Anna Strange

Svenska Stadsnät

4 inlägg i detta ämne

Jag ska gå från Telia ADSL till fiber via ett företag som nu är uppköpt av Telias bolag Svenska Stadsnät (C-SAM). De meddelar mej att vi under sommaren kommer att läggas över till Telia men just nu är det C-SAMs nät som gäller. Det innebär att jag ska säga upp mitt Telia ADSL för att starta fiber via C-Sam som sedan blir Telia - under denna tid vill jag ha möjlighet att behålla mina @telia.com mailadresser. Hur hanterar jag det här? Jag tänker att mina mailadresser stängs ner när jag säger upp mitt Telia abbonemang, eller? 

On ‎2018‎-‎04‎-‎27 at 09:11, mrknowitall sade:

Generellt vet jag att så länge du har någon tjänst via Telia så får du behålla din mail, så varför inte köra med Telia på mobilen tills det är klart med övergången?

Kanske har Anna redan hittat vad som gäller och hur det hanteras, men ett förtydligande skadar väl inte. ;-)

Man behöver alltså något annat abonnemang som ger tillgång till e-postlådor, det räcker inte med vilken tjänst som helst (såvida detta inte ändrats den senaste tiden). Så behöver man själv flytta e-postlådorna innan abonnemanget de är knutna till upphör, vilket "köra med Telia på mobilen" avser. Mejlen behöver sen inte hanteras via en mobil, går förstås lika bra på en dator eller i en surfplatta.

Guiden beskriver hanteringen lite i bakvänd ordning. Under "Innan du börjar" står att man behöver börja med att spara mejlen till hårddisken för att kunna flytta dem till det nya abonnemanget. Det stämmer om man hanterar e-posten direkt på e-postservern (med IMAP eller som webbmejl). Hämtar man till egen dator (med POP) behövs det inte, vilket förklaras först i guiden som beskriver hur mejlen kan flyttas.

https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu