calle54

Telias spamfiler

24 inlägg i detta ämne

Jag har en e-postlista med runt 140 mottagare. Utskick sker två gånger i veckan sen ett par år tillbaka. Senaste dagarna har jag fått följande felmeddelande från de mottagare som har Telia som e-postleverantör (17 stycken).

• The recipient server did not accept our requests to connect.

eller

• Too Many Messages

Övriga mottagare (ej Telia) har fungerat som vanligt. Jag utgår ifrån att det är spamfiltret som slagit till.

Finns det något sätt att komma förbi det här problemet? Eftersom meddelandet inte når mottagaren alls kan ju den inte vitlista mig.

Jag har Telia som Internetleverantör men inte som e-posttjänst.

I övrigt har mitt Telia bredband (fast) varit segt de senaste dagarna. Tar gått om tid att nå länkade sajter och misslyckas ibland helt.

Det kan möjligtvis vara så att Telias epostserver har svartlistat din epostleverantör på grund av att någon rapporterat spam eller på grund av att det blivit allt för mycket träff i nån sorts spamfilter som Telia har. Det är bara en spekulation ska understrykas. Prova att skicka ett meddelande till någon av de aktuella mottagarna med någon annan eposttjänst, t.ex. Telias, eller Gmail för att se om det blir nån skillnad. Fungerar det att skicka på det sättet så vet jag inte hur man bär sig åt för att häva svartlistningen, det är väl i första hand din epostleverantörs ansvar att förhandla med Telia i så fall, men de behöver naturligtvis bli uppmärksammade om problemet. Eventuellt kan du kontakta Telia själv.

2 minuter sedan, Dan Altemyr sade:

Det kan möjligtvis vara så att Telias epostserver har svartlistat din epostleverantör på grund av att någon rapporterat spam eller på grund av att det blivit allt för mycket träff i nån sorts spamfilter som Telia har. Det är bara en spekulation ska understrykas. Prova att skicka ett meddelande till någon av de aktuella mottagarna med någon annan eposttjänst, t.ex. Telias, eller Gmail för att se om det blir nån skillnad. Fungerar det att skicka på det sättet så vet jag inte hur man bär sig åt för att häva svartlistningen, det är väl i första hand din epostleverantörs ansvar att förhandla med Telia i så fall, men de behöver naturligtvis bli uppmärksammade om problemet. Eventuellt kan du kontakta Telia själv.

Tack Dan.

Gmail är min e-postleverantör. En lustighet i sammanhanget är att det tar flera dagar för felmeddelandet att nå mig, det studsar alltså inte omedelbart tillbaka som är det  vanligaste förloppet.

Hur tar man kontakt med Telia i ett sånt här fall? Det ligger ju lite utanför vanliga supportärenden som syftar till att lösa problem inifrån tjänsten snarare än utifrån.

Jag vet tyvärr inte hur man kontaktar Telia iför ett sådant specifikt ärende, men du kan ju testa med de vanliga vägarna Facebook/chat/telefon 90200, det borde finnas nån som kan lotsa dig vidare. Google brukar tyvärr vara svåra att hitta nån support hos annat än webbsidor. Jag tror dock inte att det är hela googledomänen som har svartlistats, jag provade t.ex. själv alldeles nyss att skicka ett mail från mitt gmail-konto till mitt Telia-konto, (som jag låter gmail poppa för övrigt) och meddelandet kom fram väldigt fort.

Att det dröjer ett tag innan du får felmeddelandet kan bero på att epostservern försöker ett antal gånger innan den ger upp. En vanlig taktik brukar vara att försöka direkt igen ifall den misslyckas, och därefter försöka igen fast med längre och längre intervaller mellan försöken, tills den ger upp. 

56 minuter sedan, Anaesthisia sade:

Jag skulle rekommendera att du försöker skicka ut meddelandena i mindre batchar för att slippa bli fångad av spamfiltret. Skicka t ex meddelandena fem i taget med 5-10 minuters mellanrum

A

Tack Anaesthisia.

Det handlar om 100-tals redan förberedda/färdiga utskick så jag är inte så pigg på att bryta loss dessa för att göra om dem.

Hur gör företag som som har betydligt större utskick? Tar var och en av dessa företag, även utländska, kontakt med Telia för att bli vitlistade?

Varför tar det flera dagar för felmeddelandena att komma tillbaka istället för omedelbart som är det vanliga? Det beror inte på att Gmail försöker flera gånger, i sådana fall blir man informerad om försöken.

On 8/26/2018 at 16:51, calle54 sade:

Tack Anaesthisia.

Det handlar om 100-tals redan förberedda/färdiga utskick så jag är inte så pigg på att bryta loss dessa för att göra om dem.

Hur gör företag som som har betydligt större utskick? Tar var och en av dessa företag, även utländska, kontakt med Telia för att bli vitlistade?

Varför tar det flera dagar för felmeddelandena att komma tillbaka istället för omedelbart som är det vanliga? Det beror inte på att Gmail försöker flera gånger, i sådana fall blir man informerad om försöken.

Kan du redogöra för exakt hur du skickar?

Om du använder Gmails utgående server har ditt problem inget med Telia att göra, ö h t, utan det är Google som får berätta hur de resonerat.

Företag brukar nog normalt sätta upp en egen server och portionera ut meddelandena i lagom små batcher för att inte drabbas av problem.

Om du använder ett privat konto hos Google är det möjligt att de inte räknar med att du ska göra stora utskicka via tjänsten.

A

2 timmar sedan, Anaesthisia sade:

Kan du redogöra för exakt hur du skickar?

Om du använder Gmails utgående server har ditt problem inget med Telia att göra, ö h t, utan det är Google som får berätta hur de resonerat.

Företag brukar nog normalt sätta upp en egen server och portionera ut meddelandena i lagom små batcher för att inte drabbas av problem.

Om du använder ett privat konto hos Google är det möjligt att de inte räknar med att du ska göra stora utskicka via tjänsten.

A

Jag har gjort utskicken, två i veckan, i två års tid, drygt 140 mottagare, 19 av dessa är telia.com. Utskicken sker från privat konto hos Gmail.

Om alla, utom just de till telia.com går bra och det felmeddelande jag får är

The response from the remote server was [...] Too Many Messages [604]

tvivlar jag på att Gmail skulle vara orsaken.

40 minuter sedan, calle54 sade:

Jag har gjort utskicken, två i veckan, i två års tid, drygt 140 mottagare, 19 av dessa är telia.com. Utskicken sker från privat konto hos Gmail.

Om alla, utom just de till telia.com går bra och det felmeddelande jag får är

The response from the remote server was [...] Too Many Messages [604]

tvivlar jag på att Gmail skulle vara orsaken.

Du skickar via Gmails utgående smtp-server?

Du bör kolla vad relevanta standarder säger om antalet mottagare i ett och samma utgående meddelande.

Pragmatiskt sett är det nog enklast att prova sig fram kring vad som fungerar och vad som inte fungerar. Ett annat alternativ är kanske att köpa tjänsten att göra utskicken.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu