Daan

Modem värmepump

7 inlägg i detta ämne

Jag har en Thermia värmepump med Supervision(56K Faxmodem som går via fast telefoni) i sportstugan och det har fungerat tills förra året. Man kan kolla drift och även reglera inomhustemperaturen. När jag försöker koppla upp ringer mitt hemma modem, men modemet till värmepumpen svarar inte. Jag har lånat modem och testat, men med samma resultat. Programvaran går via Windows 98 och Thermia har ingen kompetens kvar som kan hjälpa till.

1. Fungerar det fortfarande att använda "gammaldags" modemuppkoppling?
2. Tips!

Daan

55 minuter sedan, Mats A sade:

Kör värmepumpen Windows 98 alltså??? Då är det nog kört på alla plan och ur alla vinklar. Måste väl gå att hitta uppdateringar? Men den är ju 20 år gammal nu så rimligen går den sönder när som helst. Min Nibe blev 22...

MS la ned supporten på W98 2006 och tyckte att man skulle skaffa XP, som ju också är ute ur bilden.

3 timmar sedan, Daan sade:

Lite skumt att det gick att köra programmet till 2015, men jag har för mig att det gick även vintern efter.
Jag kör programvaran i en gammal dator med Windows 98 och modemen jag använt/testat är USRobotics 56k Faxmodem.
Varken min dator eller värmepumpen "vet om" att det finns nyare Windowsversioner, så vad är det som inte skulle fungera?

Det kan ju vara så att något av modemen gått sönder? Elektronik håller inte för evigt.

A

3 timmar sedan, Daan sade:

Lite skumt att det gick att köra programmet till 2015, men jag har för mig att det gick även vintern efter.
Jag kör programvaran i en gammal dator med Windows 98 och modemen jag använt/testat är USRobotics 56k Faxmodem.
Varken min dator eller värmepumpen "vet om" att det finns nyare Windowsversioner, så vad är det som inte skulle fungera?

Håller med dig om att åldern på programvarorna i sig inte behöver vara ett problem om grejerna kan kommunicera med varann. Lutar nog mer åt någon form av hårdvaruproblem. Modemen? Själva telefonförbindelsen?

43 minuter sedan, Anaesthisia sade:

Det kan ju vara så att något av modemen gått sönder? Elektronik håller inte för evigt.

A

Ts skriver " Jag har lånat modem och testat, men med samma resultat " så jag förutsätter att han har provat det lånade modemet i stugan.

Daan, har du telefon i stugan och i så fall vet du om den ringer? Kan ju vara så som Asawid säger, telefonförbindelsen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu