Per-Erik Teliakund

Telias kunder kan inte välja bort sms-avisering om e-faktura

10 inlägg i detta ämne

Varje månad skickar Telia ut ett sms till alla sina kunder som valt att betala med e-faktura:
"Hej! Nu finns din senaste faktura i din internetbank där du även godkänner fakturan för betalning."

Vid kontakt med Telias kundtjänst med begäran om att få avsluta dessa sms-aviseringar fick jag till svar att som e-faktura-kund går det inte att välja bort sms-aviseringar om betalning. Med icke-motiveringen att det bara är så det är i systemet.
Jag förstår inte varför jag som aldrig missat att betala en faktura nu plötsligt inte längre är betrodd att sköta min egen ekonomi. Det vore fullständigt ohållbart om alla företag jag fick månadsfakturor ifrån egenmäktigt började sms-spamma mig. Telia borde visa större hänsyn till sina kunders integritet och erbjuda aviseringar som en valbar service istället för ett ovillkorligt tvång.

Och kom nu inte och säg att jag kan lösa detta genom att välja någon annan betalningsmetod. Jag anser inte att jag ska behöva motivera varför e-faktura stämmer bäst överens med mina behov i mitt liv. Alternativen blir snarare för mig som kund att blockera alla sms från Telia i min telefon eller att än mer drastiskt byta operatör.

Jag kan inte tänka mig att jag är ensam om att störa mig på detta?

Jag har aldrig fått några sms om e-fakturor! Föreslår att ni börjar prata med era banker, är förmodligen där ansvaret ligger. Fick sms från Skandiabanken om kontorörelser ett tag och efter chatt med dom så visade det sig vara en tjänst som "hängt sig" och inte gick att få stopp på förrän dom gjort nån omstart i sina system...

Allt är faktiskt inte Telias fel!

On 2017-09-15 at 15:08, Mats A sade:

Jag har aldrig fått några sms om e-fakturor! Föreslår att ni börjar prata med era banker, är förmodligen där ansvaret ligger. Fick sms från Skandiabanken om kontorörelser ett tag och efter chatt med dom så visade det sig vara en tjänst som "hängt sig" och inte gick att få stopp på förrän dom gjort nån omstart i sina system...

Allt är faktiskt inte Telias fel!

Men varför skulle min bank skicka sms i Telias namn om nya fakturor? Jag får ju inga sms om några andra fakturor!

On 2017-09-24 at 22:26, Ingvar Holm sade:

Men varför skulle min bank skicka sms i Telias namn om nya fakturor? Jag får ju inga sms om några andra fakturor!

Vet inte, har aldrig fått sms om fakturor från någon bank. Dock hade jag problem med Skandiabanken för nåt år sen när jag ständigt fick sms om att mitt konto inte varit aktivt utomlands. Fick chatta med dom och det visade sig vara en tjänst i deras system som hängt sig och gick i loop.... Skulle börja med att kontakta banken!

On 2017-09-28 at 20:44, Mats A sade:

Vet inte, har aldrig fått sms om fakturor från någon bank. Dock hade jag problem med Skandiabanken för nåt år sen när jag ständigt fick sms om att mitt konto inte varit aktivt utomlands. Fick chatta med dom och det visade sig vara en tjänst i deras system som hängt sig och gick i loop.... Skulle börja med att kontakta banken!

Nej, jag har heller aldrig fått sms från min bank! Det var ju du som antydde att banken var inblandad! Det jag får är sms från TELIA om ny faktura. Min bank är garanterat inte inblandad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu