ansgar

Fjärrstyrning / fjärrutrustning

14 inlägg i detta ämne

Hej

Jag har ingen kontakt med fjärrutrustning längre. När jag försöker nå den får jag svaret offline.
Jag har en usbsticka modell Huawei som sitter i en Tplink-router. Till den är en Tellstick inkopplad.
Utrustningen har fungerat flera månader med regelbunden överföring av data från en kombinerad termometer / hygrometer. Dessutom ändrar jag lampor dagligen och slår på och av element och avfuktare. Den går på 3G.
Förra gången gick förbindelsen ner ca 1 dec och startades om ca 3 dec
Sedan har den gått utan avbrott i två månader och ca 10 dagar.
Jag har haft runt 5 liknande avbrott sedan jag kopplade upp systemet i maj 2017.
Samtliga har återstartats genom att slå av och sätta på routern igen som USB-Stickan sitter i!
Under ca tre månader sommaren 2017 körde jag på fiber. Det fungerade hela tiden frånsett att enstaka temperaturer som lagrades var totalt felaktiga. Dessa felaktiga data har bara uppträtt när jag kört på Telias Öppen Fiber.

Varför det går ner har jag aldrig fått svar på. Vad kan man göra för att få systemet stabilt? 

Hur gör man i andra larm- eller säkerhetsutrustningar. Kan man inte generellt köra på 3G?

Man kan  ju inte begära att man ska åka 50 mil som i mitt fall för att då och då starta om utrustningen. Då är den ju värdelös, alltså utan nytta!

Jag installerade den huvudsakligen för att jag tröttnat på att komma till ett ouppvärmt hus och hittills har jag aldrig lyckats undvika det då systemet alltid strejkat innan nästa återbesök. Nu är det dags igen alltså!

Jag är nu inne på andra vintern med Ontech i min stuga. https://www.ontechgsm.com/ 

Inte lika sofistikerat som Telnet kombinerat med internetanslutning, men kräver å andra sidan inte "yttre" internet. Det sitter ett SIM-kort i huvudenheten och för 180 kr/år kopplar det upp sig för kommunikation. Styr luftvärmepumpen hemifrån så jag alltid kommer fram till en varm stuga. Där är också ett vanligt eluttag som jag kan slå på/av hemifrån. Jag har också kompletterat med 2 extraenheter med extra temperatursensorer inställda så att om temperatur går under vissa grader så startar den ena en värmefläkt i badrummet, den andra värmeslingan till vattnet. De extra enheterna hade jag klarat mig utan, men det är ju roligt att köpa prylar, så jag köpte dem en i taget bara för att... 

Blir det strömavbrott där huvudenheten sitter larmar den till min epost. Ett backup-batteri håller den igång cirka 20 timmar efter det (hade strömbortfall i helgen, så då kollade jag tiden),(Är det totalt strömlöst i huset hjälper det ju inte mycket). När strömmen kommer tillbaka hoppar det igång igen utan problem. I alla fall har det gjort det hos mig.

Det är som sagt andra vintern, och så här långt har det funkat mycket bra. Enstaka gånger har jag tappat kontakt med utrustningen någon timme, men det har bara varit tillfälligt. Min stuga ligger i ett område med väldigt svajig mobiltäckning så jag är positivt överraskad att det funkat så bra. 

On 2018-02-11 at 22:49, ansgar sade:

Hej

Jag har ingen kontakt med fjärrutrustning längre. När jag försöker nå den får jag svaret offline.
Jag har en usbsticka modell Huawei som sitter i en Tplink-router. Till den är en Tellstick inkopplad.
Utrustningen har fungerat flera månader med regelbunden överföring av data från en kombinerad termometer / hygrometer. Dessutom ändrar jag lampor dagligen och slår på och av element och avfuktare. Den går på 3G.
Förra gången gick förbindelsen ner ca 1 dec och startades om ca 3 dec
Sedan har den gått utan avbrott i två månader och ca 10 dagar.
Jag har haft runt 5 liknande avbrott sedan jag kopplade upp systemet i maj 2017.
Samtliga har återstartats genom att slå av och sätta på routern igen som USB-Stickan sitter i!
Under ca tre månader sommaren 2017 körde jag på fiber. Det fungerade hela tiden frånsett att enstaka temperaturer som lagrades var totalt felaktiga. Dessa felaktiga data har bara uppträtt när jag kört på Telias Öppen Fiber.

Varför det går ner har jag aldrig fått svar på. Vad kan man göra för att få systemet stabilt? 

Hur gör man i andra larm- eller säkerhetsutrustningar. Kan man inte generellt köra på 3G?

Man kan  ju inte begära att man ska åka 50 mil som i mitt fall för att då och då starta om utrustningen. Då är den ju värdelös, alltså utan nytta!

Jag installerade den huvudsakligen för att jag tröttnat på att komma till ett ouppvärmt hus och hittills har jag aldrig lyckats undvika det då systemet alltid strejkat innan nästa återbesök. Nu är det dags igen alltså!

Hur sköts kommunikationen? Bygger den på att du kan kontakta utrustningen direkt hemifrån eller sköts det via en molntjänst?

Om kommunikationen förväntas ske direkt kan det ju bli tillfälliga problem om ip-adressen ändras eller om du plötsligt får en ip-adress som inte är publik (RFC1918).

A

On 12 februari 2018 at 13:54, Asawid sade:

Funderar lite... Om det som krävs i omstart bara är att slå på/av strömmen till routern skulle ju en Ontech kunna fixa det. Kan kännas som lire överkill att ha en såpass sofistikerad pryl bara till det, men du har ju redan ditt Telnet-system så det vore ju bra att kunna använda det. 

Ontech verkar lite mer proffsigt än mina "leksaker". Synd att jag inte kände till det tidigare.

En fråga bara, 180kr per halvår är ju ok men tillkommer det kostnader för kommunikationen? Vilken operatör har du?

(jag har ett kontantkort från Telia som jag laddat med 6 mån surf)

Vad kostar utrustningen ca, jag såg att huvudenheten går att köpa för drygt 1300kr (prisjakt)

Idag har Telia svarat att de tror det är hårdvarufel på min sida. Tplink påstår att modemet inte är kompatibelt trots att modemet finns med i en kompatibilitetslista!

Mina enheter hoppade igång igen för att en kille på Borgholms energi åkte förbi och bröt strömmen en liten stund!

Vad säger man om det?

16 timmar sedan, ansgar sade:

Ontech verkar lite mer proffsigt än mina "leksaker". Synd att jag inte kände till det tidigare.

En fråga bara, 180kr per halvår är ju ok men tillkommer det kostnader för kommunikationen? Vilken operatör har du?

(jag har ett kontantkort från Telia som jag laddat med 6 mån surf)

Vad kostar utrustningen ca, jag såg att huvudenheten går att köpa för drygt 1300kr (prisjakt)

Idag har Telia svarat att de tror det är hårdvarufel på min sida. Tplink påstår att modemet inte är kompatibelt trots att modemet finns med i en kompatibilitetslista!

Mina enheter hoppade igång igen för att en kille på Borgholms energi åkte förbi och bröt strömmen en liten stund!

Vad säger man om det?

Huruvida modemet är kompatibelt eller inte kan ju bero på vilken mjukvaruversion som finns i modemet. Mjukvaran kan ju vara äldre eller nyare än den som routertillverkaren testat med!

A

3 timmar sedan, ansgar sade:

- Hur var det med kostnaderna? (Ja nu var det ju inte du som hade en ONtech!)

- så det går att uppdatera ett enkelt USB-modem. Vet du hur man gör?

En del av modemen går att uppdatera, ja. Åtminstone brukade det vara så med Huaweis modem. Jag har fortfarande en av de blankvita puckarna någonstans som ganska länge fick uppdateringar som ledde till högre hastighet etc. Sök på modellnamnet och firmware update etc.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu