Alf Jansson

Instabilt Wlan med AirTies

26 inlägg i detta ämne

Hej

Någon annan som har intermittenta avbrott i kommunikationen med sitt AitTies-nät?

Jag köpte för ett par månader sedan ett tre-pack med AirTies 4920 (meshade accespunkter). Tanken var att få bättre wifi-täckning i ett hus som är lite för stort för en enda wifi-accesspunkt (Telias Technicolor-router).
Wifi kopplades bort i routern och AirTies-apparaterna installerades snabbt och enkelt. Appen laddades ner till en android-platta. Allt var igång på mindre än en halvtimme och verkade fungera till belåtenhet och fiberns 100Megabit var tillgänglig även via trådlöst i nästan hela huset. Nåja, vissa platser har bara 20-30 Mbit, men det räcker bra så länge det är stabilt. Telefoner och android-plattor hoppar omärkligt mellan de olika noderna precis som förväntat.

Men ganska snart började familjemedlemmarna klaga på att de ibland inte kommer åt internet. Problemet upphör oftast av sig självt efter några minuter. Ibland har jag tröttnat på att vänta och löst problemet genom att starta om en eller flera AirTies-noder.

Lite mera fakta:
Ledsen att jag blir långrandig, men har försökt list alla fakta, observationer och åtgärder här nedan

• Fiber in i huset. Telia 100 Mbit. Har alltid funkat bra.
  • Telias Technicolor-router med Wifi avslaget.
  • Apparater som kör med kabel fungerar klanderfritt hela tiden, alltså inget fel på fiber eller Technicolor-router.
  • Trådlösa apparater tappar ibland kontakten med internet (eller snarare kontakten med mitt trådlösa Airties-nät)
  • Kan ibland se android-apparater hänga och visa connecting/optaining ip adress vääääldigt länge, vilket jag tolkar som problem att kommunicera med accesspunkten (som kan befinna sig 1-2 meter bort i samma rum)
  • Det drabbar inte alla samtidigt. En person kan vara uppkopplad, medan en annan person i samma rum har förlorat kontakten.
  • Gammalt trähus i två plan plus källare. ca 10x10 meter, dvs 100 kvm i varje plan. Kraftig murad skorsten mitt i huset som "skymmer" wifi-radiosignalerna.
    När allt funkar så är wifi-täckningen god i båda våningsplanen och skaplig i källaren.
  • En AirTies-apparat är kopplad med kabel till Technicolor-routern på övervåningen. Tyvärr nära den skymmande skorstenen. Men var jag än ställer apparaten kommer ju någon punkt i skugga bakom skorstenen. De båda andra står på bottenvåningen. Rakt uppifrån sett bildar de tre noderna en triangel. Det är 3-5 meter mellan noderna om man mäter raka vägen, dvs snett upp genom huset. Den projicerade triangeln har ungefär 3 meter mellan spetsarna
  • I appen ser jag att hastigheten mellan noderna är ungefär 300/700/800 mbps (varierar plus minus 50 mbps mellan mättillfällena)
  • Har även provat att ha två noder anslutna med kabel. Då får jag 300/700/0. Antar att nollan beror på att appen mäter den trådlösa hastigheten. Problemen kvarstår dock även med kabel. Har inte testat att dra kabel till den tredje (ännu) . Lätt att prova, men blir för fult för en permanent lösning.
  • Ibland visar appen 0 mbps mellan noden som sitter vid routern och de båda andra noderna, samt ingen "pil" alls mellan de båda  trådlösa noderna trots att allt såg riktigt ut strax innan. Vid dessa tillfällen lyser fortfarande båda dioderna grönt. Kan inte avgöra om det är appen som visar fel info eller om noderna faktiskt har tappat kontakten med varandra.
  • Ibland hittar appen inte nätverket fast allt funkar.
  • Ett tjugotal apparater är anslutna till wifi-nätet: Windows-datorer, androidtelefon, androidplattor, iphones, Chromecastsar, squeezeboxar. 4 personer i hushållet. Tror jag har läst att Airties ska klara 256 apparater?
  • Problemen inträffar även när jag är ensam i huset, dvs ingen annan trafik.
  • Har startat om allt flera gånger. Har även gjort reset (gem i det lilla hålet) av AirTies-apparaterna och gjort om konfigurationen.
  • Har flyttat noderna en del. Står de närmare varandra blir hastigheten högre, men stabilitetsproblem kvarstår. Och med 100 mbps ut ur huset är jag inte särskilt betjänt av högre hastighet i mitt lokala nät eftersom kommunikationen mellan de olik apparaterna är ganska begränsad.
  • Google har inte gett särskilt mycket hjälp trots att AIrTies skryter om 10 miljoner sålda apparater. Är det bra jag som har problem?

Tyvärr väldigt mycket "ibland" och "intermittent" i min felbeskrivning. Hoppas jag hittar nån som lyckats lösa liknade problem.
Skulle en fjärde nod hjälpa? Eller ska jag byta ut Airties mot ngt annat? I teorin är det ett meshat nät jag vill ha.

@Mats A: En radikal lösning att byta ut hela klabbet... Hoppas dock att det går att lösa utan att gå så långt. En av fördelarna med Airties-lösningen är att den även fungerar som brygga. Dvs jag kan ansluta utrustning som saknar Wifi med sladd till en AirTies-enhet. Visst, det finns andra lösningar, tex min gamla Rukkus. 
Jag har fast nätverk infällt i väggarna till delar av huset (alla sovrum/kontor) men kunde för 15 år sedan inte föreställa mig att det skulle behövas nätverk till kök och vardagsrum (TV och ljudanläggning).

@torgbo 1: Jag gillar konceptet så länge det funkar. Problemen ovan inträffar dock flera gånger i veckan vilket driver mig till vansinne.

@torgbo 2: Tack! Länken till eyenetworks verkar mycket intressant.
Ska läsa den lite mer noga och nysta vidare på detta spår. Återkommer med uppdatering...

Några spontana funderingar:
Androidenheter är definitivt inblandade. Dock även de med äldre operativ som Marshmallow (6.0.1).
Det är androidplattorna som drabbas hårdast eftersom de rör sig mycket i huset. Telefonerna tycks hoppa över till telenätet när wifi-anslutningen strular så där märks detta inte. Men har även haft problem i mindre omfattning med laptops (Windows 10 home/pro). Kanske för att Androiderna har ställt till det i ett tidigare skede?

Har grävt i androidspåret under dagen. Hittar en hel del om wifi-problem för Android 8 (oreo) men väldigt lite specifikt om Airties.
Alla våra androider kör äldre Android-versioner 7.x/Nougat eller 6.x/Marshmallow.
http://www.airties.com har tyvärr ingen som helst supportinformation. Den turkiska sidan verkar handla om support, men mina kunskaper i det turkiska språket är obefintliga och EN-länken uppe till höger funkar inte http://www.airties.com.tr/support/ 

Uppskattar alla tips på worklarounds i väntan på firmwareuppgradeing from Airties som förhoppningsvis löser androidproblemen oberoende av androidversion (Ja, jag är obotlig optimist)

Stort tack Gunnar. Länken ovan verkar stämma bra med vad jag ser.

Har implementerat en variant på din workaround:
Tog fram en gammal router och satte upp ett helt separat nät (separat SSID) som jag kör alla chromecast-enheter mot. Chromecastarna är ju stationära och drar ingen större nytta av mesh-tekniken...Och alla täcks av signalen från den gamla routern.
Om det är som det står hos Modum att Googles cast-teknik inte är helt överens med meshade nät så borde detta vara en stabil lösning?

Återkommer med rapport när jag kört så här ett tag.

Ja,helt klart Google och inte routerleverantörerna som borde fixa detta. Blir intressant att se om Googles fix kan samexistera med diverse firmwareuppdateringar i routrarna.

Väntar med spänning på ny firmware från Airties. Enligt http://modumkabeltv.no/nyheter/281217_problemer_airties.html så är ny fw under testning.

Ang mitt föregående inlägg... Airties verkar funka bättre med cromecastarna på separat nät . Fast inte perfekt. Tycker mig fortfarande se en del störningar i Airtiesnätet. Kanske androiderna som spökar? Två av tre cromecast är tagna ur drift tills vidare för att minska antalet störkällor. Problemet tycks i viss mån ha flyttat till den router (D-link 635) som hanterar cromecastarna.
Tyvärr svårt att jämföra. Nu när julen är slut och alla är ute ur huset på dagarna blir ju belastningen mycket lägre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu