Eva Köhlström

Falska SMS från min mobil

7 inlägg i detta ämne

Igår uppdagades något märkligt med min mobil Samsung S7- På morgonen den 31 juli får min syster ett sms från mitt nr om att jag behöver hjälp- sos mm-samt bild på kvaddad bil. Min svåger får även han samma meddelande. Vilket resulterar att de blir jätte oroliga och kontaktar mig ! Kontaktar telia och frågar vad som har hänt- får det dumma svaret att jag ska kontakta Samsung. Det är ju telia som har abonemanget hos !!???. Ber att det noteras att jag ringt om detta. Får via vänner råd att stänga av mobilen o ta ut sim kortet. I morse får min syster vid sex tiden två nya sms med samma meddelande men med nya bilder- samt även en ytterligare syster !!! -- då är inte min mobil på samt sim kort ur !

Ringer telia o är mycket irriterad - får hjälp med att de skickar ett nytt sim kort-men påstår att detta har det inte hört talas om. Uppmanas av en vän att polis anmäla detta. 

Vad håller telia på med - och jag fick inget besked om detta skulle undersökas eller nåt- detta tycker jag är under all kritik- man betalar massor av pengar för telias tjänster !!!

Det är väl precis som med e-mailadresser, bedragare hittar det på nätet med hjälp av sökrobotar alltså inget Telia kan göra ngt åt. Skulle inte heller förvåna mig om det går att köpa från företag som Eniro lr Hitta, men om man ngn gång har lagt ut sitt nummer lr mailadress på nätet så är det lätt för bedragare att komma åt dem.

7 timmar sedan, Eva Köhlström sade:

Igår uppdagades något märkligt med min mobil Samsung S7- På morgonen den 31 juli får min syster ett sms från mitt nr om att jag behöver hjälp- sos mm-samt bild på kvaddad bil. Min svåger får även han samma meddelande. Vilket resulterar att de blir jätte oroliga och kontaktar mig ! Kontaktar telia och frågar vad som har hänt- får det dumma svaret att jag ska kontakta Samsung. Det är ju telia som har abonemanget hos !!???. Ber att det noteras att jag ringt om detta. Får via vänner råd att stänga av mobilen o ta ut sim kortet. I morse får min syster vid sex tiden två nya sms med samma meddelande men med nya bilder- samt även en ytterligare syster !!! -- då är inte min mobil på samt sim kort ur !

Ringer telia o är mycket irriterad - får hjälp med att de skickar ett nytt sim kort-men påstår att detta har det inte hört talas om. Uppmanas av en vän att polis anmäla detta. 

Vad håller telia på med - och jag fick inget besked om detta skulle undersökas eller nåt- detta tycker jag är under all kritik- man betalar massor av pengar för telias tjänster !!!

Jag förstår det obehagliga med sms'en. Men om din syster i stället fått ett brev och på brevet anges du vara avsändaren, hade du då hållit Posten ansvarig för att hon fått brevet?

(Dessutom, varför ska jag notera telefonsamtalet?)

2 timmar sedan, Eva Köhlström sade:

Christer ! de är väl en ****** skillnad på ev post o telias tjänster. Dina anhöriga får ett direkt meddelande via SMS att något allvarligt har hänt och jag behöver hjälp- med bilder mm-  hur tänker du  !  Har åtgärdat problemet själv så jag finner detta avslutat. Vill däremot upplysa Telia kunder om ett uppkommet problem !

Det är klart att det finns skillnader, det gör det väl i de flesta jämförelser och liknelser.

Jag var ute efter hanteringen av falsk avsändarinformation, precis som bsj. Om det går att skicka sms som ser ut att komma från andra nummer än de faktiska avsändarna har, som man kan göra med e-postadresser för mejl och avsändarinformationen för vanligt post, varför då ge sig på mobiloperatörerna om man inte skulle göra det för e-postleverantörer och Posten.

Anger någon att ett skickat sms kommer från ett mobilnummer vars operatör inte ens är inblandad i den aktuella sms-trafiken, hur ska då den operatören kunna ta ansvar för sms'et?

Nu kan det förstås ha varit något problem hos Telia, men innan man vet det så ser den här typen av inlägg inte så bra ut. Någon fråga om hur det kan ha gått till hade varit bättre. Och innehållet i sms ("Dina anhöriga får ett direkt meddelande ..."), falska mejl eller om det handlar om vanliga brev kan väl inte vara avgörande för vems ansvaret är.

Så är väl det uppkomna problemet inte så intressant för Telias kunder om man inte också får information om vad problemet var, och om hur det löstes.

Som sagt, jag förstår det obehagliga med sms'en. Men det är inte det mina inlägg handlar om.

http://www.swedroid.se/forum/threads/hur-spara-fake-sms.127510/
http://www.sweclockers.com/forum/trad/181396-far-reklam-sms-med-falsk-avsandare
https://eforum.idg.se/topic/220800-kan-man-skicka-falska-sms/
https://itunes.apple.com/se/app/fejk-sms/id510007149?mt=8
https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/fejk-text/9nblggh4wpw3

On 8/1/2017 at 22:31, Eva Köhlström sade:

Christer ! de är väl en ****** skillnad på ev post o telias tjänster. Dina anhöriga får ett direkt meddelande via SMS att något allvarligt har hänt och jag behöver hjälp- med bilder mm-  hur tänker du  !  Har åtgärdat problemet själv så jag finner detta avslutat. Vill däremot upplysa Telia kunder om ett uppkommet problem !

Det är ju långtifrån säkert att dessa sms är skickade genom Telias tjänster.

A

Förstår givetvis att trådstartaren blev orolig och arg när det skickas ut meddelande av beskriven karaktär och till just de berörda personerna.

Personligen skulle jag bli förbannad om dotter får sådana SMS om jag inte förstår varför och den enda kopplingen jag kan se är min operatör.

Jag är övertygad att många inte vet att det idag är mycket enkelt och billigt att köpa programvara som kan manipulera eller byta avsändarnumret. Exempelvis kan många växelprogram på datorer som exempelvis oseriösa telefonförsäljare köper använda sig av vilka nummer som helst, t.o.m ditt eget.

Har full förståelse för trådstartarens reaktion men håller även med resonemangen tidigare gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu