Kjartan Ottarsson

****** WiFi Lösenordet är fel på Routern!

5 inlägg i detta ämne

Hejsan.

Jag har precis fått hem routern extreem3 från telia, bredbandet är i gång, kunde koppla upp datorn med att trycka på synk knappen på routern, men övriga lösenord stämmer inte, så jag kan inte koppla upp Tv´n eller mobilen på Wifin, trotts att jag matar in exakt samma lösenord som står på Router ********. Har ingen tid till att lägga en hel dag på detta!

Dess utom var det ingenstans skrivit att routern behövde vara kopplat med sladd till både tv´n och routern när jag beställde TV abonemanget!  Hur många gammla hus har telefon jacket (där dom flesta får fiber anslutningen instalerat) i Vardagsrummet ???? Trådlöst går det tydligen att koppla detta,, med då ska man köpa till grejer,,,,,, 

Riktigt dåligt informerad Telia!!! 

Men just nu behöver jag hjälp med lösenords ********, och ja, jag har loggat in på Routern, men jag behöver ju "gammal" lösenordet till att kunna bytta till ett nytt!!! Och det är just det "gammla" lösenordet som inte är godkänt!!!! 

Kan det va så att jag har fått begagnat router, som förra ägaren har bytt lösenordet innan han lämnat till baka grejerna????? Inget bra start i alla fall, HHJJJÄÄÄLLLPPPPPP !!!!!!!

Som jag tolkar dig så har lyckats logga in på routerns gränssnitt med den Acces Key som finns på routern, alltså är ju inte Acces Key ändrad. Men för säkerhets skull kan du göra en fabriksåterställning, då återställs den till ursprunglig Access Key.

Du kan ju även vända dig till Telia via Kontakta oss längst ned på sidan lr via deras FB-sida.

Blanda inte ihop access key för att logga in i routern på adressen 192.168.1.1 som Administrator med stort ”A”, och med wireless key för ditt wifi. Lämpligen börjar du med att byta till ett eget namn (SSID) på wifi-nätet och sätter ett eget lösenord dit!

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med sladd från router till router men jag antar att du menar från Intenoswitchen där fibern kommer in och till din TG799 router. Där måste du ha nätverkskabel, ”sladd”. Beträffande TV rekommenderar jag starkt att du drar nätverkskabel cat6 oskärmad från routern till TV-boxen, för bäst kvalitet. Själv har jag tråcklat fram 25 m genom huset...

Matts, 

jag blandar inte ihop något alls! 

Routern är inkopplat på fibern som den ska! 

När jag ska koppla upp tv'n in på Wifin och slår in WI-FI lösenordet så kommer felmeddelande som säger, fel lösenord!  Samma händer med mobilen!  

Att logga in på routern är inga problem, men för att bytta lösenord på wi-fi krävs giltig aktuellt wi-fi lösenord till att kunna bytta till ett nytt! 

Angående sladdar, så bor jag i hyres lägenhet! Det är begränsat vad man får göra och hur mycket pengar man lägger på en lägenhet som inte är din egen!!

Poängen är att Telia förklarar inte att det behövs sladd mellan tv pucken och routern när man beställer abonnemang! Att eventuella extra kostnader tillkommer och arbete för exempelvis att dra kapplar över hela lägenheten, eller extra utrustning i övrigt för trådlöst alternativ! Min granne har hamnat i exakt samma sitts! 

Varför ställer du frågor på ett kundforum, mellan kunder om du ändå är världsbäst och kan allt, samtidigt som du är lätt otrevlig och strösslar med svordomar och utropstecken? Jag vet felet, men struntar i att tala om det för dig tills du är något trevligare...

För övrigt finns det inte en (1) leverantör av digital-tv som löser detta trådlöst och gratis till dig. Varför ska du utgå från att detta funkar? Tar du för givet att strömmen går trådlöst också? Tesla forskade lite på ljusbågar runt förra sekelskiftet annars..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu