calle54

Telias spamfiler

24 inlägg i detta ämne

2 timmar sedan, calle54 sade:

Tack Dan.

Utskicken går till två veteranföreningar inom samma företag. Jag har fått e-postadresserna från två andra administratörer i just det formatet i fältet To:. Detta format har använts i deras utskick under många år. De flesta av mottagarna känner varandra väl, dock var det en person som inte ville ha sin e-postadress röjd så jag gjorde separata utskick till honom till det att han gick bort.

För att se de andra mottagarna måste man i allmänhet aktivt klicka någonstans så det stör ju inte med mindre än att man faktiskt vill titta på den listan.

Min erfarenhet av svara/svara alla är att folk i gemen knappt känner till svara alla och om de gör det inte kommer ihåg att använda sig av det. Visst kan det du beskriver hända men också det motsatta nämligen att en person vill att övriga tar del av svaret och om de andra deltagarna inte är synliga går det ju inte. Än så länge har det med dessa utskick bara varit korrekt användning av svara/svara alla, peppar peppar.

Vad gäller den procedur du beskriver kring Bcc: så känner jag en viss tveksamhet eftersom jag förknippar den tekniken med spam men jag är inte så insatt i de finare detaljerna vad gäller detta.

En nackdel med att skicka ut med alla e-postadresser synliga är att adresserna potentiellt blir extra utsatta för skräppost om någon av mottagarna får sin dator infekterad av ohyra.

Jag kan tycka att man bör tillgängliggöra andra medlemmarnas kontaktuppgifter i inloggat läge på en klubbs hemsida, och inte synliga i e-postutskick. Det gör faktiskt ett amatörmässigt intryck när man gör så. Råkar man någon gång skicka fel riskerar man också att det kommer meddelanden av typen "svara till alla" från någon som inte ens är med i sällskapet. Jag har själv råkat ut för den typen av massutskick och det har inte alltid varit lätt att slippa dem.

A

10 minuter sedan, Anaesthisia sade:

Du har ju fått råd om hur du undviker de problem du erfarit, men inte varit så intresserad.

Vad du än tycker så är den lämpligaste metoden för massutskick att skicka ut meddelandena ett och ett med en kontrollerad hastighet.

Kanske är det så att du inte har resurserna att göra så, men du har i a f fått förklarat för dig varför du upplever problem med det sätt du gör utskicken på.

A

De förslag jag har fått är säkert bra i flera sammanhang men om du hade läst mina svar hade du förstått att det inte var aktuellt med det på grund av de skäl jag redovisade och inte av ointresse,

Jag "upplever" inte några problem med sättet jag gör utskicken. Den enda e-posttjänsten som faktiskt hade problem var Telia som efter ett par veckor insåg sitt misstag och korrigerade det.

Jag använder enbart Telia till alla mina abonnemang och trivs med det. Denna malör ändrar inte på det.

29 minuter sedan, Anaesthisia sade:

En nackdel med att skicka ut med alla e-postadresser synliga är att adresserna potentiellt blir extra utsatta för skräppost om någon av mottagarna får sin dator infekterad av ohyra.

Jag kan tycka att man bör tillgängliggöra andra medlemmarnas kontaktuppgifter i inloggat läge på en klubbs hemsida, och inte synliga i e-postutskick. Det gör faktiskt ett amatörmässigt intryck när man gör så. Råkar man någon gång skicka fel riskerar man också att det kommer meddelanden av typen "svara till alla" från någon som inte ens är med i sällskapet. Jag har själv råkat ut för den typen av massutskick och det har inte alltid varit lätt att slippa dem.

A

Jo, men jag har ju redan förklarat att jag gjort en avvägning mellan för- och nackdelar med synliga adresser. Att det ger ett "amatörmässigt" intryck besvärar mig inte. Om jag vore professionell på detta område skulle jag knappast logga in på ett forum för att ställa frågor i ämnet.

On 2018-10-17 at 03:36, calle54 sade:

Jo, men jag har ju redan förklarat att jag gjort en avvägning mellan för- och nackdelar med synliga adresser. Att det ger ett "amatörmässigt" intryck besvärar mig inte. Om jag vore professionell på detta område skulle jag knappast logga in på ett forum för att ställa frågor i ämnet.

Att det inte besvärar dig är inte så intressant. En del skulle t o m tolka det som dåligt omdöme.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu