panicmango

Kan ej logga in i routern

7 inlägg i detta ämne

Har Telia fiber och fick nyligen en ny router. En TG799VAC/Xtreame.

Installation gick bra, loggade in o bytte namn o lösenord.

Tv-spel och streamad sport hackar en del när de är kopplade via kabel och jag ville logga in och kolla om ipv6 gick att aktivera. Men går ej logga in. Skriver in 192.168.1.1 men inget händer. Bara tänker o tänker och sen att sidan ej finns el liknande fel. Vad kan det bero på?

Har 100 mbit men kollar jag wifi i bredbandskollen får jag ofta hastigheter över 300mbit. Varierar mkt...

50 minuter sedan, panicmango sade:

Nix inte gjort det. Vill helst undvika då det är en del inställningar att göra om. Förstår inte varför det gick bra att logga in i den när den va nyligen installerad men inte nu.

Ligger datorn på samma subnät? (192.168.1.xxx)

du blandar inte ihop wifi- lösenord med lösenordet för Routern? Som sagts ovan, Administrator (med stort A) och access key, om du inte bytt det lösenordet till nåt eget också...

Ja dator och telefon ligger på samma nät. Nej jag blandar inte ihop det då jag inte ens får upp någon ruta att logga in. Som jag skrivit högre upp så händer ingenting när jag skriver in adressen 192.168.1.1 eller 192.168.1.254. Jo på 254 så står det inte och "tänker" ens utan får direkt upp felmeddelande att sidan ej finns el liknande.

Jag har varit inne o bytt lösen och namn på routern så vet hur man gör.

En sak slog mig nu. Har bytt namn på routern för 2,4 GHZ och för 5GHZ till exempelvis Nät 1 och Nät 2.

Men i wifilistan finns det fortfarande två andra routrar. Trodde det var grannens men är det in router som finns med med sitt ursprungsnamn och att det är det wifinätet jag måste vara inloggad på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu