Mats49

FTP-problem i Telias nätverk

3 inlägg i detta ämne

Hej Telia

Jag brottas med ett märkligt problem, som jag undrar ni kan hjälpa mig med.

Jag underhåller ett antal webbsajter via FTP och har i många år helt utan problem kunnat sköta detta via mitt hemnätverk som är uppkopplat via fiber till Ownit (Mac OS och Adobe Dreamweaver). Men nu måste jag också kunna göra jobbet från andra ställen och skaffade därför en bärbar Macbook Pro. Uppkopplad mot hemnätverket funkar det helt smärtfritt.

Men när jag kopplar upp den bärbara datorn mot Telia 4G via min iPhone så slutar kataloglistningen från servern via FTP att fungera trots att FTP-inställningarna är identiska. Samma sak när jag kopplar upp mig mot ett annat Telianätverk via ADSL.

Allting annat fungerar - mail, webb mm. Och FTP-programmet lyckas koppla upp sig mot servern, men lyckas inte få hem listningen av de filer som finns på servern.

Jag har kontaktat Adobe, som rådde mig att testa ett annat FTP-program än Dreamweaver för att se om det funkade bättre. Så jag hämtade Filezilla, men tyvärr med samma resultat. Ingen kataloglistning. Jag har kontaktar webbhotellet (surftown.com) som har support på Filezilla, men de förstår inte vad som kan vara fel. Jag har kontaktat Apple, som säger att felet måste ligga i mjukvaran eller uppkopplingen.

Och till sist kom jag på att de båda uppkopplingar jag provat utanför hemnätverket både tillhör Telia. Därför vänder jag mig till er.

Här lite fakta:

Operativsystem: Mac OS High Sierra 10.13.4

Brandväggen är avstängd och den bärbara datorn har inga separata antivirusprogram installerade.

FTP-servern kräver att överföringen sker i "Active mode" med port 21.

Finns det någon inställning jag kan göra som gör att FTP funkar i Telias nät?

Med vänlig hälsning,
Mats Beckman

Ok, det kanske finns någon annan Teliakund i det här kund till kundforumet som har nån ide, men du missade det viktiga när du registrerade dig:

Här kan du läsa och dela med dig av synpunkter, tips och tricks gällande Telias tjänster och produkter. Observera att forumets syfte är att skapa dialog mellan kunder. Om du vill ha hjälp eller kontakt från Telia, använd Support eller Kontakta Oss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu