jme2015

Extrema mängder phisingmail

1 inlägg i detta ämne

Jag får extremt mycket phisingmail/spam till min Teliamail, avsändarna är olika men de är spoofade och ser ut att komma från "riktiga" avsändare.
Jag är mycket väl medveten om att man kan skriva valfri avsändare vad gäller namnet, men nu är själva avsändande epostadress korrekt, eller ser korrekt ut. Om jag kontaktar en av dessa avsändares supportavdelning så menar dom att det är en stor brist hos Telia att inte ha regler för på högre nivå än i användarens egna filter.

Har givetvis en drös med egna filter i webmailen, säkert ett hundratal ord som är signifikanta, men ska man verkligen behöva skapa nya regler varje dag?

Svaret jag fick från ett känt sportmärke varifrån phisingmailen såg ut att komma:

"Vi ber om ursäkt för dessa mail, våran mailadress är utsatt för Spoofing.
Vilket innebär att någon skickar SPAM där man använder våran mailadress som avsändare.
Detta är något vi jobbar aktivt för att det inte skall upprepas.
Detta är ett globalt problem där många företag drabbas eftersom man vill att sitt SPAM skall se legitimt ut.
De som drabbats har en telia.com adress och vissa är inte kunder hos oss.
I detta fallet är det Telia som måste stärka sitt skydd för att deras kunder inte skall få dessa typer av mail. Vårt företag kan inte påverka Telias email skydd, men skicka gärna till Telia om att ni är drabbade för att kanske påverka deras skydd. "

Har någon på forumet mer teknisk insikt i varför Telia inte kan stoppa dessa mail?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu