tomashag

Logga in på routern

13 inlägg i detta ämne

Jag har en TG799TSvac Xtream som jag vill kunna logga in på för att se vilka inställningar som man kan ändra. Jag lyckas inte komma in på 192.168.1.1 eller .254. Jag antar att man ska ansluta en nätverkskabel från datorn till routern men till vilket uttag och ska det vara en rak eller korsad kabel. Jag har försökt med båda kabeltyperna och alla 4 gula ingångar och även Wan-ingången med en röd kabel men inget verkar fungera. Ska jag ändra några inställningar i datorn? Det jag vill kunna se om man kan styra är port forwarding och fast tilldelning av IP-adresser till anslutna datorer. Jag kör Windows 10.

29 minuter sedan, tomashag sade:

Jag har en TG799TSvac Xtream som jag vill kunna logga in på för att se vilka inställningar som man kan ändra. Jag lyckas inte komma in på 192.168.1.1 eller .254. Jag antar att man ska ansluta en nätverkskabel från datorn till routern men till vilket uttag och ska det vara en rak eller korsad kabel. Jag har försökt med båda kabeltyperna och alla 4 gula ingångar och även Wan-ingången med en röd kabel men inget verkar fungera. Ska jag ändra några inställningar i datorn? Det jag vill kunna se om man kan styra är port forwarding och fast tilldelning av IP-adresser till anslutna datorer. Jag kör Windows 10.

Wanporten kan du ju inte koppla din dator till, där ska ju din inkommande signal anslutas. Vilken som helst av port 1-4 fungerar. Datorn måste vara inställd att få ipadress automatiskt med dhcp. Ev behöver du starta om den efter att du ställt in nätverkskortet så. Du loggar in på 192.168.1.1 med Administrator (obs stort A) och om du inte satt eget lösenord så är det den access key som står på baksidan. Detta fungerar över wifi också.

Tyvärr Mats, det fungerar inte. Datorn stod redan i i läge för att få en IP-adress tilldelad. Jag startade ändå om den men icke. Lysdioden vid LAN-porten blinkar och nätverksdioden på fronten blinkar också men webläsaren (Edge) får ingen kontakt. Jag tittade med ipconfig och såg då att den tilldelade IP-adressen var samma som när datorn var inkopplad till nätverket, den har alltså inte fått någon ny från routern.

10 timmar sedan, tomashag sade:

Var ändrar man subnätet? Jag kör normalt på subnät 10.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Subnät

Du missförstår nog subnät. Din Teliarouter översätter din publika ipadress (som du enklast ser genom att t ex surfa till minip.nu, whatsmyip.com eller likn.) till privata ipadresser i 192.168.1.xxx-serien. Brukar finnas ett spann i början (192.168.1.2-192.168.1.50 eller nåt sånt) som ligger utanför dhcp-spannet (dom automatiska adresserna) och kan användas för fasta ipadresser till skrivare, nas eller sånt.

Trådansluter du en dator med nätverkskortet inställt att få ipadress från routern så hamnar den på samma subnät som routern och du kan logga in i din router på adressen 192.168.1.1 som Administrator (obs stort A) och lösenordet den access key som står på baksidan (om du inte redan bytt till eget lösenord).

Inne i routern kan du konfigurera ditt wifi med eget namn (ssid) och lösenord, slå på gästnätverk, kolla ipadresser, felsöka surf, TV o iptelefontjänster mm.

Kommer du inte in på det här sättet så kolla att ev antivirusprogram eller brandvägg inte blockerar routerns adress!

Det här var det värsta jag varit med om Mats :). Jag har under årens lopp loggat in i massor av olika routrar och det har aldrig varit några problem. Jag stängde av Norton men det hjälpte inte! Jag har provat med att starta om datorn när routern varit igång och tvärtom men icke. Jag får inte någon ny IP-adress på datorn trots att det verkar pågå någon slags kommunikation, lysdioderna vid LAN-porten och nätverkssymbolen på fronten blinkar hej vilt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu