Peter Dugel

Mjukvaru problem sedan mjukvara uppdatering av TV-boxen.

29 inlägg i detta ämne

Det har hackat för mig sedan 1 Dec 2017, då fick mina tv boxar mjukvaruuppdatering sedans dess har det hackat konstant hela tiden ca 20-30 per timme rejält irriterande.

Spelar ingen roll om alla 3 tv-boxarna är uppkopplade till routern/gateway eller till en Switch, jag fick en ny  routern/gateway då man trodde det var fel på den.

Har nu kopplat in den nya  routern/gateway men samma problem är kvar, jag tror att det är mjukvaran på boxarna som det är buggar på.

Har haft det fungerande i 3 år sedan innan utan problem fram till 171201, 180130 kom det en nyare mjukvara och problem är kvar men inte lika ofta som innan.

Har haft kontakt med supporten tiotal ggr och olika förstår sig påare har försökt knäcka problemet men ingen har lyckats, kan tilläggas att alla har olika åsikter om hur det skall kopplas.

Från Fiberomvandlarens RÖDA port som är en CTS HES 3106 Plus går en (GRÖN kabel) till RÖD port på routern/gateway.

Från Router/Gateway LAN 1 (GUL kabel) går till Netgear Switch 1 svart (HALL) "för data".

Från Netgear Switch (svart) "för data" går 2 kablar till 2 AP (VIT & GRÅ kabel)

Från Fiberomvandlarens GULA port går en (GRÅ kabel) till en hög prio port på Zyxel Zwitchen "för IPTV".

Från Zyxel switchen går en (GRÅ kabel) till ett Utanpåliggande UTP-nätverksuttag (1) som går till en Utanpåliggande UTP-nätverksuttag (2) i stora rummet (IPTV) som kopplas till TV BOX 1.

Från Zyxel switchen (stora rummet) går en (GUL topp) kabel till TV BOX 2, (RÖD kabel) till TV BOX 3 i ett sovrum (IPTV).

Från Netgear switch 2 svart (stora rummet) går en kabel till Zyxel 8 portars switch i TV bänk för konsoler, TV, hemma bio, BR spelare osv, DATA till denna switch kommer från Netgear switch 1 (HALL).

Nu senast är fick jag rådet att koppla från Fiberomvandlaren som är en CTS HES 3106 Plus från RÖD port till RÖD port på routern/gateway (grön kabel) och från Gul port på CTS HES 3106 Plus till en Zyxel Switch jag har som har 8 portar där 4 portar är hög prio portar.

Men om jag kopplar in TP kabel (GRÖN) från routern/gateway GUL LAN port 1 till Zyxel Switchen så får TV-boxarna ingen mer IP, tar jag bort den så får den IP från Fiberomvandlaren CTS HES 3106 Plus och Tv-boxarna fungerar men ingen data/iptelefoni. Så jag är tvungen att använda 2 st switchar en för IPTV och en för Data/Telefoni? Som sagt det har fungerat innan i 3 år?

För att få data krävs att jag kopplar in en Switch till bara för data (se foto)?

Det skall inte behövas 6 st Switchar bara för att man har 3 st TV-Boxar låter ju helt vansinnigt, Tilläggas är att man har lagt en TP kopplings dosa från hallen till stora rummet vid tv uttaget där en annan  TP koppligs dosa sitter, hade jag gjort så OM jag gjort installationen hade jag fått sparken det är så amatörmässigt gjort.

Är det fler som har samma problem med hackandet fortfarande?

Detta är bara provisoriskt uppsatt till det funkar problem fritt.

Min installation.jpg

Jag har sedan 180129 kört med separata switchar för DATA och IPTV och då hackar inte det inte mer?

Har kört med bara 1 switch till vardera TV-Box innan i 3 år och det har fungerat klanderfritt  fram t.o.m 171201 då TV-Boxen fick ny mjukvara.

Får skaffa en administrativ bar switch och lägga till minst 4 st VLAN (243 TV, 250 Internet, 237 telefon, 294 Telias admin & kanske även 296.

Idag när jag ringde supporten för att kolla om det varit störningar på IPTV fick jag reda på att grannen hade min medieomvandlare port och jag hade grannens.

Och det säger en nu efter 2 månaders störningar och han förstår inte varför man inte kollat upp det innan, drar jag ur strömmen på min medieomvandlare så stänger jag av alla tjänster för grannen?!

Kan ge mig *** på att man inte kommer få den kompensation som man lovat mig heller pga allt det här!!

Det verkar ju jättekonstigt om du genom att stänga av din  mediaomvandlare skulle påverka grannen, eftersom allt efter den är i din lägenhet. Det låter ju troligare att det är felkopplat på vägen antingen ute i gatan eller i fastigheten så att tjänsterna är kopplade fel. Alltså Telia ser din mediaomvandlare där grannens skulle vara.

Varför kopplar du inte allt via telias RGW/Router? Då behövs ju bara en switch. Eller är det något stadsnät eller så som är ägare och du kör Telia bara för tjänsterna? Tror inte Telias smarta RGW funkar då. Åtminstone inte i mitt stadsnät.

Vi har kollektiv 100/100 anslutning på vår IPTV, Internet, IP Telefoni genom Telia, vår server hall ligger nere i källaren på huset.

Min koppling från switchen i server hallen i källaren är kopplat på fel lägenhets nr, min ligger på på grannens och grannens på min lägenhet enligt Telia, stänger jag av min media omvandlare (CTS HES 3106 Plus) så stänger jag av tjänsterna i grannens lägenhet.

Jag har kört allt från Telias gateway innan i 3 år utan problem, fram till grannen sålde sig lägenhet och som nu är tom från 171201, tur att vi har samma utbud, tur då att dom inte stängt av mediaomvandlaren i lägenheten.

21 minuter sedan, Peter Dugel sade:

Vi har kollektiv 100/100 anslutning på vår IPTV, Internet, IP Telefoni genom Telia, vår server hall ligger nere i källaren på huset.

Min koppling från switchen i server hallen i källaren är kopplat på fel lägenhets nr, min ligger på på grannens och grannens på min lägenhet enligt Telia, stänger jag av min media omvandlare (CTS HES 3106 Plus) så stänger jag av tjänsterna i grannens lägenhet.

Jag har kört allt från Telias gateway innan i 3 år utan problem, fram till grannen sålde sig lägenhet och som nu är tom från 171201, tur att vi har samma utbud, tur då att dom inte stängt av mediaomvandlaren i lägenheten.

Är väl mer ett kopplingsskåp än en serverhall i källaren, men det är väl bara att felanmäla till hyresvärden/föreningen så det fixas?

Förstår inte riktigt vad du menar och vad du vill seriekoppla men spontant nej. Bevisligen är det fastighetsnätet som är feldraget och du får se till att det görs rätt. Jag hade slitit bort alla switchar och börjat om från början med endast router och en switch när allt är rätt. Om inte vi med facit i hand och bilder tillsammans med din text förstår så kan man ana varför stressade människor i support inte kan sätta sig in i era kopplingar i kåken 😀

Ja att man har kopplar ihop 2 st uttag på en kabel typ man splittar 2 uttag på en kabel och få fram IPTV i båda samtidigt?

Kan inte ta bort alla switchar för än dom åtgärdat felet annars hackar det hela tiden på IPTV, får leta fram en hanterbar switch och tagga portar för IPTV, INTERNET.

Är nog inte inte så svårt att sätta sig in i det kopplas ju från switchar i källaren till resp lghts mediaomvandlare (CTS HES 3106 Plus) som ju är en Zyxel switch med mjukvara för just Tela och med taggade portar för IPTV, INTERNET, IPTELE.

Har som sagt bara behövt ha en kabel från CTS HES 3106 Plus RÖD port till RÖD WAN port på Routern och från GUL port 1 på Routern till en port på Zyxel switch och allt funkar felfritt i 3 år tills grannen flyttade ut 171201.

My network.jpg

Kopplar man däremot in den BLÅA kabeln från ROUTER till Zyxel switch får INTE IPTV IP nr men DATA funkar på den andra kopplingen som Telia vill man skall koppla.

My network 2.jpg

Rent tekniskt kan man alltid dela på 8 trådar till 2x4 precis som en kabeldelare på Kjell och Co men behövs i båda ändar då. 

Nu förstår jag hur du menar med din cts och router. Du kan inte mata din Zyxel med både ett nät från routern och cts. Det har Telia fel i om de påstår att du ska. Ska du plocka tv från din cts kan du endast använda Zyxel till tv. Ta bort kabeln från routern i så fall. Sedan får du köra internet  trådlöst tills Telia lagt rätt tjänster. Lycka till! 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu