Anders Sjöström

Varför fick jag inte VMA SMS?

4 inlägg i detta ämne

Igår befann jag mig in närheten av en skogsbrand nära tätbebyggt område (Umeå) där räddningstjänsten lät skicka ut VMA. Jag satt tillsammans med ett stort sällskap där flertalet personer fick VMA:et via SMS till sina telefoner, med instruktioner om att stanna inomhus och stänga av ventilationen. I tidningen gjordes sedan en stor poäng av det nya systemet där alla mobiltelefoner som befinner sig i ett område får VMA via SMS. Varför fick inte jag som har Telia som operatör något SMS? Har hört att fler i området som har Telia och Halebop inte heller fick något SMS. Är det ett fel som Telia känner till och kommer att åtgärda eller borde alla anmäla det?

Som jag tolkar infon på krisinformation.se så ska SOS numera alla mobiler som befinner sig ett riskområde bli varnade.

SOS Alarm om Viktigt meddelande via sms
Från den 1 juli kommer du att kunna få VMA, Viktiga meddelanden till allmänheten, även via ett sms om något allvarligt händer i området där du befinner dig.

Tidigare kunde sms bara skickas ut till mobiltelefoner som är registrerade på en adress i ett område där en händelse inträffat. Nu kan SOS Alarm positionera mobilen så att även de som befinner sig i området tillfälligt blir varnade. Detta blir möjligt efter en lagändring om elektronisk kommunikation.

Huvudkanaler för VMA är fortfarande radio och tv samt vid vissa tillfällen ljudsignalen "Hesa Fredrik".

Positioneringen borde väl rimligast ske via närmaste mast och det kan ju hända att Telias täckning inte var den bästa i det området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu