Filip83

Telia Play - bildkvalitéstörningar och buffring

16 inlägg i detta ämne

Upplever problem sedan två veckor tillbaks specifikt i hemmet där det vissa dagar inte går att titta alls via telia play appen och just chromecastningen. Har två olika chromecasts, 1:a och 2:a generationen. Båda fungerar felfritt med tex viaplay eller andra playtjänster.

Sedan två veckor tillbaka så skiftar bildkvalitén från perfekt hd-kval till så pixligt så att tjänsten till slut börjar buffra, för att sedan börja spela igen, ibland i bästa möjliga kvalité och ibland i VHS-kvalité. Allt inom 10 sekunder.

Sen börjar allt om var tionde sekund ungefär. Det blir ju följdakteligen svårt att titta överhuvudtaget.

Sitter på 100/100, Ej stadsnät, Vac Xtreme v3. Snittar ungefär 90 mbit/s. Kör allt på 5ghz bandet.

Fungerat felfritt i några år både via xdsl tidigare och fiber sedan 6 månader.

Förslag på lösningar?

Har exakt samma fel..

Funkar inte i Internet explorer med silverlight, inte i Google Chrome med Telia extension, inte i Windows 10 appen på datorn. I bland funkar det i några sekunder i mobilappen.

Testat på flertalet nätverk.

Det måste vara ett generellt fel? Någon som hört något från Telia? Jag kunde inte hitta något angående problem med Playtjänsten under deras driftinformation. 

Samma här för mig.. funkade problemfritt för en dryg vecka sedan, med HD kvalitet på play-innehållet, men nu så växlar bitraten hela tiden, som om bandbredden inte räcker till.. Men man sitter ju på telias egna fiberlina så det är ju bästa möjliga förutsättningar för hög bitrate.. Mäter jag hastigheten får jag över 90 Mbit ner/upp. Så det måste vara något fel med telias servrar. Har testat med Chrome och Chromecasten, där det verkar fungera bättre.

Dock så  fungerar TV kanalerna felfritt, med HD-kvalitet så det är nog specifikt för play-innehållet

Sedan två veckor tillbaka har jag problem med telia play och...

streaming via chromecast ultra. Får felkod flera ggr i rad, eller en väldigt dålig bildkvalitet. Ofta går det inte alls att streama via chromcast... ibland efter 20 försök går den igång med nedsatt bildkvalitet.

byter jag till apple tv går det bättre, men i princip samma sak här. Felkoder vid uppstart och ibland även nedsatt bildkvalitet.

har 250/100 mbit .. har inte öndrat något i nätverk etc. antingen tjänsten telia play, eller appen som pajjat.

vänligen fixa, då jag var väldigt nöjd till 2 veckor sedan...

kör via ipad pro med senaste ios.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu