berit

Accesspunkt för fiber och använda gammal Router

5 inlägg i detta ämne

Har en TG799vac Xtream router som inkommande från fiber den är monterat i källaren vilket medför dålig täckning för WiFi i huset,
har dragit nätverkskabel till Dator, TV och Apple-Tv så det är ok.
Men det är besvärligt med mobilen i övervåningen,
Jag har den gamla telia-router TG787 samt TG799Svn2 över, kan man dra en nätverkskabel från inkommande router till en av de två som jag har över?
och ansluta Apple-Tv samt Wi-Fi till denna?
Om detta inte är möjligt vad skall jag anskaffa för prylar? (utan det kostar skjorta)

Hej, det där är ett vanligt problem om man sätter routern i källaren. Det går inte använda dina gamla routrar. Det bästa vore att ta en av kablarna du redan dragit upp och använda till att ha routern centralt i huset. Går inte det så skulle jag ha köpt en accesspunkt centralt. Är huset inte större än att denna når alla rum så behöver den inte kosta mer än runt tusenlappen men behöver du flera så satsa på ett erkänt bra märke som Unify eftersom du då kan få flera accesspunkter att sömlöst prata med varandra om man vill kunna gå runt i huset utan att tappa signal vid överlämning. Lova nu att återkoppla med fler frågor och slutresultatet 😃

On 2018-06-14 at 14:00, berit sade:

Har en TG799vac Xtream router som inkommande från fiber den är monterat i källaren vilket medför dålig täckning för WiFi i huset,
har dragit nätverkskabel till Dator, TV och Apple-Tv så det är ok.
Men det är besvärligt med mobilen i övervåningen,
Jag har den gamla telia-router TG787 samt TG799Svn2 över, kan man dra en nätverkskabel från inkommande router till en av de två som jag har över?
och ansluta Apple-Tv samt Wi-Fi till denna?
Om detta inte är möjligt vad skall jag anskaffa för prylar? (utan det kostar skjorta)

Det går bra att använda gamla routrar som nya accesspunkter (AP).
Har gjort en liten instruktion,som jag har gjort ( Går säkert att göra på bättre sett men detta funkar för mig. bra va noga med att sätta olika statiska adresser på de nya AP
En del rouitrar har även en knapp som man bockar i om man vill göra den som en AP OBS då går man Från LAN utgång på första till WAN på den nya

Router som AP.zip

Håller med om att bästa och enklaste lösningen är att flytta upp routern från källaren. Mitt i trapphuset är en lämplig placering, så att man får WiFi-täckning överallt. Är det mycket betong och armeringsjärn i väggarna kan det behövas en elelr flera repeatrar, man kan köpa speciella såna eller använda en gammal router. För att kontrollera täckningen kan man installera en app i mobiltelefonen, t.ex. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer eller motsvarande för IOS om man inte har en androidtelefon. Den appen kan även ge en del andra optimeringstips, som t.ex. att byta kanal ifall man störs av grannens nätverk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu