Ulla Oscarsson

Bank-ID, nej tack

13 inlägg i detta ämne

On 2017-09-24 at 19:15, Mats A sade:

Hur betalar du räkningar i övrigt? Köar du på banken som man gjorde förra seklet?

Seriöst? Ska du bestämma hur folk vill betala räkningarna nu?

Jag har en Mor som inte har smartphone (Inget Swish här inte), Inte har en dator (Ingen internet bank). Nu skulle hon ju förvisso inte skriva eller läsa i forumet, men du har ingen som helst rätt att begränsa hennes val eller någon annans genom att vara spydig, hon betalar sina räkningar på bank eller var man nu betalar pappersräkningarna någonstans.

Det är ju som att ta bort möjligheten att använda reda pengar i samhället och tvinga på folk att använda teknik för att ge företagen möjlighet att tjäna pengar på dig, för att du är tvungen att använda det som de tillhandahåller - till en extra kostnad, vilket blir lätt att lägga på när inga alternativ finns kvar.

Folk, samhälle och företag är så envist enkelspåriga i att tro att det som är bra för dem, måste vara bra för alla och därmed plocka bort valmöjligheten för individen, vilket brukar vara företagens stora säljargument.

Själv vill jag kunna välja, funkar inte tekniken ska jag kunna ta mina pengar jag har i handen och kunna betala till den som vill ha pengarna.

1 timme sedan, Linda Edstrand sade:

Jag har en Mor som inte har smartphone (Inget Swish här inte), Inte har en dator (Ingen internet bank). Nu skulle hon ju förvisso inte skriva eller läsa i forumet, men du har ingen som helst rätt att begränsa hennes val eller någon annans genom att vara spydig, hon betalar sina räkningar på bank eller var man nu betalar pappersräkningarna någonstans.

Det är ju som att ta bort möjligheten att använda reda pengar i samhället och tvinga på folk att använda teknik för att ge företagen möjlighet att tjäna pengar på dig, för att du är tvungen att använda det som de tillhandahåller - till en extra kostnad, vilket blir lätt att lägga på när inga alternativ finns kvar.

Folk, samhälle och företag är så envist enkelspåriga i att tro att det som är bra för dem, måste vara bra för alla och därmed plocka bort valmöjligheten för individen, vilket brukar vara företagens stora säljargument.

Själv vill jag kunna välja, funkar inte tekniken ska jag kunna ta mina pengar jag har i handen och kunna betala till den som vill ha pengarna.

Eftersom du inte har med tråden att göra (och en väldigt gammal dessutom) utan bara tycks söka igenom forumet för att racka ner på slumpvis utvalda personer så utgår jag från att du är ett forumtroll och jag har anmält dina inlägg som sådana.

2 timmar sedan, Linda Edstrand sade:

Det är ju var man ska betala sina räkningar med kontanter som är problemet. det finns ju snart inga bankkontor kvar (åtminstone inte på mindre orter) och jag ger mig 17 på att det kostar att betala på banken. Jag har internetbank där jag tidigare loggade in med bankdosa men har nu skaffat mobilt BankID, det kostar mig inte ett dugg att betala på det viset skulle jag däremot betala på banken så måste jag åka 14 mil (t/r) och resan kostar mig 154 kronor (77 kr enkel)..

Sen vill påpeka att Mats inte bestämmer hur man ska betala sina räkningar, det är det bankerna som gör då de lägger ned sina kontor.

58 minuter sedan, Linda Edstrand sade:

Ett troll är jag inte, men jag kan reagera, dessutom var denna tråd inte speciellt långt ned i listan. Kanske är du ett troll eftersom du rackar ner på hur folk betalar ?

Jag tror jag gör detsamma som du!

Gör det för all del. Du är ny på forumet och jag har gjort några fler inlägg och har bra relation med supporten. Var någonstans tycker du att jag haft synpunkter på din mammas sätt att betala räkningar?

Personangrepp ogillas....

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.