Blåklocka

Går inte ringa nummer som ringt mig

7 inlägg i detta ämne

1 timme sedan, Blåklocka sade:

Hade ett missat samtal på min mobil från ett annat mobilnummer. Googlade numret, men hittade ingen abonnent. Ringde upp numret och fick meddelandet "Numret har ingen abonnent". Hur kan ett nummer visas i telefonens nummerpresentation utan att det går att ringa upp det själv?

Ursäkta, men vem är så dum att han/hon ringer upp okända nummer? Det är ju att be om att bli utsatt för bedrägeri...

2 timmar sedan, Mats A sade:

Ursäkta, men vem är så dum att han/hon ringer upp okända nummer? Det är ju att be om att bli utsatt för bedrägeri...

Förstår inte poängen med att på ett drygt sätt försöka idiotförklara någon som bara ställer en fråga. Det finns många nummer som inte kan sökas fram på Google av den enkla anledningen att en myndighet eller företag - jag tar Arbetsförmedlingen som exempel här - inte vill att personer ska få fram nummer till handläggare som man ännu inte tilldelats.

On 2018-06-13 at 20:41, Blåklocka sade:

Förstår inte poängen med att på ett drygt sätt försöka idiotförklara någon som bara ställer en fråga. Det finns många nummer som inte kan sökas fram på Google av den enkla anledningen att en myndighet eller företag - jag tar Arbetsförmedlingen som exempel här - inte vill att personer ska få fram nummer till handläggare som man ännu inte tilldelats.

IT- och telekomföretagen: "Ring aldrig upp"

IT- och telekomföretagen gick nyligen ut med en bred varning kring bluffsamtalen: 

"Det enkla svaret är: ring aldrig upp nummer du inte känner igen - särskilt inte från utlandsnummer som i sig alltid innebär en högre kostnad att ringa upp än svenska nummer", skrev organisationen. 

Om du ändå har ring upp ett utländskt, känt nummer så råder IT- och telekomföretagen dig att polisanmäla och sedan ringa upp din operatör för att stämma av hur hög kostnaden för samtalet blev. 

On 6/13/2018 at 16:32, Blåklocka sade:

Hur kan ett nummer visas i telefonens nummerpresentation utan att det går att ringa upp det själv?

Svaret på den frågan fick du här om du skulle vilja Googla och läsa mer:

On 6/13/2018 at 19:17, bsj sade:

Det kallas för Spoofing.

Ville bara förtydliga att du fick svar på din fråga, så du inte missade det. Och,utan att peka finger och vara dryg, det är verkligen ingen särskilt god vana att ringa tillbaka till okända nummer. Väntar man något viktigt samtal och mistänker att det kan vara det är det bättre att leta upp ett nummer till Arbetsförmedling eller vad det nu kan vara och ringa upp. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu