Jenny12

Koppla in tvbox fiber

4 inlägg i detta ämne

Jag har tv samt bredband fr Telia i lägenheten. En router är inkopplad i fiberdosan i hallen *den fungerar ypperligt.  Sedan har jag en dosa fiberuttag i vardagsrummet vid Tv:n.  Nu är min fråga till alla er - hur tusan kopplar jag in tvboxen?? Jag har verkligen försökt men får ingen ordning påt. Har pratat med Telia support säkert 6 gånger och får alltid olika svar. En svarade att routern ska vara i hallen med en lång kabel in till vardagsrummet som kopplas till boxen.  En skickade en bredbandsswitch som jag inte får ordning på. En bad mig koppla ihop två av fiberuttagen i hallen med en kabel- flytta routern ut i vardagsrummet o koppla in den där i väggen o sedan i tvboxen (det fungerade dock inte - då dog Internet)    finns det någon klok människa här som kan hjälpa mig? Jag tappar fattningen snart. Jag är riktigt urdålig på sånthär.   Tack!

Skulle behövt lite mer information. Uttaget som finns i hallen, är det en fiberdosa(medieomvandlare) som har flera olika uttag i sig (vanligtvis LAN 1-4)? Isåfall vad heter den? Koppla TV-boxen till den via uttaget som heter LAN 2 och kolla om det fungerar.

Är det så att det bara är ett uttag och ingen medieomvandlare, då kopplar du in din router dit om det är en Technicolor/Thomson router och ansluter TV-boxen till valfri gul port. Har du en egen router (t.ex. asus/netgear), då kopplar du in bredbandsswitchen till det uttaget och ansluter routern din till LAN 1 och din TV-box till LAN 2. 

Prova detta först för att se om det fungerar. Därefter kan vi kolla om vi kan få det att fungera via uttaget i vardagsrummet.

Jag tror det hade varit lättare med bilder men en kvalificerad gissning är att du har enligt din senaste inkoppling, ett sk dubbeluttag i hallen. Detta är inte fiber utan ethernetuttag. Helt riktigt ska dessa kopplas ihop om det är så att du inte har en patchpanel i något skåp tex i klädkammaren eller liknande. Du behöver en kort kabel på 10 till 15 cm. Under förutsättning att det fungerar i hallen i det första uttaget och att inget gått sönder så ska även nästa uttag, så vanligen i vardagsrummet då fungera exakt likadant. De är ju då fysiskt ihopkopplade. Du ska i vardagsrummet sätta routern, och från routern drar du kabel till tvboxen. Fungerar det inte då så är uttag eller kabel från hallen sönder. Detta är din hyresvärd ansvarig för. Prova igen och återkom med hur det gick :-) 

Normalt bör det finnas en patchpanel i hallen där du "matar" in Internet från din router till de olika rum där uttag finns.

Använder du Telias router bör det sedan fungera med blandad användning i vardagsrummet, men kör du från medieomvandlare/bredbandsswitch kan det vara så att du får välja mellan att mata vardagsrummet med tv eller med internet.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu