Per-Erik Teliakund

Telias kunder kan inte välja bort sms-avisering om e-faktura

4 inlägg i detta ämne

Varje månad skickar Telia ut ett sms till alla sina kunder som valt att betala med e-faktura:
"Hej! Nu finns din senaste faktura i din internetbank där du även godkänner fakturan för betalning."

Vid kontakt med Telias kundtjänst med begäran om att få avsluta dessa sms-aviseringar fick jag till svar att som e-faktura-kund går det inte att välja bort sms-aviseringar om betalning. Med icke-motiveringen att det bara är så det är i systemet.
Jag förstår inte varför jag som aldrig missat att betala en faktura nu plötsligt inte längre är betrodd att sköta min egen ekonomi. Det vore fullständigt ohållbart om alla företag jag fick månadsfakturor ifrån egenmäktigt började sms-spamma mig. Telia borde visa större hänsyn till sina kunders integritet och erbjuda aviseringar som en valbar service istället för ett ovillkorligt tvång.

Och kom nu inte och säg att jag kan lösa detta genom att välja någon annan betalningsmetod. Jag anser inte att jag ska behöva motivera varför e-faktura stämmer bäst överens med mina behov i mitt liv. Alternativen blir snarare för mig som kund att blockera alla sms från Telia i min telefon eller att än mer drastiskt byta operatör.

Jag kan inte tänka mig att jag är ensam om att störa mig på detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu