bättre att dra en nätverkskabel och har talat med Telias tekniska support. Om man drar en nätverkskabel mellan vår router och hela vägen ut till lägenheten så kan man skaffa en "extra-tvillingbox" (vi har digital-tv och 2 boxar i huset redan) och på så vis få tv i lägenheten. 

Nu kommer då nästa fråga; går det bra att använda denna kabeln och dessa modulärkontakterna? (Se länkar) http://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-installation-utp-cat5e-metervara  och http://www.kabelbutiken.com/modularkontakt-cat5e-rj45-utp-solid

Kul att höra att det fungerar bra med kabel till Apple-TVn. Jag förstår däremot inte varför Chromecasten slutat fungera. Tycker din TG234 i lägenheten borde fortsätta fungera som repeater fast du ansluter någon enhet via kabel. Kommer inga tips här i forumet kanske du har någon som på plats kan kolla hur den kan konfigureras, det brukar vara enklare då.

Väljer du att dra kabel mellan husen så går det att använda det du föreslår. Men jag föreslår i så fall att du använder nätverksuttag i stället, infällda eller utanpåliggande. Då kan du sen använda kortare eller längre nätverkskablar för att ansluta önskad utrustning. Med användning av modularkontakterna behöver du dra in kabeln en bit i varje hus för att nå fram till respektive ansluten utrustning. Och vid något tillfälle senare kanske den valda längden inte räcker. Dessutom får du en kabel som sticker ut från väggen när du av någon anledning inte längre använder den.
http://www.kabelbutiken.com/kontakter/natverkkontakter/natverksuttag/

Drar du en nätverkskabel mellan husen så kan du behöva en switch i lägenheten, för att ansluta fler än endast en apparat. I switchen kan du också ansluta en accesspunkt för att ansluta enheter trådlöst. T ex TG234 med reglaget på baksidan ställt på "Access Point". 
http://www.kabelbutiken.com/switchar/natverksswitchar

Det låter bra och det är inga större kostnader det handlar om. Maken undrar en sak dock. Om man ska använda sig av ett nätverksuttag så är där en fråga; om man vill ha ett infällbart nätverksuttag passar det i så fall i en apparatdosa? Nuvarande telejack i lägenheten sitter i en sådan dosa och då skulle man i så fall kunna ta bort det och sätta in nätverksuttaget där istället. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu