Magnus Petersén

Fakturahanteringen under all kritik!!!

11 inlägg i detta ämne

Efter att idag fått ett brev med inkassokrav på en räkning jag aldrig fått skickad till mig måste jag säga att Telias hantering av ärendet är under all kritik!!

Jag ser alltid till att mina räkningar betalas i god tid och utan strul men ett krav är ju att jag faktiskt FÅTT fakturan skickad till mig!

Var den blivit av är det ingen som vet men om det visar sig att en faktura saknar betalning är det kanske på sin plats att skicka en påminnelse eller rent av en kopia på fakturan INNAN det

går till en Inkassotjänst!!! 

Att man sen blir bemött av en snorkig "person" på kundtjänst gör det inte lättare!

Inte för att det skulle hjälpa mot en inkompitent kundhantering men sådana läge som detta gör att man funderar på andra bolag.

16 timmar sedan, Magnus Petersén sade:

Efter att idag fått ett brev med inkassokrav på en räkning jag aldrig fått skickad till mig måste jag säga att Telias hantering av ärendet är under all kritik!!

Jag ser alltid till att mina räkningar betalas i god tid och utan strul men ett krav är ju att jag faktiskt FÅTT fakturan skickad till mig!

Var den blivit av är det ingen som vet men om det visar sig att en faktura saknar betalning är det kanske på sin plats att skicka en påminnelse eller rent av en kopia på fakturan INNAN det

går till en Inkassotjänst!!! 

Att man sen blir bemött av en snorkig "person" på kundtjänst gör det inte lättare!

Inte för att det skulle hjälpa mot en inkompitent kundhantering men sådana läge som detta gör att man funderar på andra bolag.

Har varit med om samma sak. Trodde att mitt autogiro var min trygghet och åkte på semester. Kom hem och kort därefter hade jag ett inkassokrav. Ingen räkning hade kommit till mig och autogirot fanns inte trots att jag fått ett meddelande att senaste räkningen låg inne på internetbanken. Får betala inkassoavgiften ändå. Har varit teliakund i många år och det har fungerat riktigt bra fram till senaste året. Tänker byta till annan operatör nu eftersom det inte är bara det som har strulat med telia. Telia har förlorat sitt värde enligt mig. 

19 timmar sedan, siw frisk sade:

Har varit med om samma sak. Trodde att mitt autogiro var min trygghet och åkte på semester. Kom hem och kort därefter hade jag ett inkassokrav. Ingen räkning hade kommit till mig och autogirot fanns inte trots att jag fått ett meddelande att senaste räkningen låg inne på internetbanken. Får betala inkassoavgiften ändå. Har varit teliakund i många år och det har fungerat riktigt bra fram till senaste året. Tänker byta till annan operatör nu eftersom det inte är bara det som har strulat med telia. Telia har förlorat sitt värde enligt mig. 

Låter mer som efaktura än autogiro. Vad hade kommit in var? En dragning eller efaktura försvinner ju inte bara. Har man rätt så vägrar man betala inkasso men har man fel får man ju bita ihop och betala. 

20 timmar sedan, siw frisk sade:

Nu blandar du ihop äpplen och päron (Autogiro och E-faktura).

Autogiro är en fullmakt att dra pengar från ett konto

E-faktura, ger betalaren kontroll att godkänna en betalning av en faktura innan pengarna dras från bankkontot.

I båda fallen krävs givetvis att det finns pengar på kontot.

E-faktura är ju att föredra, man har kontroll på sina fakturor och kan kolla om nån känns avvikande men det gäller ju att man loggar in i sin bank några gånger per månad och kollar läget och godkänner det som kommit in för betalning!  Kan göras  med mobilt bankid via smartphone eller surfplatta. Eller dator. Kan inte bli enklare...

I mitt fall har jag nu bara två företag som inte lyckats fixa e-faktura än...

Jag har varken autogiro lr e-faktura av den enkla anledningen att jag inte får fler räkningar än att jag kan hålla reda på om dom kommer lr ej, anser även att jag har råd att betala den avgift som läggs på för att jag har pappersfaktura (trotts att jag är pensionär). Dessutom så finns telefon-/interneträkningen och elräkningen på respektive hemsidor, de gånger hyresavin kommer så står det för det mesta betald och datum på den. Betalningen sker i samband med att pensionen anländer, runt den 18:e.

Alla har ju sina preferenser, och det finns ju en del (fördomsfullt tänker jag på äldre) som inte förstår sig på det där med datorer och internet och som fortfarande föredrar att skicka in sina betalningsuppdrag i ett brunt kuvert, men själv tycker jag att e-faktura är att föredra. Bortsett från att faktureringsavgiften oftast är lägre eller till och med noll så sparar man kanske nåt träd när man inte får en pappersfaktura. Dessutom behöver man inte vara hemma och bevaka brevlådan, utan e-fakturen ligger på internetbanken och väntar på godkännande, det kan man göra även om man inte är hemma. Allra bekvämast är förstås autogiro, men jag har lite svårt med att tillåta någon annan dra pengar från mitt konto utan att jag först godkänner det.

Annars håller jag med om att det är ett oskick att skicka ärendet direkt till inkasso med extra avgifter utan påminnelse om inte fakturan betalts. Vissa betaltjänster verkar vara extra aggressiva med detta förfarande, och man misstänker nästan att det är de där påminnelseavgifterna de egentligen tjänar pengar på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu