Johan Olsson 71

Tappar kontakten med WiFi

7 inlägg i detta ämne

Mitt nätverk tappar kroniskt kontakten med WiFi.

Efter att precis flyttat till ny bostad, en på 100kvm, och även bytt leverentör till Telia har allt krånglat. Först hjastigheten och nu WiFi. Jag fick en ny router eftersom den Telia redan hade på plats var från 1900-talet. Därefter fungerar hastigheten någorlunda (men den når inte upp till utlovad hastighet ens MED kabel. Telia lovar minsann att om man har kabel (vem f-n använder kabel idag?????), så är det enda tillfället som man kan vara garanterad rätt hastighet. Ändå sitter jag här med en hastighet som pendlar mellan helt obegripliga nivåer.

Hursomhelst;
Det är inte hastigheten som jag stör mig på, däremot att mitt WiFi hela tiden tappar kontakten med alla mina enheter. Ju längre bort jag kommer från routern, dess värre blir det. På Telias hemsida står minsann inget om att "man inte kan förvänta sig någon garanterad uppkoppling", det får man reda på först när man talat med kundtjänst/support. Tjena..., så dags!
Telia menar vidare att om inte WiFi funkar så får man gärna köpa några s.k. "boosters" (vad nu det är) för att förstärka signalen.

Är det verkligen meningen att jag som kund efter att ha köpt en fiiin tjänst av Telia, ska behöva köpa till extrautrustning själv??? Personligen kan jag tycka att om Telias utrustning inte håller måttet borde väl Telia själva se till att det fungerar? Speciellt som att de är benhårda på att ta ut betalning och inte sätta ned priset pga att deras egen utrustning inte kan leverera?

Allvarligt talat Telia; Vad håller ni på med?

Det värsta är att när jag ringer supporten frågar de mig huruvida jag har betongväggar, kök i vägen(!!!) eller annat som kan störa...... Ska jag skratta eller gråta? Är det över huvud taget relevent i sammanhanget? I den mån jag vet om jag har betong, gips, trä, titan, guld, papper eller vad som helst bör väl Telia se till att routern och dess placering klarar leverera? Men sälja sina tjänster utan att skämmas, det orkar Telia. Jag bor i 100kvm, punkt ****** slut. Jag har t.o.m. ett kök (blir Telia helt tagna på sängen av detta). Jag vågar faktiskt påstå att jag bor i en helt normal bostad, med helt normala förutsättningar med helt releventa förväntningar om att Telia ska ha kompetensen att kunna leverera. I stället blev jag uppmanad att byta leverentör, just för att Telia inte klarar leverera.

Jag vill fanimej ha svar av Telias tjänsteansvarige för Bredband följande: Vad håller ni på med..?

Dessutom, varför kan man inte bara skicka ett helt vanligt ****** e-postmeddelande UTAN att behöva sitta i telefonkö i evigheter? Det är alldeles uppenbart att Telia hatar sina kunder, ni gör det inte på något vis till en enkel sak att ha med er att göra. Alls.

Ja att du tappar kontakt desto längre bort från routern du befinner dig är väl logiskt. Det finns såklart extrautrustning utav en anledning. Skulle en leverantör vara skyldig till att ha en fungerade uppkoppling skulle det såklart ingå, men det gör det inte. Anledningen är precis som du redan vet att i princip all elektronisk utrustning samt annat material kan störa ut signalen. Därav kan ingen leverantör garantera trådlös uppkoppling. Det är sällan ens utrustning du fått av din leverantör som är orsaken till problemen. Att byta leverantör har sällan hjälpt någon.

Att de frågar vad du har för väggar var en väldigt bra fråga. Jag tror att många inte tänker på hur mycket deras bostad faktiskt påverkar den trådlösa uppkopplingen. Oavsett vad du kör med för router som finns i dagens läge kommer den alltid vara "dålig" när du sätter den i ett rum och befinner dig en bit bort med något emellan. Där har de hittat en smart-lösning för de som bor större, har mycket elektronisk utrustning eller annat som begränsar signalen. Nämligen förstärkare. När jag kollade lite närmare har Telia produkterna som kallas för AirTies, verkar vara väldigt bra särskilt om du bor lite större. Till ett förmånligt pris också.

Jag kör med bredbandsbolaget och deras router. Klarar mig i vardagsrummet men utanför det är det katastrof. Kan bero på att jag bor i ett betonghus samt med mycket lågenergi-lampor. Jag har skapat ett mesh-nätverk utav Googles produkter. Kolla gärna in dem.

PS. Du kommer troligtvis inte i kontakt med någon från Telia härifrån. Tjänsteansvarig behöver du absolut inte prata med då detta är mer eller mindre ett vanligt Svensson problem. Det går att kontakta Telia via e-post... www.telia.se/kontakt finns det e-postalternativ, har själv använt mig utav det.

Sammanfattning: Bor du 110kvm bör du definitivt köpa till förstärkare. Klart det kan fungera utan men tvekar på att det fungerar optimalt för många. Jag tror att många förväntar sig för mycket i dagens läge. Om möjligt, kör med kabel. Skulle aldrig köra något med TV-sändning/streaming/spel utan kabel. Det behöver vara stabilt. Sen om en hemsida laddar 2 sekunder extra i en surfplatta gör inte mig så mycket.

Mitt tips är att du lämnar tillbaka precis allt och även säger upp abonnemanget. Sedan byter du till en leverantör som garanterar din hyrda bandbredd över wifi. Efter att du sedan upptäckt att ingen gör det så kan du lugna ner dig och sälla dig till resten av landet som inte bott under en sten sista 10 åren. Alla vet att lokala förutsättningar påverkar bandbredden man får ut hemma. Inga stora kundtjänster över huvud taget går för övrigt att maila. Jag vill inte utsätta mig för en leverantör som åker ut och hjälper alla med tummen mitt i handen så fort ett problem uppstår, på samma sätt som jag inte vill ha ett försäkringsbolag som ersätter folk som fått vatten i huset efter de huggit hål i taket. Man kan undra vad en del jobbar med. 

On 2018-07-25 at 18:16, Johan Olsson 71 sade:

...

Dessutom, varför kan man inte bara skicka ett helt vanligt ****** e-postmeddelande UTAN att behöva sitta i telefonkö i evigheter? Det är alldeles uppenbart att Telia hatar sina kunder, ni gör det inte på något vis till en enkel sak att ha med er att göra. Alls.

Är väl inget professionellt serviceföretag som använder epost längre? Hos Telia går man via kontakt-länken och lägger ett webbärende i rätt ärendeflöde med sitt problem. Jag har fått support och hjälp även under långhelger den vägen. Eller så frågar man via deras Facebooksida, vilket brukar leda vidare till ett privat Messengerflöde. Om man är dum så ringer man 90200 och sitter i kö bara...

Jag bor själv i en ganska stor lägenhet med mycket betong och armeringsjärn i väggarna, så jag har faktiskt två extra accesspunkter: dels en liten Netgear-repeater som ser ut som en mobilladdare och dels min gamla Netgear-router som jag konfigurerat som accesspunkt och som är ansluten till Telia-routern med kabel.

Det finns annars ganska mycket man kan göra för att förbättra WiFi-täckningen:

1. Placera routern så centralt som möjligt i lägenheten, så att medelavståndet till accesspunkten från alla platser i lägenheten blir så litet som möjligt. Det kan vara bra att placera den högt upp eftersom det oftast brukar finnas färre möbler och annat, t.ex. diskbänk i metall, som skymmer där. Har man flera våningar kan en lämplig placering vara mitt i trappen.
  2. Välj rätt kanal på routern så att den inte kolliderar med grannarnas trafik.
  3. Man kan prova att byta från 5 GHz till 2.4 GHz. Den lägre frekvensen går långsammare men når å andra sidan längre.
  4. Man kan hänga på en större eller extra extern antenn på routern om det finns uttag för det (Teliarouten tror jag inte har det).
  5. Med rätt app i mobiltelefonen (t.ex. WiFi Analyzer) kan man testa mottagningen och testa vad som händer om man flyttar routern. Den kan också föreslå en bättre kanal.
  6. Haka på olika extra accesspunkter. Det finns olika lösningar utöver att använda kabel. Antingen placerar man repeatern så nära routern att den har WiFi-kontakt, eller så kan man t.ex. använda såna där adaptrar som utnyttjar elnätet,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu