katta61

Mobilt bredband till chromecast

8 inlägg i detta ämne

Det ska fungera, men googlar man ser man en hel del problem, som vanligt iofs, men har du bra uppkoppling ska det gå. Att ställa in allt kan du även göra i appen Google home om det strular med att hitta nätverk etc. Enda gången det kan vara bökigt är om man castar från en mobil som samtidigt är Hotspot men det är ju inte vad du tänker dig, men återkom gärna hur det gick. 

Tycker vi blandar ihop begreppen en del här, eller i alla fall inte klargör hur det ena och det andra hänger ihop.

För att använda Chromecast behövs ett lokalt nätverk (WiFi) för att casta från mobiler, plattor och datorer till en bildskärm/tv där Chromecastenheten anslutits, via HDMI. Så kan det ju vara bra att inte bara vara hänvisad till material man har tillgång till i enheterna i det egna nätverket, utan också kunna streama från nätet.

Med en "trådlös router" som kan ansluta till internet via mobilt bredband så är båda förutsättningarna ordnade. Har man mobilt bredband via "dongel" kan det gå att skapa en WiFi-hotspot i datorn (om förutsättningarna finns för det) så har man också ordnat det som behövs.

En del routrar avser endast mobilt bredband, andra hanterar både fast bredband och mobilt bredband. Artikeln från PC för Alla är inte färsk, men avsikten med länken är beskrivningen av möjligheterna, inte testet av routrar.

On 7/3/2018 at 07:05, katta61 sade:

Tack men problemet är att inget wifi finns och om det då går att använda mobilt bredband till en router för att på så vis kunna göra inställningarna för chromecasten ? 

Bara för att göra en kort sammanfattning som egentligen inte innhåller något som inte redan står i tråden:

Om du har en router som skapar ett WiFi-nät spelar det ingen roll vad den får sitt internet ifrån. Så ja, det går alldeles utmärkt att använda ett mobilt bredband, under förutsättninge att SIM-kortet sitter i en WiFi/MiFi-router.

Jag håller med om att det inte borde spela någon rill varifrån routern får sitt internet ifrån, det viktiga är att Chromecassten och den enhet man styr den med (mobiltelefonen) ligger på samma wifi-nät, men när jag provade med min Netgear-fickrouter ( AirCard 785) så fungerade det inte särskilt bra. Chromecasten klagade hela tiden på dålig WiFi-signal. Min gissning är att den där fickroutern har alldeles för låg signalstyrka och/eller att TV:n själv skärmade av signalen alldeles för bra när chromecasten satt ansluten på baksidan av TV:n. Kan eventuellt också berott på att det fanns ett annat WiFi-nät tillgängligt med mycket högre signalstyrka som chromecasten hellre ville ansluta till, men som saknade internetaccess.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu