ansgar

Fjärrstyrning / fjärrutrustning

15 inlägg i detta ämne

1 timme sedan, Anaesthisia sade:

En del av modemen går att uppdatera, ja. Åtminstone brukade det vara så med Huaweis modem. Jag har fortfarande en av de blankvita puckarna någonstans som ganska länge fick uppdateringar som ledde till högre hastighet etc. Sök på modellnamnet och firmware update etc.

A

Kan det vara SW när den ändå fungerat i mer än två månader för att sen plötsligt hänga sig?

Men visst jag kan söka så får jag se om jag hittar något.

On 2/15/2018 at 22:19, ansgar sade:

En fråga bara, 180kr per halvår är ju ok men tillkommer det kostnader för kommunikationen? Vilken operatör har du?

Det är 180 kr per år om man använder Ontechs egna SIM-kort. Vad jag förstår ansluter det till det nät det hittar, oavsett operatör. (Räcker visst med GPRS för det lilla mängd data som skickas.) Nöjer man sig med datakommunikation kostar det inget extra. Väljer man däremot att SMS ska skickas från enheten kostar dessa och "betalas" genom att antalet dgar minskas. Har inte använt detta och kan inte riktigt se varför man skulle vilja ha det så om man har tillgång till sin epost dit larmen skickas hela tiden. 

Jag tycker alltså egentligen att ditt system är bättre. Om inte annat är det ju redan i funktion. Men OM det räcker med att bryta strömmen en stund på routern skulle det ju kunna kompletteras med något som bara gör just det. Vilket en Ontech 9040 skulle kunna göra. Istället för att byta ut alltihop.

On 2018-02-16 at 23:34, ansgar sade:

Kan det vara SW när den ändå fungerat i mer än två månader för att sen plötsligt hänga sig?

Men visst jag kan söka så får jag se om jag hittar något.

Routern har inte fått ny mjukvara heller? Om mjukvaran inte ändrats i någon av dem låter det ju märkligt att det skulle börja strula, om det inte har med ändrad mobiltäckning att göra.

A

Systemet har gått ner igen och startats om av en vän! 2-10 veckors upptid!? Varför hänger det sig?

Jag hade glömt tråden men nu är den aktuell igen!

Jag har också beställt utrustning för att styra värmen från Tempiro men leveransen dröjer. Ny produkt där man har vissa tillverkningsproblem.

Jag åker snart ner till stugan, första gången sen jag stängde, och då kan jag kolla närmare. Till att börja med ska jag byta simkort i modemet.

Väcker denna tråd igen. Tack vara dig @ansgar fick jag tanken att kombinera mina Ontech-relän med ett mobilt bredband och Tellstick för att kunna styra fler lampor med scheman med slumpinslag (vill att kåken ska se bebodd ut fast jag inte är där så ofta på vintern). Precis som för dig verkar routern behöva startas om emellanåt (2 veckors upptid nu senast, har inte haft sustemet igång så länge). Vad jag gjort är att ha strömförsörjningen till routern (och Tellsticken) kopplad till mitt Ontech-relä. Ontech-relät kan jag slå av och på hemifrån. Det har sin egen nätaccess. Alltså kunde jag nu stänga av (och slå på) strömmen till routern hemifrån. 

Måste säga att det var toppen att få in ett Tellstick-system i stugan även om Ontech fortfarande är mitt huvudsystem (bra styrning av värmepumpen och bra strömbortfallslarm). Tack Ansgar för att du fick in mig på de tankarna!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu