Bernt Göran Svensson

Problem med Chrome och Telia Play

22 inlägg i detta ämne

Lördag kväll: HAr  nu pratat med Telia via messenger på deras facebooksida..och efter lite prat fram och tillbaka har jag nu laddat ner appen "Telia play" i Microsoft store och där fungerar allting som det skall så vi får väl använda den istället för att gå via Chrome/Explorer...Hoppas att de fixar till Chrome också...Det var ju bra i alla fall att det finns en lösning så att man kan använda Telia play i datorn...

Jag prövar här eftersom Telia inte verkar klara av problemet, för att se om någon kanske har en lösning.

Telia Play, försöker jag använda i Chrome (som rekommenderas av Telia), men uppspelningen stoppar efter ca 1,5minut. För att starta igen måste Chrome startas om, vilket alltså innebär att det inte går att använda i Chrome. För att kunna casta måste den köras i Chrome, eftersom Telias uppspelare inte kan casta självständigt. Detsamma gäller i Explorer.

Vad jag finner ironiskt är att de gör reklam för "din tekniker" när de inte kan lösa detta problem som de saluför. Betänk även att Telia är den enda tjänsten i Sverige som inte klarar att köras i Chrome och/eller Chromecast. Nu när man köpt Cmore, kan man väl använda deras spelare som fungerar alldeles utmärkt?

Nåväl, finns det någon här som lyckats lösa detta och använda Telia Play i Chrome?

Appen verkar bra...Konstigt att ingen tekniker på Telia tipsat om den tidigare...Den senaste jag pratade med hade nå'n teori om att  webläsaren Chrome  gör automatiska uppdateringar ofta och att  det påverkar uppdateringarna av Telia Play-läsaren...någon slags osynk mellan uppdateringarna på något sätt..det hela var ganska luddigt men det är möjligt att det ligger något i det...Förra gången chrome slutade fungera kom den nämligen tillbaka efter ett par veckor utan åtgärder från min sida och fungerade som om ingenting hänt..Nu väntar jag på att det skall ske igen... ;) men till dess använder jag appen. 

Jag har testat appen också, och den fungerar fint även i Windows. På mobilen fungerar det fint att casta till en chromecast, men det är tvärnobben att försöka skicka till en AppleTV.

Den där teorin om Chrome-uppdateringen är inte bara en teori, jag har aldrig själv gjort någon Chrome-plugin, men jag tror att man i manifestet eller vad definitionerna för en plugin kallas skriver in för vilka versioner av Chrome som pluginen är avsedd. De tär ganska viktig information eftersom grännsnitt mot olika funktioner inuti Chrome kan ändras mellan versioner och i värsta fall kan en inkompatibel plugin krascha hela chrome skulle jag kunna tänka mig. Som plugin-utvecklare mpåste man därför ligga steget före och uppdatera sin plugin så att den fungerar mot nya versioner så fort som Google annonserar nästa version och skickar ut en betaversion, så att den nya pluginen finns tillgänglig. Som användare måste man eventuellt se till att uppdatera pluginen ifall det inte sker per automatik. Känns klart enklare med appen.

Saken är ju den att jag vill slippa använda en uppsjö av apparater bara för att Telia inte riktigt ligger i teknikens framkant. Appen fungerar bra, men bara i datorn. Med vad som sagts här gissar jag på att Telia är alldeles för långsamma med att uppdatera sin app för Chrome.

Eftersom det verkar vara ett återkommande problem som bara Telia drabbas av (Cmore, Viasat, Netflix och HBO klarar det), får jag känslan av att Telia helt enkelt inte bryr sig. De är bara intresserade av att jaga in nya kunder, **** samma om det fungerar sen eller ej. Gissa två gånger om jag är sugen på att anlita deras "personliga tekniker" för 399kr/timme......

Så ingen lösning alltså, på själva problemet dvs att få Telia play att fungera i Chrome (som Telia rekommenderar), men alternativa vägar att nyttja tjänsten vilket är tacksamt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu