aoao

Ändra DNS på TG799vac Xtream

12 inlägg i detta ämne

Min router TG799vac Xtream har "tappat" den DNS-inställning som jag har haft sedan ca ett år, och ersatts av routerns egen IP (192.168.1.1). När jag försöker ändra den på nytt, under "Local Network", så får jag felmeddelandet "Cannot use an address in this address range." Efter lite testande ser det ut som att den bara accepterar RFC 1918 IP-adresser.

Jag är ganska säker på att det var under Local Network jag hade satt DNS-server IP tidigare, men kan ha fel. Är det någon som har ändrat DNS och får det att fungera?

Aktuella SW / FW versioner:

• Software Version: 17.2
  • Firmware Version: 17.2.0339-1441020-20180416103808

Jag tror inte att jag hade version 17.2 då jag satte DNSen ursprungligen, för ca 1 år sedan. Kan det vara ett problem med den senaste versionen ???

Screen Shot 2018-06-16 at 20.09.36.png

Bra och dåligt. De kunde bekräfta att tidpunkten för FW uppdateringen sammanföll med att DNS-konfigurationen försvann, så allt tyder på att det en är begränsning Telia har lagt in i version 17.2.

Förslag på lösning var att

1. Återställa till fabriksinställningar

2. Gå till premiumsupport för att få DNSen konfigurerad av dem (sic!)

Jag har varit bortrest så har ännu inte haft tid att testa att återställa, men om det inte fungerar kommer jag troligen att byta router. Jag har länge stört mig på att inte ha full kontroll över den, men varit för lat för att göra något åt det. Den här händelsen har bekräftat mina farhågor och kanske har den det goda med sig att jag får tummen ur och äntligen byter ut den :)   

Eftersom jag har öppen fiber, passar jag på och ser vad andra operatörer erbjuder i router-väg. 

14 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Jag har 17.2 och i mina inställningar som jag aldrig petat på står det 195.67.199.18,195.67.199.19, vilket inte är min egen domän men troligtvis hör till Telia på något vis. Men Googles dns kanske är bättre?

Det är ju lite spännande, med fw 16.2 får man bara routerns insida 192.168.1.1 som dns adress, men tydligen har Telia utvecklat sig lite...? Då är bara frågan hur/när min TG799 Extreme tänker uppdatera sig. Borde ju gå med automatik, det har det gjort tidigare...

Nu hittade jag denna sida med Telia-dnsadresser, tydligen går dom efter postnummer. Skärmdumparna är ju från Windows XP så detta måste ju ha gällt ett tag. Undrar varför dom adresserna inte tryckts ut till privatkunder tidigare?

https://www.telia.se/foretag/support/info/fastadns-windows

Till att börja med så verkar det inte gå att ändra på dns-adressen i routern, den är fast inställd på de adresser jag skrev, eller så har jag missat nåt. Kanske nåt som kom med nya firmwareversionen. I alla fall verkar den versionen ha löst problemet med att man inte kunde logga in efter ett par dagars uptime.

Rent teoretiskt bör man kunna ställa in routerns adress (typ 192.168.1.1) som DNS i *datorns* nätverksinställningar, då passar routern tillbaka de adresser den själv känner till och vidarebefordrar resten till telias DNS. Men det går förstås även att skriva in telias eller Googles DNS-adress där också. Eventuellt kan man få problem med lokala adresser då, eftesom varken Telias eller Googles DNS  känner till min NAS eller min nätverksskrivare.

On 18/07/2018 at 00:37, Dan Altemyr sade:

Jag har 17.2 och i mina inställningar som jag aldrig petat på står det 195.67.199.18,195.67.199.19, vilket inte är min egen domän men troligtvis hör till Telia på något vis. Men Googles dns kanske är bättre?

Jag prövade med att stoppa in ovanstående Telia-adresser, Och routern accepterade dem!

Fick blodad tand av framsteget och prövade med diverse öppna DNSer (https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062) med resultatet att vissa gick att lägga in, andra inte. Efter ytterligare testande visar det sig att 17.2 har en kontroll som gör att den inte tillåter DNS adresser under 128.1.1.1. Jag har svårt att se någon rimlig anledning att man skulle vilja ha en sådan gräns, så jag antar det är en bug. Om det fanns en sida där man kunde göra en felanmälan skulle jag göra det ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu