Magnus H

VIP 4302 utan hårddisk bara halvbra

10 inlägg i detta ämne

Hej!
Det är inte alltid man har ett problem som ska åtgärdas :)
Jag har nyligen köpt en hårddisk till tv-boxen Arris VIP4302 och den kombon är helt fantastisk. Utan hårddisken kändes boxen bara halvbra.
Den var ju väldigt snabb och så, men...med hårddisken är den komplett!
Den är dessutom helt tyst. Trots att den är mekanisk.
Hade Motorola VIP1963 innan men den är ju långt, långt efter i alla avseenden.
Med vänliga hälsningar
Magnus Harrysson
Ps.
Jag jobbar inte på Telia :)

On 8/7/2017 at 10:13, Magnus H sade:

Hej!
Det är inte alltid man har ett problem som ska åtgärdas :)
Jag har nyligen köpt en hårddisk till tv-boxen Arris VIP4302 och den kombon är helt fantastisk. Utan hårddisken kändes boxen bara halvbra.
Den var ju väldigt snabb och så, men...med hårddisken är den komplett!
Den är dessutom helt tyst. Trots att den är mekanisk.
Hade Motorola VIP1963 innan men den är ju långt, långt efter i alla avseenden.
Med vänliga hälsningar
Magnus Harrysson
Ps.
Jag jobbar inte på Telia :)

Den nya boxen är riktigt usel, även om de flesta användare kanske inte tänker på det. Saken är den att hårddisken går oavbrutet dygnet runt så länge strömmen är påslagen. Det innebär slitage och vid en hårddiskkrasch är all lagrad information puts väck. Det hade varit hur enkelt som helst att skicka en signal till hårddisken att gå i viloläge när boxen går i viloläge. Att Arris valt att inte göra det visar bara att de vill att hårddiskarna skall krascha så de får chans till nyförsäljning.

Uselt och ruttet!

45 minuter sedan, Kihlman sade:

Den nya boxen är riktigt usel, även om de flesta användare kanske inte tänker på det. Saken är den att hårddisken går oavbrutet dygnet runt så länge strömmen är påslagen. Det innebär slitage och vid en hårddiskkrasch är all lagrad information puts väck. Det hade varit hur enkelt som helst att skicka en signal till hårddisken att gå i viloläge när boxen går i viloläge. Att Arris valt att inte göra det visar bara att de vill att hårddiskarna skall krascha så de får chans till nyförsäljning.

Uselt och ruttet!

Går det att koppla in sig på hårddisken och kopiera den?

A

20 timmar sedan, Anaesthisia sade:

Går det att koppla in sig på hårddisken och kopiera den?

A

Det är en vanlig usb-ansluten disk och strömförsörjd via usb-anslutningen. Den har fästen så den snäpps fast på digitalboxen bara (samma formspråk), så man borde ju kunna koppla den till vilken dator som helst. Vet dock inte om inspelade filer är i nåt igenkännbart format...

4 timmar sedan, Mats A sade:

Det är en vanlig usb-ansluten disk och strömförsörjd via usb-anslutningen. Den har fästen så den snäpps fast på digitalboxen bara (samma formspråk), så man borde ju kunna koppla den till vilken dator som helst. Vet dock inte om inspelade filer är i nåt igenkännbart format...

Om disken går att läsa kanske den is f går att säkerhetskopiera? Går filerna att läsa - vilket jag tvivlar på - vore det en bonus.

A

On 2018-05-21 at 23:05, Anaesthisia sade:

Om disken går att läsa kanske den is f går att säkerhetskopiera? Går filerna att läsa - vilket jag tvivlar på - vore det en bonus.

A

Ja, jag väntar nog med att testa... Men positivt är att jag flyttade upp min gamla VIP1963 till övervåningen och allt som var kvar på hårddisken går att se via den TV:n. Även timeshift funkar utan att jag behövt göra nåt....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu