Stefan Persson

GDPR

5 inlägg i detta ämne

Hej!

Är det någon som inte har godkänt de nya villkoren enligt GDPR hos Telia?

Jag har inte godkänt de nya villkoren och för mig så har det ploppat upp en ruta hela våren när jag loggat in på "Mitt Telia".

När jag kontaktat Telia så har jag fått höra att man inte kunde neka, men att det bara var att kryssa ner rutan varje gång den kom upp. Den skulle försvinna efter 25/5 när lagen trädde ikraft.

För mig har den inte försvunnit ännu. Varit i kontakt med Telia ett antal gånger och fått höra både det en och det andra som svar.

Först fick jag detta svar:
"För att meddelandet ska försvinna behöver du logga in på Mitt Telia. Klicka på "Mitt konto" i menyraden, gå ner till fliken "Samtycke för trafikdata" och klicka på den. Där trycker du på "Uppdatera svar" utan att klicka i rutorna. Då ska meddelandet försvinna. "

När inte det fungerade så skulle jag testa olika webbläsare. När inte det fungerade skulle jag rensa webbhistoriken.

När inte det fungerade så fick jag svaret idag att jag fått fel information tidigare och att rutan skulle visst vara kvar, det går inte att ta bort den påminnelsen utan Telia tycker att man ska acceptera för att slippa bli påmind.Och detta sa flera som jobbar på Telia och att jag inte skulle få några fler svar på mina frågor i ärendet.

Sedan skulle visst inte rutan vara kvar, utan det var tydligen felanmält sedan tidigare, det vara bara mitt konto som inte accepterade ett nej vad Telia visste.

Så idag har jag först fått höra att det ska fungera att ta bort påminnelsen och sedan skulle den vara kvar, för att sedan skulle den gå att ta bort igen och att det var visst felanmält sedan tidigare.

När jag har velat prata med någon som är insatt i ärendet så har jag bara fått ett nej. Jag får all information som jag behöver av kundtjänst. Och det har ju visat sig stämma så där.

Min fråga, är det någon som inte har godkänt de nya villkoren. Och har den personen i så fall fått bort påminnelsen när man loggar in på mitt Telia?

Vill veta om det bara är för mig som det strular eller om påminnelsen ska vara kvar, då jag får olika svar av Telia beroende på vem man pratar med. 

Såg att det var en person som skrev till Telia att den person fått påminnelser via mail och även han har testat att logga in på Mitt Telia och gått in under Samtycke för trafikdata och uppdaterat, men mailen fortsätter och komma.

/Stefan

2 timmar sedan, Mats A sade:

EU:s globala dataskyddsdirektiv är framtaget för att stärka allas vårt skydd mot integritetskränkning och felaktigt insamlande och sparande av personuppgifter. Varför vill nån inte godkänna det? Väcker frågor... 🙄

Jag har inte godkänt det av en enda anledning: att trafikdata nämns. Personligen tycker jag att benämningen trafikdata här (länk) är rätt så luddig. Åtminstone så pass luddig att jag inte känner mig helt sugen på att lämna över några trafikdata [just nu]. Jag brukar inte ens gilla när webbsidor vill analysera min trafik för att kunna "anpassa annonserna efter saker som passar mig". Jag vet, foliehatten sitter nog på sned just nu, för även om det här eventuellt inte skulle betyda särskilt mycket för integriteten så kommer jag inte godkänna något förrän det känns helt bra att göra det. Så nu har jag uppdaterat ett plugin jag använder som tar bort den här rutan [tills vidare] :)

On ‎2018‎-‎07‎-‎12 at 16:13, Mats A sade:

EU:s globala dataskyddsdirektiv är framtaget för att stärka allas vårt skydd mot integritetskränkning och felaktigt insamlande och sparande av personuppgifter. Varför vill nån inte godkänna det? Väcker frågor... 🙄

Det är förmodligen inte själva direktivet man förväntas godkänna genom att klicka på nåt, det direktivet har våra folkvalda representanter i Europaparlamentet redan godkänt. En paragraf (eller kanske flera) i det GDPR går ut på att persondata inte får hanteras hur som helst utan personens samtycke. Det är det samtycket de är ute efter. Har man klickat i det så är det i princip fritt fram att fortsätta som förut, innan lagen trädde i kraft, åtminstone i vissa avseenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu