DualC

"Analoga Kanaler" i ett Digitalt Sverige.

2 inlägg i detta ämne

Tjena allihopa.

Bor idag i en hyresrätt med telia som tv / kanal leverantör. 

Jag kan inte fatta hur detta företag kan leverera sina kanaler analogt "bas utbud" i ett digitalt samhälle, .. vill minnas att dom "Analoga" kanalerna dog ut för år sedan

Kan med säkerhet att 99% av alla männsikor som bor i mitt område har platttv's som är den ena är större en den andres, dessa är juh gjorda för digital kvalitet o inte det analöga **** vi har idag.

Att sedan sälja "digital-tv" för dyra pengar för att få dom "fria" kanalerna är juh oxo helt sjukt, min granne som bor 100meter från mig kan sätta upp en antenn på taket och få "fria" digitala kanaler att se på, på stört.

Jag blir sjukt irriterad på att ett så stort företag som telia lever kvar på stenåldern o tror det är ballt att skicka ut lite kanaler analogt, .. vi förlorar juh även kanaltablå och tillokmed möjlighet att spela in tv program på ett bra sätt, ... nej usch o fy... man blir juh för *** besviken på mindre.

/M

On ‎2017‎-‎10‎-‎10 at 19:53, DualC sade:

Bor idag i en hyresrätt med telia som tv / kanal leverantör. 

Jag kan inte fatta hur detta företag kan leverera sina kanaler analogt "bas utbud" i ett digitalt samhälle, .. vill minnas att dom "Analoga" kanalerna dog ut för år sedan

Kan med säkerhet att 99% av alla männsikor som bor i mitt område har platttv's som är den ena är större en den andres, dessa är juh gjorda för digital kvalitet o inte det analöga **** vi har idag.

Att sedan sälja "digital-tv" för dyra pengar för att få dom "fria" kanalerna är juh oxo helt sjukt, min granne som bor 100meter från mig kan sätta upp en antenn på taket och få "fria" digitala kanaler att se på, på stört.

Jag blir sjukt irriterad på att ett så stort företag som telia lever kvar på stenåldern o tror det är ballt att skicka ut lite kanaler analogt, .. vi förlorar juh även kanaltablå och tillokmed möjlighet att spela in tv program på ett bra sätt, ... nej usch o fy... man blir juh för *** besviken på mindre.

Suck! Du får se de analoga kanalerna som något som kommer på köpet. Och det är inte bara Telia som har sådana kvar i kabel-tv-näten, det har andra operatörer också. Det gör väl inget att de finns där, att tillgå för dem som inte har alla de kanalerna i digital form. Och har du inga digitala kanaler så är det väl inte Telias fel. Det handlar väl om vad fastighetsägare och hyresvärdar betalar för, i form av nät anpassade för digital distribution och t ex gruppavtal. Eller egna abonnemang, förutsatt att digitaltekniken finns tillgänglig.

Så har de analoga kanalerna inte "dött ut". Det det handlar om är ett politiskt beslut om att stänga analog distribution i marknätet, för att ge plats för flera kanaler. Kabel-tv-näten har kapacitet att skicka med ett antal analoga kanaler. Vilket operatörer fortfarande gör, men kommer förmodligen också att upphöra någon gång.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige

Så handlar kvaliteten inte så mycket om analogt eller digitalt som att analog sändning görs med formatet 4/3. Dagens program görs med formatet 16/9 och när de sänds analogt läggs en svart remsa till upp- och nedtill (för att det ska bli bred-tv). När sen bred-tv'n förstorar bilden, för att inte också få svarta remsor till vänster och till höger, så blir det färre linjer som ska användas för hela bildens höjd. Samma sak gäller för tjock-tv med 16/9-format (bred-tv), har alltså inte med platt-tv att göra. Så finns det förstås diverse fördelar med digital-tv, men det stora problemet handlar om formaten, när det gäller kvaliteten.

Så är väl antennen hos din granne inte gratis, så även om man endast har de fria kanalerna så är det väl inte konstigt om operatörerna tar betalt för distributionen. Telia är inte ensamma om den saken heller.

Till sist undrar jag om du är så omodern (lever kvar på stenåldern) så att du har en analog mottagare i din tv (platt-tv antar jag). Men oavsett det så undrar jag vad problemet är med att det (också) levereras ett antal analoga kanaler i nätet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu