RobinNils321

Förlängningsladd för Router (telefon uttag)

10 inlägg i detta ämne

Har en "thomson tg789vn" som ett modem och vill gärna byta plats på den, problemet är att vi bara har ett telefon utag för den. Uttaget ser ut så här. och sen är det en telefon låda/kabel som sitter i den med en stor tjock kabel som sedan går till Telefon 1 (Grön) PSTN och DSL. om jag nu vill förlänga den, hur ska jag göra? vart kan man köpa en sådan kabel som gör till dom 3 uttagen i Thomson? skulle en sån här funka eller en sån här? Eller finns det något annat. den ska flyttas ungefär 3-5 meter för att sitta mer imitten av lägenheten. (telefon uttaget kom med Thomson routern när vi flyttade in)

Köp en splitter från Kjell och dra sedan förlängning med rj11kabel som de hänvisar till. Detta funkar bra om du inte använder uråldrig telefoni i ditt gamla nät i lägenheten eller huset. Då behöver du inte den tjocka gamla. Mycket snyggare lösning och färre kablar. 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/adsl-modem/adsl-splitter-teleplugg-p31620

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/installation/telekablar/modulkablar/telefonkabel-rj11-till-rj11-vit-5-m-p55938

16 timmar sedan, mrknowitall sade:

Köp en splitter från Kjell och dra sedan förlängning med rj11kabel som de hänvisar till. Detta funkar bra om du inte använder uråldrig telefoni i ditt gamla nät i lägenheten eller huset. Då behöver du inte den tjocka gamla. Mycket snyggare lösning och färre kablar. 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/adsl-modem/adsl-splitter-teleplugg-p31620

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/installation/telekablar/modulkablar/telefonkabel-rj11-till-rj11-vit-5-m-p55938

Går inte, Lägenheten är ifrån 1600 talet (herrgård) så telefon uttaget är gammalt och routern behöver 3 kablar (Telefon PSTN och en DSL) för att funka. vill bara veta om sladdarna jag skickade skulle funka för att flytta routern längre bort.

Din lösning med förlängning kan säkert fungera men du får förluster och felkällor i onödan, och det blir fula kontakter på väggen. Du behöver endast alla tre om du vill fortsätta använda fast telefoni. Om du köper en egen splitter som jag länkade till så kör du allt via endast dsl. Telefoni kör du istället som voip direkt i routern. Att du har gammalt uttag gör ingenting. Själv hade jag iofs bytt till ett modernt eftersom gamla kablar och kontakter gör att du tappar bandbredd. 

Jag har samma problem. Bredbandet har fungerat bra i flera år men nu helt plötsligt gick det långsamt, nästan lika långsamt som Telia support ( fick vänta ca 1 tim). Telia sa att jag skulle prova att flytta routern till första uttaget och då gick det bättre. Normalt har jag router och modem på övervåningen, i kontoret, men flyttade nu ner det till sovrummet. Jag vill ju ha router och annat i kontoret.

Jag bara undrar varför man inte helt enkelt kan förlänga tele-kabeln och flytta första jacket? Det går ju en lång kabel från telestationen och hem så varför inte förlänga den några meter? Nu har vi ingen fast telefon eller annat som kan störa.

Är det bättre att förlänga efter splittern? Splittern har jag fått från Telia så jag behöver inte köpa någon från Kjell.

Tack för svaret. Jo, jag misstänker också att det borde gå eftersom jag haft det så förut. Men varför det inte fungerade för några dagar sedan får jag fundera på en annan gång!

Att det var viktigt med första jacket beror nog på att annars kan någon annan lyfta luren och bryta signalen, som det var kopplat på den tiden.

Och RobinNils321 bör ju också kunna förlänga sin sladd direkt efter första jacket.

Bäst är att förlänga innan splittern. Att det förutom risken att någon lyfter en lur inte är bra att använda senare jack är att signalen går genom blecken på alla jack på vägen. Mellan blecken sitter gammalt järnfilspån och fett och smuts vilket inte är idealt. En simpel lösning är att koppla ihop alla ledare inne i dosorna istället. Koppla ihop samma sida uppe och nere så blir det rätt. Eller dra en ny kabel med de gamla som dragtråd om det finns plats i rören. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu