o0kungen0o

Fråga om orginal fiber rauter

16 inlägg i detta ämne

Hej.

Vi har gått från 60mbi adsl till 100/100 fiber och då fick vi en ny rauter av telia.

Sedan jag har börjar använda den nya routern så varje gång jag startar min data så saknar den giltig ip konfigration och samtidigt finns inget internet.

Efter ett tag får jag internet på datan och när man surfat ett tag så försviner internet igen och då saknar den giltig ip konfigration igen?

Men konstigt nog så fungerar våg tv box från telia hella tiden utan problem?

Min fundering är om jag kan skipa telias **** router/modem och ersätta den men en egen router som jag kopplar direkt i switchen som inkommande fiber är ansluten till?

Detta är en roter jag tittat på. https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/d-link-dir-885l/242066.8935/

21 timmar sedan, o0kungen0o sade:

Jag har pratat med telia och dom återställde modemet/rautern och det blev samma **** som innan.

Jag har startat om modemet 6 gg och återstält det själv 2 gg och telia 1 gg med inget resultat.

Det käns ju som det är deras **** modem som spökar.

Om du felanmäler så skickar dom ju en ny router. Sen angående ditt problem med datorn, är den inställd på dhcp, alltså att nätverkskortet får ipadress automatiskt? Är drivrutinerna för nätverkskortet uppdaterade? Har du senaste windows uppdateringarna installerade?

16 minuter sedan, Mats A sade:

Om du felanmäler så skickar dom ju en ny router. Sen angående ditt problem med datorn, är den inställd på dhcp, alltså att nätverkskortet får ipadress automatiskt? Är drivrutinerna för nätverkskortet uppdaterade? Har du senaste windows uppdateringarna installerade?

Jepp. har ringt dom och dom skickar en ny router.

Windows ny uppdaterat samt nätverkskortet är uppdaterat.

Kollade och så att den är inställd på DHCP.

Telia sa att min tv box från telia behöver inte gå via telia modemet utan man kan köpa en egen router och koppla tvboxen direkt i lan2 på switchen som inkomande fiber är kopplad in i?

13 minuter sedan, o0kungen0o sade:

Jepp. har ringt dom och dom skickar en ny router.

Windows ny uppdaterat samt nätverkskortet är uppdaterat.

Kollade och så att den är inställd på DHCP.

Telia sa att min tv box från telia behöver inte gå via telia modemet utan man kan köpa en egen router och koppla tvboxen direkt i lan2 på switchen som inkomande fiber är kopplad in i?

Ja det går ju bra så länge du bara har en digitalbox för TV. Du kan köpa en egen router o koppla in i Lan1 för ditt lokala nätverk. Nätverkskablar bör vara av kvaliteten cat6 utp, alltså oskärmade.

ett annat alternativ är att brygga telias router, det kan du göra själv med deras app, och ansluta din egen router på port1 (har jag för mig) så fungerar port 2-4 för TV-boxar. Och eventuell ip-telefoni kopplar du till Teliaroutern direkt

50 minuter sedan, Mats A sade:

Ja det går ju bra så länge du bara har en digitalbox för TV. Du kan köpa en egen router o koppla in i Lan1 för ditt lokala nätverk. Nätverkskablar bör vara av kvaliteten cat6 utp, alltså oskärmade.

ett annat alternativ är att brygga telias router, det kan du göra själv med deras app, och ansluta din egen router på port1 (har jag för mig) så fungerar port 2-4 för TV-boxar. Och eventuell ip-telefoni kopplar du till Teliaroutern direkt

Ok. Jag har kollat på denna routern https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/d-link-dir-885l/242066.8935/

Vad tror du om den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu