Pjuken

Behålla e-postadress vid uppsägning av bredband

9 inlägg i detta ämne

On ‎2017‎-‎09‎-‎04 at 16:01, Pjuken sade:

Jag har abonnemang både för mobiltelefon och bredband hos Telia. Min undring är om jag kan behålla våra e-postadresser hos Telia om jag säger upp Bredbandet hos Telia och enbart har abonnemang för mobiltelefoner kvar hos Telia?

Kanske finns det abonnemangsformer som e-postadresser inte kan kopplas till. Men troligtvis ger dina mobilabonnemang tillgång till e-postadresser. Kolla dina abonnemang på Mitt Telia.

Tänk på att det blir en ny e-postlåda även om du använder samma e-postadress kopplat till ett annat abonnemang.

Se länken och frågan "Hur flyttar jag mejl och kontakter till en ny e-post?"
https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn

On 2017-09-04 at 16:01, Pjuken sade:

Jag har abonnemang både för mobiltelefon och bredband hos Telia. Min undring är om jag kan behålla våra e-postadresser hos Telia om jag säger upp Bredbandet hos Telia och enbart har abonnemang för mobiltelefoner kvar hos Telia?

Tjo Pjuken!

Precis som Christer S här ovanför skriver kan du föra över din e-postadress så den registreras på ditt mobilabonnemang istället. En förutsättning för att göra detta är att du har en abonnemangsform där surf ingår.

Med vänlig hälsning
Max Wik
Telia

(redigerade)

Det finns en länk till beskrivning där man gör flytten genom att byta namn på sin befintliga adress. Enligt den beskrivningen verkar det som att man omedelbart efter namnbytet kan skapa ett nytt konto med sin gamla adress. Kanske är det så att man bör välja namnbyte av e-postadressen för att den skall bli ledig omgående. 

https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang

Frågan är om man verkligen behöver flytta adress om man i Mitt Telia har både ett bredbandsabonnemang och mobilabonnemang med ingående surf.

Om man avslutar sitt bredbandsabonnemang och bara har kvar mobilabonnemanget borde väl e-postkontona ligga kvar som tidigare? Eller försvinner de när de skapats på det tidigare fasta abonnemanget?

Redigerad av K-I Nilsson
17 minuter sedan, K-I Nilsson sade:

Det finns en länk till beskrivning där man gör flytten genom att byta namn på sin befintliga adress. Enligt den beskrivningen verkar det som att man omedelbart efter namnbytet kan skapa ett nytt konto med sin gamla adress. Kanske är det så att man bör välja namnbyte av e-postadressen för att den skall bli ledig omgående. 

https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang

Byte av e-postadress är bra så har man fortfarande tillgång till den gamla e-postlådan medan man skapar den nya, och anger den befintliga e-postadressen för den. Tror inte det är nödvändigt för att gamla adressen ska bli tillgänglig direkt, det borde fungera även om den gamla e-postlådan helt tas bort. Men, som sagt, byta e-postadressen är ingen dum idé.

Använder man IMAP och hanterar e-posten direkt på e-postservern är det enklast att ha tillgång till både gamla och nya e-postlådorna samtidigt, för att kunna flytta e-breven mellan dem. I alla fall om man använder en e-postklient, man får en Inkorg för varje e-postlåda. Använder man webbmejl kanske man måste spara dem till hårddisken, som guiden anger.

Hämtar man e-posten, med POP, ser man till att alla e-brev är hämtade. Sen kan man byta e-postadress, eller eventuellt helt ta bort e-postlådan, och skapa en ny e-postlåda baserat på ett annat abonnemang, med den gamla befintliga e-postadressen.

1 timme sedan, K-I Nilsson sade:

Frågan är om man verkligen behöver flytta adress om man i Mitt Telia har både ett bredbandsabonnemang och mobilabonnemang med ingående surf.

Om man avslutar sitt bredbandsabonnemang och bara har kvar mobilabonnemanget borde väl e-postkontona ligga kvar som tidigare? Eller försvinner de när de skapats på det tidigare fasta abonnemanget?

E-postlådor, med tillhörande e-postadresser, är knutna till ett eller annat abonnemang. Det spelar ingen roll ifall man har andra abonnemang som kan hysa e-postlådor, säger man upp ett abonnemang så försvinner också e-postlådorna som hör till det abonnemanget.

Man kan ha fem e-postlådor knutna till varje abonnemang (där e-postlådor ingår). Använder man t ex fler än totalt fem e-postlådor så blir det problem när något abonnemang sägs upp, vilka ska kastas ut. Kan vara en anledning till hur det fungerar, finns säkert flera orsaker också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu